Bildet over: Rogfast blir verdens lengste undersjøiske vegtunnel med sine 26,7 kilometer. Illustrasjonen viser et tverrsnitt av hvordan tunnelen vil gå under havet.
Skanska Norge AS ble tildelt den første av tre store kontrakter på å bygge den undersjøiske tunnelen mellom Randaberg og Bokn (Nord-Jæren og Haugalandet). Det melder Statens vegvesen.
Tunnelen, som med sine 26,7 km vil bli den lengste i sitt slag, utgjør en del av prosjektet E39 Rogfast. Utbygging og finansiering ble vedtatt av Stortinget i 2017, og prosjektet vil bidra til å knytte næringsliv og befolkning tettere sammen på Vestlandet.
Boknafjordtunnelen vil bli verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel. Per i dag er Norges lengste veitunnel Lærdalstunnelen (24,5 km).
Geo365.no: Nye rekorder settes
Kontrakten som nå er tildelt inkluderer bygging av to ganger ni kilometer tunnel mellom Bokn i nord og halvveis mot Kvitsøy. Det skal også bygges to kilometer med vei i dagen.

Prosjektsjef i Statens vegvesen Oddvar Kaarmo forteller at planen er å signere kontrakten med Skanska i 2022, og at oppstart av arbeidene ved Bokn vil finne sted tidlig i 2023.
Den neste store kontrakten som gjelder Randaberg i sør og halvveis mot Kvitsøy er i sluttfasen. Det er forventet at også denne kontrakten signeres i 2022.
Like før julen 2021 kunne Statens vegvesen melde at første salve var fyrt av på Kvitsøy. Fra Kvitsøy skal det gå en 3,5 km lang tunnel ned til hovedløpene.
Det er forventet at E39 Rogfast vil åpnes i 2031.