Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login ABONNÉR PÅ NYHETSBREV
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    • Download Media Guide
    Geo365
    You are at:Home » – En gamechanger
    Anlegg og infrastruktur

    – En gamechanger

    En ny sement basert på slagg kan kutte CO2-utslipp og kostnader. Nå testes den i Høviktunnelen i Bærum.
    By Ronny Setsåjuli 14, 2025
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email

    Statens vegvesen, Skanska og SINTEF tester ut en ny type sement som inneholder slagg fra smelteverksindustrien i Høviktunnelen i Bærum. Foto: Per Kollstad / Statens vegvesen

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    Sementen som nå testes ut i Høviktunnelen har allerede høstet mange lovord. Den skal bidra til reduserte klimagassutslipp, økt gjenbruk av masser, og reduserte kostnader.

    Den unike ingrediensen i sementen er slagg fra smelteverksindustrien. Mer spesifikt tester Statens vegvesen, Skanska og SINTEF SIlica Green Stone (SiGS), et restprodukt fra Eramets smelteverk i Kvinesdal, opplyser Statens vegvesen i en pressemelding.

    Gjennom smelteprosessen produseres 180 000 tonn manganlegering (silikomangan) og rundt 220 000 tonn slagg årlig.

    Den 2km lange tunnelen, som utgjør en del av prosjektet E18 Vestkorridoren, skal etter planen åpnes for trafikk i 2028, mens hele nye E18 fra Lysaker til Ramstadsletta skal være ferdigstilt i 2030.

    Slagg fra industri er nå tillatt i veiprosjekter under veinormalen N200, forutsatt at det møter kvalitetskravene. Tidligere i juni åpnet den nybygde veistrekningen E39 gjennom Lyngdal, der 200 meter av strekningen har det samme slagget i forsterkningslaget.

    For de tre partnerne som tester ut den nye injeksjonssementen i Høviktunnelen, er det viktig at den tilfredsstiller kravene til innsig av vann – maks 1,5 liter per 100 meter i hvert tunnelløp. Større innsig kan føre til setninger i fjellet og skader på bygninger over tunnelen. Foreløpig ser testene lovende ut.

    Silica Greenstone, slagget som gjenstår etter produksjonen av silikomangan, kan ha mange bruksområder. Det hjelper selvfølgelig godt på at det er motstandsdyktig, fritt for organiske miljøgifter og at innholdet av tungmetaller og radioaktive stoffer ligger godt under etablerte grenseverdier. Foto: Eramet Norway

    SiGS-sementen er et klimavennlig alternativt til tradisjonell sement fordi ca. 20 prosent av kalksementen er erstattet med finknust slagg. Sementproduksjon står for om lag fire prosent av de globale CO2-utslippene.

    – SiGS sementen kan bli en gamechanger i arbeidet med kutte klimagassutslippene fra anleggsplasser verden over, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen.

    De neste 10-15 årene skal flere titalls kilometer tunneler bygges og oppgraderes. Om Statens vegvesen og andre byggherrer som Bane Nor, Nye veier og fylkeskommunene erstatter deler av tradisjonell kalksement med SiGS-sement, kan de oppnå betydelige kutt i CO2-utslipp.

    Det produseres nok slagg til å benyttes som erstatter i hele produksjonen av tradisjonell injeksjonssement i Norge.

    Bruk av gjenbruksmaterialer som slagg reduserer dessuten behovet for jomfruelige masser og reduserer dermed naturinngrep. På toppen av det hele forventer partnerne at den nye sementen vil være noe rimeligere å produsere enn tradisjonell sement.

    Testingen av SiGS-sement i Høviktunnelen utgjør en del av et større forskningsprosjekt ved navn Bærekraftig verdikjede og materialbruk i veibygging.

    SiGS har også blitt blandet inn i asfalt med lovende resultater, og det er grunn til at tro at slagget også kan bidra til forbedret matproduksjon.

    Les mer om Silica Green Stone her: Et allsidig restprodukt

    Related Posts

    Skipstunnelen fortsatt i spill

    oktober 28, 2025

    Noe mangler i betongen ved Skøyen stasjon

    oktober 23, 2025

    Nytt materiale i europaveiene

    oktober 14, 2025
    Add A Comment

    Comments are closed.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Viste bredden i geofagene
    Nov 07, 2025

    Viste bredden i geofagene

    Uten kandidater og kritiske metaller, intet grønt skifte
    Nov 04, 2025

    Uten kandidater og kritiske metaller, intet grønt skifte

    Tid for nytenkning i norsk oljeleting
    Nov 03, 2025

    Tid for nytenkning i norsk oljeleting

    A Digital Trailblazer Candidate: Anders Waldeland
    Oct 30, 2025

    A Digital Trailblazer Candidate: Anders Waldeland

    Karlsen & Hanken mangler fysisk forklaring
    Oct 28, 2025

    Karlsen & Hanken mangler fysisk forklaring

    Sponge clasts in calciturbidites
    Nov 07, 2025

    Sponge clasts in calciturbidites

    EMGS in troubled waters
    Nov 06, 2025

    EMGS in troubled waters

    Fracture connectivity and power laws
    Nov 05, 2025

    Fracture connectivity and power laws

    Libya – exploration stories
    Nov 04, 2025

    Libya – exploration stories

    The forgotten science
    Nov 03, 2025

    The forgotten science

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    Track all markets on TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.