Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    Geo365
    Du er her:Home » En halvkilo REE i hver bil
    Bergindustri

    En halvkilo REE i hver bil

    Av Ronny Setsådesember 12, 2022
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Det trengs mer og flere mineraler og metaller å produsere enn elbil sammenliknet med en konvensjonell bil. Det grønne skiftet vil øke etterspørselen etter metaller betydelig.

    En elbil kan inneholder seks ganger så mye mineraler og metaller som en bensin- eller dieselbil. Foto: Vauxford, Wikimedia Commons

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    Hvilke mineraler og metaller består elbiler og fossildrevne biler av, og hvor mange kg?

    Det viser nettstedet Visual Capitalist her.

    Illustrasjonen bidrar til å skape forståelse for hvordan det grønne skiftet, og i dette tilfellet utskiftningen av den globale bilparken, vil føre til at etterspørselen etter utvalgte mineraler og metaller vil øke betydelig fremover.

    Ifølge Visual Capitalist, som bruker tall fra Det internasjonale energibyrået IEA, vil en typisk elbil kreve 66 kg grafitt, 52 kg kobber, 40 kg nikkel, 25 kg mangan, 13 kg kobolt, 9 kg litium og 0,5 kg sjeldne jordartsmetaller (REE). Stål og aluminium er ikke medregnet her.

    En elektrisk bil kan totalt inneholde seks ganger så mye mineraler og metaller som en fossildrevet bil.

    EU har som mål å få på plass en lov om at alle biler som selges etter 2035 skal være elektriske.

    IEA konkluderte i mai i fjor (The Role of Critical Minerals in Clean Green Energy Transition) at det grønne skiftet og en elektrifisering av samfunnet vil øke etterspørselen etter metaller betydelig. Omleggingen av den globale bilparken vil bidra betydelig.

    Det samme er tilfellet for energiproduksjon. Solcellepaneler og vindturbiner krever langt flere kg metaller og mineraler per produksjonskapasitet (MW) enn fossil energiproduksjon.

    Noen metaller og mineraler er mer sjeldne enn andre. Det globale koboltmarkedet er for eksempel lite, og en stor økning i etterspørsel til blant annet elbilbatterier kan bidra til mangel og langt høyere priser. Også produksjonen av nikkel må økes betydelig i årene som kommer.

    Diagrammet viser metallbehov for grønne versus konvensjonelle energiteknologier. Illustrasjon: IEA

    Telemark kan bidra

    IEA og Visual Capitalist forteller oss også at en typisk elbil kan inneholde en halvkilo REE.

    REE er øverst på listen over det EU definerer som kritiske materialer (økonomisk viktighet og forsyningsrisiko). Ifølge IEA kan etterspørselen etter REE til grønn energiteknologi syvdoble seg fra 2020 til 2040 i deres Sustainable Development Scenario.

    I den forbindelse er det verdt å nevne at Norge sitter på Europas kanskje største forekomst av sjeldne jordartsmetaller i Fensfeltet.

    Fensfeltet har de seneste årene hatt momentum med flere boringer, undersøkelser, ytringer og folkemøter. I høst gikk de fem organisasjonene NHO, LO, Norsk Industri, Norsk Arbeidsmandsforbund og Norsk Bergindustri sammen om å utvikle og legge frem en strategi for industriell satsing på utvinning og prosessering av forekomsten.

    Geo365.no: Samlet om ny industri på Fensfeltet

    Nylig meldte norske REEtec at de har sikret finansiering til utbygging av et fullskala anlegg for separering av sjeldne jordartsmetaller på Herøya i Porsgrunn.

    Geo365.no: Blir norsk produsent av sjeldne jordartsmetaller

    Anlegget vil importere konsentrater fra Canada, og etter hvert også fra Sverige. Det skal produsere ca. 720 tonn neodym- og praseodymoksider per år, tilsvarende 5 prosent av Europas etterspørsel.

    Posisjonert kun to-tre mil fra Fensfeltet, kan anlegget bidra til å skape ytterligere momentum for Europas største forekomst.

    RELATERTE SAKER

    Ny giv for Nussir

    mai 13, 2025

    Gull: Bleka gullgruve

    mai 5, 2025

    Støtter oppheving av uranforbud

    april 30, 2025
    KOMMENTER DENNE SAKEN

    Comments are closed.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Hefaistos og Psamathe – Kan de gamle greske gudene redde dagens klimatragedie?
    May 12, 2025

    Hefaistos og Psamathe – Kan de gamle greske gudene redde dagens klimatragedie?

    Tre uker gjenstår
    May 09, 2025

    Tre uker gjenstår

    En underkommunisert faktor for CCS
    May 07, 2025

    En underkommunisert faktor for CCS

    Hva kan geologene lære av klimaendringene?
    May 06, 2025

    Hva kan geologene lære av klimaendringene?

    Oppnådde gjev status
    May 05, 2025

    Oppnådde gjev status

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    HG1! price by TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Trykk Enter for å søke. Trykk Esc for å avbryte.