Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login ABONNÉR PÅ NYHETSBREV
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    • Download Media Guide
    Geo365
    You are at:Home » En halvkilo REE i hver bil
    Bergindustri

    En halvkilo REE i hver bil

    By Ronny Setsådesember 12, 2022
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Det trengs mer og flere mineraler og metaller å produsere enn elbil sammenliknet med en konvensjonell bil. Det grønne skiftet vil øke etterspørselen etter metaller betydelig.

    En elbil kan inneholder seks ganger så mye mineraler og metaller som en bensin- eller dieselbil. Foto: Vauxford, Wikimedia Commons

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    Hvilke mineraler og metaller består elbiler og fossildrevne biler av, og hvor mange kg?

    Det viser nettstedet Visual Capitalist her.

    Illustrasjonen bidrar til å skape forståelse for hvordan det grønne skiftet, og i dette tilfellet utskiftningen av den globale bilparken, vil føre til at etterspørselen etter utvalgte mineraler og metaller vil øke betydelig fremover.

    Ifølge Visual Capitalist, som bruker tall fra Det internasjonale energibyrået IEA, vil en typisk elbil kreve 66 kg grafitt, 52 kg kobber, 40 kg nikkel, 25 kg mangan, 13 kg kobolt, 9 kg litium og 0,5 kg sjeldne jordartsmetaller (REE). Stål og aluminium er ikke medregnet her.

    En elektrisk bil kan totalt inneholde seks ganger så mye mineraler og metaller som en fossildrevet bil.

    EU har som mål å få på plass en lov om at alle biler som selges etter 2035 skal være elektriske.

    IEA konkluderte i mai i fjor (The Role of Critical Minerals in Clean Green Energy Transition) at det grønne skiftet og en elektrifisering av samfunnet vil øke etterspørselen etter metaller betydelig. Omleggingen av den globale bilparken vil bidra betydelig.

    Det samme er tilfellet for energiproduksjon. Solcellepaneler og vindturbiner krever langt flere kg metaller og mineraler per produksjonskapasitet (MW) enn fossil energiproduksjon.

    Noen metaller og mineraler er mer sjeldne enn andre. Det globale koboltmarkedet er for eksempel lite, og en stor økning i etterspørsel til blant annet elbilbatterier kan bidra til mangel og langt høyere priser. Også produksjonen av nikkel må økes betydelig i årene som kommer.

    Diagrammet viser metallbehov for grønne versus konvensjonelle energiteknologier. Illustrasjon: IEA

    Telemark kan bidra

    IEA og Visual Capitalist forteller oss også at en typisk elbil kan inneholde en halvkilo REE.

    REE er øverst på listen over det EU definerer som kritiske materialer (økonomisk viktighet og forsyningsrisiko). Ifølge IEA kan etterspørselen etter REE til grønn energiteknologi syvdoble seg fra 2020 til 2040 i deres Sustainable Development Scenario.

    I den forbindelse er det verdt å nevne at Norge sitter på Europas kanskje største forekomst av sjeldne jordartsmetaller i Fensfeltet.

    Fensfeltet har de seneste årene hatt momentum med flere boringer, undersøkelser, ytringer og folkemøter. I høst gikk de fem organisasjonene NHO, LO, Norsk Industri, Norsk Arbeidsmandsforbund og Norsk Bergindustri sammen om å utvikle og legge frem en strategi for industriell satsing på utvinning og prosessering av forekomsten.

    Geo365.no: Samlet om ny industri på Fensfeltet

    Nylig meldte norske REEtec at de har sikret finansiering til utbygging av et fullskala anlegg for separering av sjeldne jordartsmetaller på Herøya i Porsgrunn.

    Geo365.no: Blir norsk produsent av sjeldne jordartsmetaller

    Anlegget vil importere konsentrater fra Canada, og etter hvert også fra Sverige. Det skal produsere ca. 720 tonn neodym- og praseodymoksider per år, tilsvarende 5 prosent av Europas etterspørsel.

    Posisjonert kun to-tre mil fra Fensfeltet, kan anlegget bidra til å skape ytterligere momentum for Europas største forekomst.

    Related Posts

    Tar over «egen» gruve

    november 19, 2025

    Mer slagkraft for bergindustrien

    november 12, 2025

    Vant i rettssak – driften fortsetter

    november 11, 2025
    Add A Comment

    Comments are closed.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Creating an NCS seismic expert
    Nov 20, 2025

    Creating an NCS seismic expert

    Fra klasserom til skredterreng i Troms 
    Nov 18, 2025

    Fra klasserom til skredterreng i Troms 

    Fra skred til jordskjelv
    Nov 13, 2025

    Fra skred til jordskjelv

    Kongens fortjenestemedalje til Ellen Sigmond
    Nov 13, 2025

    Kongens fortjenestemedalje til Ellen Sigmond

    Gull: Kongsberg
    Nov 11, 2025

    Gull: Kongsberg

    A sense of urgency
    Nov 22, 2025

    A sense of urgency

    The search for barrels in Bissau – exploration renascimento in the southern MSGBC
    Nov 21, 2025

    The search for barrels in Bissau – exploration renascimento in the southern MSGBC

    Subsurface bio-stimulated hydrogen
    Nov 20, 2025

    Subsurface bio-stimulated hydrogen

    Dead oil traces in a lonely pebble bed
    Nov 19, 2025

    Dead oil traces in a lonely pebble bed

    How a sandbox model caused an epiphany
    Nov 18, 2025

    How a sandbox model caused an epiphany

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    Track all markets on TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.