Det ser idyllisk ut. Parklingende utbygging av boliger, barnehage og helsebygg, med tilhørende idrettsanlegg der barn, ungdom og voksne kan boltre seg. Det er Åssiden Eiendom, Sjølyst Utvikling, Nils Tveit Holding i samarbeid med Drammen kommune som fremstiller en planlagt ny bydel ved den eksisterende travbanen på nordsiden av Drammenselva.
Utbygningsområdet med travbanen ligger midt i bildet.
Dessverre er det sprekker i idyllen. Løsmassekartet fra NGU (ngu.no) viser at hele området ligger under marin grense og består av mektige marine avsetninger.
I en rapport fra Rambøll, datert 26.09.2019, viser grunnundersøkelsene at området har «løsmasser bestående av middels til meget sensitiv leire».
Senere, i en geoteknisk vurdering fra 15.10.2020, skriver Rambøll at en ROS-analyse for å vurdere «gir at skadekonsekvensen av et eventuelt områdeskred er «meget alvorlig», og faregradsklassen er «høy». Dette setter planområdet i risikoklasse 5.»
Ikke nok med det, det har allerede gått flere leirskred i området, bare de siste hundre årene har det gått fem stykker. Sårene i terrenget er lett synlige med moderne teknologi.
Se også innslaget i Distriktsnyhetene Oslo og Viken kl 19:45 6. april her
Faregrad Høy
Da er det ikke til å undre seg over at eierne av i de eksisterende boligene i området blir uroet, og foreningen «Redd Åssiden fra katastrofen», som representerer 45 huseiere og har mer enn 500 facebook-medlemmer, har satt juridisk ekspertise på saken. Bakteppet er selvsagt katastrofen i Gjerdrum i desember 2020.
Advokat Rune Østgård skriver i et brev til Drammen kommune at «prosjektet sannsynligvis ikke er gjennomførbart innenfor rammene av dagens regelverk».
Han viser samtidig til at den geotekniske ekspertisen har avmerket to kvikkleiresoner som de har gitt faregrad «Høy» og anfører at dette tilsvarer «en nominell årlig sannsynlighet for skred som er større enn 1/100, det vil si mer enn ett skred i løpet av 100 år».
Utbyggingsområdet ligger på kvikkleire (blå farge). Kart: ngu.no
Kritisk svikt
Østgård viser også til at de geotekniske konsulentene som har vært benyttet (Rambøll og Multiconsult) ikke har vurdert sideveis utbredelse av et mulig skred. Fareområdet er derfor ikke avgrenset korrekt. Nødvendigheten av dette er imidlertid beskrevet av (den gjeldende) kvikkleireveilederen («Sikkerhet mot leirskred Nr. 1 2019»). Der heter det at «Ved avgrensning av løsneområde er det også nødvendig å vurdere sideveis utbredelse av et eventuelt skred (utbredelse langs høydekotene).
«Hvis man ikke vurderer sideveis utvikling kan konsekvensen bli at man avgrenser et løsneområde som er mindre enn det reelle løsneområde. Følgen av det kan bli at man overser at skred som starter i et tilgrensende område kan utvikle seg inn i og forårsake skade i det området som inngår i faresonen, eller at det motsatte kan skje,» skriver Østgård i sitt brev til kommunen.
Østgård konkluderer med at «det en kritisk svikt i rapportene at det ikke finnes noen refleksjoner rundt sideveis skredutbredelse og at de ikke har avgrenset fareområdet korrekt og med grunnlag i en konkret og konservativ vurdering».
Saken om utbyggingen på den gamle travbanen i Drammen kommer etter planen opp i formannskapet 20. april.
1 kommentar
Ser bildeteksten til løsmassekartet hevder at blått viser kvikkleire – det er feil. Blått viser til marin leire. Leira KAN vere kvikk. Og travbana ligg på grått felt – fargen burde vert forklart for dei som ikkje er kjent med løsmassekart.