Statistikken lyver ikke. Det går mellom tre og fire steinskred hver dag i dette landet. Da det igjen skjedde i mars i år, og Dagsrevyen valgte å slå det opp, var det på E18 i Agder med stor trafikk og stort skadepotensial. At ingen biler ble truffet, var et lykketreff av de sjeldne.
Bildene fra ulykkesstedet forteller ikke om en vertikal fjellvegg på flere hundre meters høyde, slik vi er kjent med fra Vestlandet (bt.no: «Er bergenserne dumme?»), men en ganske uanselig fjellvegg som de færreste ville ha ansett som skredutsatt. Men vi er godt kjent med at slike fjellvegger også kan falle fra hverandre.
Steinskred
ngi.no: Et steinskred er en massebevegelse der større bergparti beveger seg ned en skråning. Partiklene i skredet interagerer og splittes ofte i mindre deler nedover i skredbanen.
nve.no: Steinsprang er hendinger der steinmassene (ei til et fåtall blokker) til sammen har et relativt lite volum på inntil noen hundre kubikkmeter.
Vi husker for eksempel da en større mengde steinblokker raste ut fra en veiskjæring over en nybygd veistrekning langs E18 nordøst for Larvik i Vestfold i 2019. Årsaken var kileutglidning langs to sprekker og alt for dårlig bergsikring (geo365.no: «Knusende rapport klar etter E-18-skredet ved Larvik»).
Bare noen få måneder senere rykket akuttgeologen igjen ut («en geolog er på vei»). Et 30-40 meter bredt skred på fylkesvei 520 i Sauda fylte veibanen med små og store steiner (geo365.no: «Enda et skred»). Den umiddelbare reaksjonen fra legmann burde være at veien er for dårlig sikret i forhold til den betydelige risikoen for at det kan gå et skred. Like fullt går trafikken i dag som normalt.

Vi kan samtidig minne om fakta: Gjennom de siste 20 årene har det i snitt gått mer enn 2000 skred og nedfall på norske veger per år. Vi snakker altså om mer enn fem hendelser per dag. Bare de færreste er heldigvis så fatale at de når avissidene.
Stadige skred på norske veier skyldes ikke bare «dårlig» fjell. Mangelfulle anbudsrutiner og useriøse firmaer er også en sterkt medvirkende årsak, mener en nestor i fjellsikringsbransjen.
Det er vanskelig å unngå disse skredene på gamle norske veger. Til det er det for mange av dem. Men det er mulig å sikre veiene langt bedre enn det blir gjort i dag. Stavanger-baserte RoadCap har skissert en innovativ løsning som kunne redusert risikoen på norske veger betydelig, men basert på den inngrodde norske konservatismen er det fortsatt ingen som har grepet ideen.
Vi kan trygt slå fast at sikringsarbeid er og opp gjennom årene har vært et stebarn på norske veier.
Skredsikring
En tunnelmodul med stor styrke kan forlenge tunnelene forbi kritiske partier eller stå som frittstående moduler på utsatte veistrekninger. Eksempelet er fra Skillefjord utenfor Alta, slik RoadCap ser det for seg.