Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    Geo365
    Du er her:Home » Fra råvare til merkevare
    Bergindustri

    Fra råvare til merkevare

    Av Halfdan Carstensseptember 5, 2020
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Fornyelse, merkevarebygging og bærekraftig produksjon står sentralt når Lundhs skal møte fremtiden med larvikitt, Norges nasjonalstein.
    Thor-Anders Lundh Håkestad, daglig leder i Lundhs AS, har blittt valgt ssom ny styreleder i Norsk Bergindustri.

    Thor-Anders Lundh Håkestad.

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    Steinen er 294 millioner år gammel, og det tok 8 millioner år for det rødglødende magmaet å størkne, fortalte Thor-Anders Lundh Håkestad, adm. direktør i Lundhs AS, da han innledet Norsk Bergindustris Høstmøte i Trondheim i oktober 2019.

    Interessant nok forteller Lundhs’ nettsider, både i tekst og bilder, om hvordan steinen ble dannet.

    Håkestad vil skape en merkevare, og den geologiske historien er en del av historiefortellingen deres. Den henger igjen nøye sammen med en historie om et evigvarende naturprodukt som ikke krever tilsetninger av noen art for å oppnå de ettertraktede egenskapene, så som at den tåler varme, ikke tiltrekker seg vann, ikke blir oppskrapet, er lett å vaske og holder fargen når den blir eksponert for sollys.

    – Vi kommer veldig godt ut når vi sammenligner larvikitt med andre materialer som har tilsvarende bruksområder. Likevel er det en utfordring å konkurrere mot kunstig stein, da produsentene har vært flinkere til å kommunisere med beslutningstakerne, men vi matcher altså både pris og tekniske krav, påpeker han.

    – Også når det gjelder det kritiske fotavtrykket kommer vi veldig godt ut når vi sammenligner med andre overflatematerialer, påpeker han.

    Håkestad snakker om «overflatestein». Det dreier seg om kjøkkenbenker, veggpaneler og bygningsfasader. Hele 60 prosent av produksjonen går til kjøkkenbenker i grått, blått og sort, der kjennetegnet er de helt spesielle blåskimrende feltspat-krystallene. Det er dette fargespillet som gjør steinen unik.

    Å benytte larvikitt i designprodukter bidrar til merkevarebygging, men også til å utnytte så mye stein som mulig. Derfor har Lundhs inngått samarbeid med designstudioer som selger alt fra brødfjøler og bord til lamper og vaser formet i larvikitt. Råmaterialet er overskuddsstein.

    – Vi jobber med både designere og arkitekter og har gjort det mulig å bestille produkter direkte fra nettsidene våre. Det skal være enkelt, mener sjefen i Lundhs.

    Kun åtte prosent av volumene som utvinnes kvalifiserer til overflatestein. Selskapet har likevel et klart ønske om å forbedre seg ytterligere, så økt utvinningsgrad står høyt på dagsordenen. Med et årlig uttak av stein på 1,5 millioner tonn, blir det uansett mye overskuddsmasser. For å kunne etterleve dagens krav om å være bærekraftige, er det derfor helt nødvendig å ta disse i bruk.

    – Vi jobber for 100 prosent utnyttelse i bruddene våre, og i Malerød-bruddet har vi takket være et samarbeid med Rocks of Norway og Feiring Bruk en plan om å nå det målet om bare få år.

    – Kun ti prosent av produksjonen i Malerød-bruddet går til overflatestein, og et stadig økende volum av avkapp går til murestein, mens resten nå blir levert til knusing og ender opp som pukk.

    Tanken om å være bærekraftige strekker seg enda lenger.

    – For nedlagte brudd har vi strenge krav til hvordan de skal se ut når maskinene er borte, og vi ser for oss flere mulige bruksområder. Vi tenker oss for eksempel utnyttelse til massedeponier før man etablerer bolig- eller industriområder eller gjenskaper naturlandskap.

    Lundhs AS her en lang historie som strekker seg mer enn 100 år tilbake. Men nå er det fremtiden som teller. Merkevarebygging – global branding – står svært sentralt. Går du til nettsiden deres er det Lundhs Real Stone som møter deg, og det er ikke steinen i seg selv som står sentralt her. Lundhs prøver å selge bruken og bruksområder av Norges nasjonalstein til kunder i store deler av verden.

    – Det er vår evne til å fornye oss som vil bestemme fremtiden vår, sier Thor-Anders Lundh Håkestad.

    RELATERTE SAKER

    Platina: Karenhaugen

    juni 2, 2025

    Mektig populært sølv

    mai 28, 2025

    Av hensyn til sikkerhetspolitikk

    mai 16, 2025
    KOMMENTER DENNE SAKEN

    Comments are closed.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Hva om Skjelvet ble virkelighet? Vurdering av Oslos reelle jordskjelvrisiko
    Jun 05, 2025

    Hva om Skjelvet ble virkelighet? Vurdering av Oslos reelle jordskjelvrisiko

    Forstå Ustabile Fjellsider med Kunstig og Naturlig Intelligens
    Jun 04, 2025

    Forstå Ustabile Fjellsider med Kunstig og Naturlig Intelligens

    En brusende geysir: Når fjellet lekker CO2
    Jun 03, 2025

    En brusende geysir: Når fjellet lekker CO2

    Grønn omstilling med en fot i bakken – Bømoen Plussbygd
    Jun 03, 2025

    Grønn omstilling med en fot i bakken – Bømoen Plussbygd

    Da Drammen eksploderte
    Jun 02, 2025

    Da Drammen eksploderte

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    Track all markets on TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Trykk Enter for å søke. Trykk Esc for å avbryte.