Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    Geo365
    Du er her:Home » Geofagundervisning i mørket
    Undervisning

    Geofagundervisning i mørket

    Av Ronny Setsåfebruar 4, 2020
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Lærer norske geofagstudenter det de trenger å lære, eller det professorene interesserer seg for og forsker på, spør Knut Bjørlykke.

    Professor emeritus Knut Bjørlykke. Foto: Ronny Setså

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    Forskning ved universitetene rapporteres i stor detalj ved at resultatene publiseres i tidsskrifter. Når det gjelder undervisning er det imidlertid vanskelig å få en oversikt over hva som faktisk foreleses ved norske universiteter innen geofag.

    Betegnelser som paleontologi, sedimentologi, struktur-, petroleums- og miljøgeologi kan omfatte kurs med ganske forskjellig faglig innhold.

    Det er vanskelig å definere hva alle studenter bør lære og hva som representerer en spesialisering innen en fagdisiplin. Dette er det i stor grad opp til faglæreren å bestemme, og det er ikke vanlig at universitetslærere sitter og lytter til forelesningene til sine kolleger eller at de leser undervisningsmaterialet.

    Hva lærerne velger

    Det er fristende for lærerne å legge vekt på stoff som er knyttet opp til deres egen forskning, men som kan være faglig smalt og spesialisert, med få anvendelser. Det krever mindre forberedelser og kan bidra til at forelesningen blir mer personlig, mer inspirerende og mer populært blant studentene.

    Det kan imidlertid gå ut over den faglige bredden og yrkesrelevansen.

    Universitetslærere er i stor grad drevet av egen karriere og prestisje, og instituttledere har liten makt og innflytelse. Dette kan være fordi belønningssystemet i form av forskningsmidler og opprykk styres av eksterne eksperter og i liten grad av instituttledelsen.

    Samfunnets behov for fagspesialister har i liten grad påvirket universitetsinstituttenes interne prioriteringer. Etablerte fag vil få mange stemmer, mens nye fagområder ikke har noen stemme i råd og utvalg.

    For eksempel var motstanden mot petroleumsfag stor på slutten av 1960-tallet av politiske og ideologiske grunner, og enkelte var redde for at dette nye faget skulle utvikle seg på bekostning av deres egen spesialitet.

    Les hele innlegget på geoforskning.no

    RELATERTE SAKER

    «En gave til nasjonen»

    mai 10, 2022

    Bergpris til beste oppgaver 

    desember 7, 2021

    En dag med geologi for alle

    september 10, 2021
    KOMMENTER DENNE SAKEN

    Comments are closed.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Tre uker gjenstår
    May 09, 2025

    Tre uker gjenstår

    En underkommunisert faktor for CCS
    May 07, 2025

    En underkommunisert faktor for CCS

    Hva kan geologene lære av klimaendringene?
    May 06, 2025

    Hva kan geologene lære av klimaendringene?

    Oppnådde gjev status
    May 05, 2025

    Oppnådde gjev status

    Gull: Bleka gullgruve
    May 02, 2025

    Gull: Bleka gullgruve

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    HG1! price by TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Trykk Enter for å søke. Trykk Esc for å avbryte.