Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    Geo365
    Du er her:Home » Geofysisk kartlegging gir millionbesparelser
    Anlegg og infrastruktur

    Geofysisk kartlegging gir millionbesparelser

    Av Njål Hagenaugust 6, 2021
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Kostnadene ved byggingen av den planlagte nær 15 kilometer lange veitunnelen under Romsdalsfjorden er redusert med mellom 300-400 millioner kroner. NGU har bidratt med råd og beslutninger i en oppnevnt ekspertgruppe som har fulgt prosjektet tett over flere år.
    Illustrasjon: Rambøll

    Illustrasjon: Rambøll

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    Besparelsene skyldes blant annet at tunnelene samlet blir ca én km kortere enn opprinnelig antatt. Ny seismikk og nye boringer har gitt ny forståelse.

    Spesialistsamarbeid

    Planene for kryssing av Romsdalsfjorden mellom Vestnes kommune og Molde kommune er en del av Statens vegvesens omfattende arbeid med en utbedret og fergefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim.

    Prosjektet har opprettet en ekspertgruppe med spesialister fra både NTNU, NGU og konsulentbransjen, sammen med egne fagfolk og representant fra Vegdirektoratet. Gruppen har bidratt til viktige avgjørelser for blant annet nødvendige undersøkelser av berggrunnen, står det i NGUs årsmelding 2020.

    Ved å heve tunnelen ti meter blir den én km kortere og gir besparelser relatert til blant annet masseforflytning og reduserte vedlikeholdskostnader. Kart: Statens vegvesen

    NGU har utgjort den geofysiske ekspertisen i gruppen, og har samtidig deltatt med både geofysikere, strukturgeologer og berggrunnsgeologer i tverrfaglige undersøkelser av berget som tunnelen er planlagt å løpe gjennom.

    Hovedspørsmålet var å avklare dyp til berg slik at bergoverdekningen over tunnelløpet var tilstrekkelig ut fra de strenge sikkerhetskravene som stilles ved utbygging under sjøen.

    Det kreves ifølge NGU i utgangspunktet 50 meter bergoverdekning ved undersjøiske tunneler. 25 meter berg er det minste entreprenører kan drive forsvarlig bergtunnel gjennom for å kunne opparbeide et godt nok mottrykk ved injeksjon for tetting av sprekker. De resterende 25 meter berg tar hånd om usikkerheter ved tolking av dyp til berg.

    Etter mange forundersøkelser, alternative tolkinger og en kritisk vurdering av tidlige resultater, ble det gjort nye seismiske undersøkelser støttet opp av boringer gjennom løsmassene og ned i berggrunnen. Kvalitetssikringen av disse resultatene endte opp i et godkjent vedtak om å heve tunnelen under Romsdalsfjorden med ti meter.

    Tunnelen blir nær 15 km og helningen blir på maksimalt fem prosent. Illustrasjon: Statens vegvesen

    Lengden av de to tunnelløpene, med to felt i hver retning, blir dermed redusert med til sammen cirka 1000 meter. Veistrekningen blir 500 meter kortere og det blir færre høydemeter å forsere. Det er samtidig estimert mindre masseforflytting på land, lavere framtidige vedlikeholdskostnader, innsparinger i drivstofforbruk og mindre CO2-utslipp. Samlet sett skal hevingen av tunnelløpet gi mellom 300 og 400 millioner kroner i sparte byggekostnader.

    Les NGU-publikasjon: E39 krysning av Romsdalsfjorden

    Tunnel mellom Vik i Vestnes kommune og Otrøya i Molde kommune:

    Den undersjøiske tunnelen mellom Vik og Nautneset blir 15 km lang og vil oppfylle de strenge kravene vi har til sikkerhet i Norge og Europa. Helningen blir på maksimalt fem prosent.

    Tunnelen får to løp med én kjøreretning i hvert løp, og fjerner dermed usikkerheten med møtende trafikk. Det blir rømningsveier hver 250. meter mellom løpene. Lysrom vil bryte opp monotonien i tunnelen og gi en bedre og tryggere kjøreopplevelse. Utbyggingen av europaveien ligger inne i Nasjonal transportplan 2018-2029. Kilde: Statens vegvesen

    Les om prosjektet her

    RELATERTE SAKER

    Manglende helhetlig kontroll

    mai 9, 2025

    Veien til bedre masseforvaltning

    mars 24, 2025

    Anbefaler sikringstiltak

    mars 17, 2025
    KOMMENTER DENNE SAKEN

    Comments are closed.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Tre uker gjenstår
    May 09, 2025

    Tre uker gjenstår

    En underkommunisert faktor for CCS
    May 07, 2025

    En underkommunisert faktor for CCS

    Hva kan geologene lære av klimaendringene?
    May 06, 2025

    Hva kan geologene lære av klimaendringene?

    Oppnådde gjev status
    May 05, 2025

    Oppnådde gjev status

    Gull: Bleka gullgruve
    May 02, 2025

    Gull: Bleka gullgruve

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    HG1! price by TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Trykk Enter for å søke. Trykk Esc for å avbryte.