Fylkestinget har bevilget 46,4 millioner kroner til et prøveprosjekt ved den 563 meter lange Liarostunnelen på fv. 49 i Samnanger kommune øst for Bergen.
En forstudie gjort av Vestland fylkeskommune viser hvordan man kan bruke Roadcap som en helt ny sikringsmetode.
– Dette er en helt ny løsning som kan være et godt og kanskje rimeligere alternativ for skredsikring. Fylket vårt har alt for mange farlige skredpunkter, og det blir spennende å teste ut slike stålportaler ved tunneler, seier fylkesordfører Jon Askeland, skriver Vestland fylke.
geo365.no: «En enkel og smart løsning«
Konseptet heter Roadcap og er det eneste i sitt slag, og utviklet av en norsk bedrift de siste årene. Portalen er satt sammen av transportable og sammenleggbare pre-fabrikerte seksjoner i stål, og kan monteres opp på mindre enn ett døgn. Det er et særlig effektivt redskap mot ras ved eldre tunneler som munner ut i skredfarlige områder. Det er dette fylkeskommunen nå skal prøve ut.
– Vi har som mål å kunne installere opp mot 100 meter med midlertidig tunnel i løpet av et døgn. Det vil selvsagt kreve ferdige moduler, og nettopp dette er en del av konseptet vårt. Når behovet plutselig oppstår, skal RoadCap kunne være på pletten i løpet av kort tid. Hemmeligheten ligger i å ha moduler lagret på kritiske steder i områder som er svært skredutsatt. Knut Pedersen, gründer
Roadcap vil bli satt opp i den rasutsatte nordre tunnelmunningen av fv. 49.
Portalen er godkjent av Vegdirektoratet som en foreløpig sikring. Her er kravet at den skal tåle nedfall på 5 tonn fra 100 m fritt fall, som er større enn kravet til betongportaler i dag.
Settes opp i 2022
Med lang levetid kan de flyttes rundt til ulike prosjekt, som sikring i påvente av større tiltak. I Samnanger er det nå lagt opp til et portaloverbygg på 22 meter ved Liarostunnelen, og fylkeskommunen håper portalen er på plass i løpet av 2022.
Uttestingen har nasjonal interesse, og fylkeskommunen er i dialog med både Statens vegvesen og andre fylker gjennom Nasjonal rassikringsgruppe om samarbeid og utvikling av konseptet.
«Med dagens statlige finansieringstakt vil det ta oss nærmere 50 år å sikre de farligste strekningene på riks- og fylkesvegnettet. Det kartlagte skredsikringsbehovet har vokst fra 50 milliarder kroner i 2015 til over 70 milliarder i 2019. Med en slik kostnadsutvikling kan vi stipulere at dagens 2021-behov for skredsikring er på opp mot 80 milliarder kroner.» Nasjonal rassikringsgruppe