Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    Geo365
    Du er her:Home » Hard hilsen fra oven
    Anlegg og infrastruktur

    Hard hilsen fra oven

    Av Halfdan Carstensdesember 27, 2018
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Midt i juletiden fikk bergenserne sin nyttårspresang. En nedrast isblokk minner oss om at skredsikringen på E18 er alt for dårlig.
    Av Image provided by Natural Resources Canada - Geoscape Vancouver - Image provided by Natural Resources Canada - Geoscape Vancouver, GFDL, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=14879767

    Av Image provided by Natural Resources Canada - Geoscape Vancouver - Image provided by Natural Resources Canada - Geoscape Vancouver, GFDL, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=14879767

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    På E16 ved Evanger har en personbil kjørt inn i en stor isblokk som skal ha falt ned i veibanen, skriver nrk.no.

    Heldigvis kom isblokken først. Bilen traff isblokken. Kanskje hadde det gått verre om isblokken hadde truffet bilen.

    Vi kan uansett nok en gang konstatere at det ikke er ufarlig å kjøre langs E16 øst for Bergen. Lokalkjente vil vite at stupbratte fjellsider, store nedbørsmengder og manglende veiskuldre gjør veistrekningen livsfarlig. Forvitret fjell og løsmasser har en lei tendens til å følge tyngdeloven.

    Det er blant annet derfor den har blitt kåret til landets verste veistrekning.

    Tusenvis av vestlendinger kjører langs den hver eneste dag. (At de tør!). Likevel er det gjort svært lite for å redusere risikoen. Politikerne har sviktet fundamentalt.

    «Smal vei fra 50-tallet og en ett-felts hengebro fra 1937 er de eneste alternativene mens rasutsatte E 16 er stengt.»

    nrk.no, 26. april, 2013

    Det forunderlige er at ingen har tatt affære for lenge siden. I stedet snakker folkets valgte varmt for ferjefri kystvei, og arbeidet med Rogfast er allerede godt i gang. Jo da, vi trenger effektiv transport oppetter en kronglete kyststrekning. Men enda mer trenger vi sikre veier. Og de som kjører fra øst til vest, og vest til øst, trenger også effektive veier. Uten forsinkelser og uten risikoen med smale, svingente og rasutsatte veier.

    Men det er håp. Statens vegvesen er i full gang med å planlegge tunnel mellom Arna og Stanghelle. Et forslag til reguleringsplan som skal være ferdig i løpet av 2019. Byggingen av ny trase kommer tidligst i gang i 2022, opplyser prosjektleder Gunnar Søderholm i Statens vegvesen.

    Tidlig på 1900-tallet var Bergensbanen et ingeniørmessig mesterstykke. Staten valgte å satse på en rask forbindelse mellom øst og vest, og det sies at så mye som en tredjedel av Statsbudsjettet gikk med til byggingen (GEO 07/2009; «En geologisk utfordring»).

    Myndighetene er langt mindre ambisiøse i dag. Bare det å bestemme en trase mellom øst og vest volder problemer. Mye verre er det at dagens vei- og jernbanestandard mellom Bergen og Voss er så dårlig at det går på sikkerheten løs.

    Spørsmålet er ikke om det kommer et skred, men når, og hvor fatale følgene blir.

     

     

     

     

    RELATERTE SAKER

    Ny veistrekning med unikt underlag

    juni 5, 2025

    Avdekker Oslos seismiske risiko

    juni 3, 2025

    Nær startskudd for Norges største tunnelprosjekt

    mai 20, 2025
    KOMMENTER DENNE SAKEN

    Comments are closed.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Hva om Skjelvet ble virkelighet? Vurdering av Oslos reelle jordskjelvrisiko
    Jun 05, 2025

    Hva om Skjelvet ble virkelighet? Vurdering av Oslos reelle jordskjelvrisiko

    Forstå Ustabile Fjellsider med Kunstig og Naturlig Intelligens
    Jun 04, 2025

    Forstå Ustabile Fjellsider med Kunstig og Naturlig Intelligens

    En brusende geysir: Når fjellet lekker CO2
    Jun 03, 2025

    En brusende geysir: Når fjellet lekker CO2

    Grønn omstilling med en fot i bakken – Bømoen Plussbygd
    Jun 03, 2025

    Grønn omstilling med en fot i bakken – Bømoen Plussbygd

    Da Drammen eksploderte
    Jun 02, 2025

    Da Drammen eksploderte

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    Track all markets on TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Trykk Enter for å søke. Trykk Esc for å avbryte.