Det canadiske mineralselskapet Goldcorp hadde for drøye 15 år siden fenomenal suksess med å engasjere ekstern kompetanse til å finne nye prospekter. Men ikke ved å trekke inn konsulenter. Det var prinsippet med «crowdsourcing» som ble tatt i bruk (GEO 01/2016; «Crowdsourcing i malmleting»).
Totalt 110 «targets» ble identifisert, og Goldcorp gjorde funn i 80 prosent av prospektene som var ukjent for selskapet på forhånd. Etter hvert som de ble boret opp og gullårene åpenbarte seg, økte selskapets verdi fra 100 millioner dollar til 9 milliarder dollar.
Så hvis prinsippet med «crowdsourcing» virker i mineralindustrien, hvorfor skal det ikke virke i oljeindustrien?
Data fra skyen
– I følge norrøn mytologi var Draupner – guden Odins magiske gullring – en kilde til endeløs rikdom. Det er bakgrunnen for det navnet vi har satt på selskapet, forteller Kees Jongepier, med et beskjedent smil. Jongepier er kjent i det norske geomiljøet fra sin tid som letesjef i Svenska Petroleum, oljeselskapet der de norske interessene i fjor ble kjøpt opp av Det norske.
Vi treffer ham sammen med Ann-Charlotte Høgberg på en liten kafe utenfor Oslo. Hun satt i konsernledelsen i Svenska Petroleum og juristen titulerer seg CEO i nykommeren. Noe kontorlokale har de ikke enda. Men lånt bord og stol gjør susen inntil videre.
– For oss blir Draupner en metafor for å skape vekst, presiserer Høgberg. For å klare dette har de to fått med seg to geologer med lang erfaring fra britisk og norsk sokkel, men kongstanken er at de som skal jakte på nye prospekter sitter utenfor selskapet, og egentlig hvor som helst, bare de har tilgang til bredbånd.
Og veksten skal skapes gjennom å oppmuntre dyktige geologer og geofysikere til å finne nye prospekter som selskapet kan evaluere og eventuelt gå videre med.
– Vår strategi er å ha et åpent system med tilgang til alle våre data og tolkningsverktøy i et sky-basert system, og på den måten legger vi til rette for at alle som vil kan finne letemodeller, leads og prospekter som de kan selge til oss, forklarer Jongepier.
– Vi vil ta i bruk den energien som ligger der ute. Det er for eksempel mange som har mistet jobben i den senere tid, men de har helt sikkert lyst til å bidra med all den kunnskapen og kompetansen de sitter inne med, og på denne måten gir vi dem muligheten, utdyper Høgberg.
Først UK
– Vi er allerede i gang med den 29. runden i UK. Den forventes å bli annonsert i april, med søknadsfrist i oktober.
Jongepier forklarer at selskapet starter ut med britisk sokkel fordi det der stilles lavere krav til selskapene, noe som er viktig for en fersk nykommer, og fordi britene er enda mer åpne når det gjelder data. Foran den neste runden har Oil and Gas Authority for eksempel gjort tilgjengelig 40 000 km med seismikk i to områder som fra 1. april var fritt tilgjengelig for alle som ønsker det. Samtidig legges det til rette for lett adgang til brønndata og annen relevant informasjon.
– Vi vil for denne runden konsentrere oss om Mid North Sea High, godt kjent for mangel på prospektivitet, ettersom dette lenge har vært kjent som en basementhøyde, sier han ironisk.
– Men med ny seismikk og nye ideer er det mulig en – for oss – ukjent geolog eller geofysiker klarer å finne interessante prospekter i enten paleozoikum eller basement.
Tanken er i så fall at vedkommende skal bli belønnet, og hvis selskapet klarer å skaffe en lisens basert på ytterligere tolkningsarbeid, kan belønningen bli virkelig attraktiv. Og til forskjell fra hvordan Goldcorp gjorde sin crowdsourcing, har ikke Draupner tenkt å operere med noen konkurranse.
– Hvis vi har suksess i UK, er veien til Norge kort. Men da trenger vi å styrke organisasjonen for å bli pre-kvalifisert, og det tar litt tid, men vi ser det som en god sjanse for at vi er med i TFO 2017, forteller Høgberg.
Trenger friskt blod
– Vi prøver noe helt nytt i letingen etter prospekter, og vi har stor tro på at vi skal lykkes med denne strategien, der vi får tilgang til prospekteringskompetanse over hele verden, og fra folk som har vidt forskjellig kompetanse, sier Kees Jongepier og Ann-Charlotte Høgberg.
Det er godt kjent at suksessraten de siste årene har vært nokså laber. Det norske oljemiljøet bør derfor ønske de nye ideene og det nye selskapet velkomne. Kanskje er det crowdsourcing som er nøkkelen til suksess?
KOMMENTER DENNE SAKEN