Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    Geo365
    Du er her:Home » Kan bli byggestart i 2026
    Anlegg og infrastruktur

    Kan bli byggestart i 2026

    Det unike tunnelprosjektet skal ut på anbud. Kystverket tror det vil være stor interesse for å bygge verdens første skipstunnel.
    Av Ronny Setsådesember 11, 2024
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email

    Illustrasjonen viser hvordan skipstunnelen vil se ut innvendig. Illustrasjon: Kystverket / Snøhetta / Plomp

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    Kystverket meldte nylig at det ville offentliggjøre anbudet for byggingen av Stad skipstunnel 1. desember, og interesserte entreprenører inviteres til en tilbudskonferanse på Gardermoen 17. desember.

    – Reguleringsplanene ble ferdige i slutten av oktober. Vi er også stort sett i mål med grunnerverv og annet forberedende arbeid. Nå jobber vi intenst med de siste justeringer og kvalitetssikring av konkurransegrunnlaget før vi legger det ut i Doffin siste helgen i november, sier prosjektsjef for Stad skipstunnel i Kystverket, Harald Inge Johnsen.

    I henhold til den tentative fremdriftsplanen for anbudsfasen, ser Kystverket for seg at en kontrakt tildeles i november 2025, etterfulgt av byggestart tidlig i 2026.

    Stadtunnelen blir 1700 meter lang, 50 meter høy og 36 meter bred. Skipstunnelen skal kunne gjøre seilasen forbi det utfordrende Stadlandet trygg for fartøy inntil størrelsen på Kystruten og Hurtigruten.

    Historien om Stad skipstunnel skriver seg 150 år tilbake i tid. Ideen om å bygge en skipstunnel for å unngå det fryktede Stadhavet ble lansert i Nordre Bergenhus Amtstidende i 1874. Under annen verdenskrig hadde tyskerne planer om å bygge skipstunnel for å verne skipstrafikken rundt Stad, både mot dårlig vær og mot angrep.

    Ifølge Kystverket ble det utført utredninger i 2000-2001 og 2007-2008 av ulike mulige traseer og tverrsnitt for en tunnel. Den endelige traseen er valgt fordi Stadhalvøya her er på det smaleste, og samtidig er farvannet tilstrekkelig skjermet til at skipstrafikken vil kunne nytte tunnelen under de aller fleste værforhold.

    Byggetiden er estimert til fem år. Den totale kostnadsrammen vedtatt av Stortinget er 5,06 mrd. kroner.

    Pressemelding

    Tunnelen skal bidra til tryggere og mer effektiv skipstrafikk forbi Stadhalvøya. Illustrasjon: Kystverket

    Tørr tunneldrift 

    Totalt er det snakk om rundt tre millioner kubikkmeter med fjell som skal sprenges ut. Det tilsvarer rundt åtte millioner tonn med masse. Rundt to tredjedeler av dette blir større blokker fra sprenging. Resten blir mindre masse fra ordinær tunneldriving.

    Det blir i anleggsperioden satt igjen “terskler” i begge endene av tunnelen. Det vil si at en ikke sprenger ut til kote -12 i endene. Dermed kan en ha tørr tunelldrift også under havnivået for mesteparten av tunnelen.

    I all hovedsak gneis 

    Geologien i prosjektområdet er grundig undersøkt med blant annet overflatekartlegging og refraksjonsseismikk. Berggrunnen i prosjektområdet varierer noe langs traseen, men forventes i nivå med tunnelen å bestå hovedsakelig av lys grå og båndet gneis, noe øyegneis og mørkere glimmergneis, samt noen områder med mørk glimmergneis.

    Det ble utført kjerneboring så sent som sommeren 2023. Boringen bekreftet god fjellkvalitet, men med mye vann.

    Med hensyn til stabilitet i tunnel og forskjæringer, forventes de ulike variasjonene av gneis å oppføre seg relativt likt, hvor lokal variasjon i oppsprekningsgrad og orientering av sprekker, samt forekomst av eventuelle sprekke- /svakhetssoner, vil være dominerende for de stabilitets- og drivemessige egenskapene.

    Vedrørende kommersiell bruk av bergmassen er det tatt noen steinprøver som antyder at bergmassen fra om lag 70 – 80 prosent av den totale traseen trolig vil falle inn under steinklasse 2 og 3, og dermed være egnet til bærelag til vei og jernbane, og tilslag til asfalt og betong.

    Kystverket har sammen med tre kommuner identifisert en rekke prosjekter som kan nyttiggjøre avgangsmassene.

    geo365.no: Verdens første fullskala skipstunnel er endelig vedtatt

    RELATERTE SAKER

    Nær startskudd for Norges største tunnelprosjekt

    mai 20, 2025

    Starter utbedring av Strindheimtunnelen

    mai 12, 2025

    Manglende helhetlig kontroll

    mai 9, 2025
    KOMMENTER DENNE SAKEN

    Comments are closed.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Den hemmelige historien om den gamle jorden
    May 28, 2025

    Den hemmelige historien om den gamle jorden

    Skjelv følt i Longyearbyen
    May 26, 2025

    Skjelv følt i Longyearbyen

    A blueprint for Norwegian sulfide exploration
    May 23, 2025

    A blueprint for Norwegian sulfide exploration

    Advarer om vårflom
    May 21, 2025

    Advarer om vårflom

    Elektrisitet kan bekjempe kysterosjon 
    May 20, 2025

    Elektrisitet kan bekjempe kysterosjon 

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    Track all markets on TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Trykk Enter for å søke. Trykk Esc for å avbryte.