Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    Geo365
    Du er her:Home » Klart for Lunckefjell
    Bergindustri

    Klart for Lunckefjell

    Av Halfdan Carstensapril 18, 2014
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Om drøyt tre år blir det oppstart av ny gruve på Svalbard. Rett før jul i fjor fikk Store Norske den tillatelsen de trengte for å sette i gang i Svea Nord.
    Gruveplan for Lunckefjell som viser de fem strossepanelene. Marthabreen ligger mellom infrastrukturen i Svea Nord og Lunckefjell. Tunnel under breen har blitt vurdert, men vei over breen (inntegnet) ansees som den beste og mest økonomiske løsningen. Illustrasjon: Store Norske
    Facebook Twitter LinkedIn Email

    Snart i gang

    I forkant var det mange som var redd for at SNSKs søknad skulle få et ”nei”. Protestene fra miljøvernhold kunne høres langt utenfor Svalbard. At det tok så lang tid å få et svar bygget opp under spekulasjonene om at Miljøverndepartementet var sterkt i mot. Men nå er saken altså avgjort, og forberedelsene til gruvedrift i Lunckefjell er allerede godt i gang.

    • Vi starter byggingen av infrastruktur i mars, forteller prosjektansvarlig Roy Are Hanssen i SNSK, som har elleve års erfaring fra Store Norske. Han leder også Plan- og prosjektavdelingen i selskapet.

    Det er ingen liten jobb. Det skal legges vei, vann, strøm og avløp over en 2,4 km lang strekning over Marthabreen fra Svea Nord til Lunckefjell, og på begge sider av breen vil det bli opprettet daganlegg i forbindelse med påslag og utslag.

    • Eksisterende infrastruktur i Svea og i gruva Svea Nord skal utnyttes til i sin helhet på samme måte som under drift av Svea Nord i dag, opplyser Hanssen.

    To sommersesonger kommer til å gå med til å bygge infrastruktur. Arbeidet med gruva vil derfor ikke kunne begynne før september 2013.

    Strossedrift mest lønnsom

    • Planen er å begynne med regulær produksjon i 2. kvartal 2015, altså drøyt tre år fra i dag. Da vil vi samtidig avslutte strosseproduksjonen i Svea Nord fra det vi kaller ”Svea Nord kjerne”. Bare randsonen vil stå igjen, og denne vil bli produsert når kullet i Lunckefjell er drevet ut i 2019. Dette er mest hensiktsmessig av tekniske årsaker, forklarer Hanssen.

    I underjordisk kullgruvedrift blir det benyttet to forskjellige produksjonsmetoder. Den ene er rom- og pilardrift, som benyttes i Gruve 7, og den andre er strossedrift, som i Svea Nord. Begge disse er vurdert for Lunckefjell, men både bergtekniske og økonomiske vurderinger gikk i favør av strosseproduksjon. I så henseende blir det altså små forskjeller i forhold til dagens drift, selv om kullfløtsen i Lunckefjell varierer i tykkelse mellom 1,2 og 2,3 meter, og derfor er mye tynnere enn de 4-5 meterne i Svea Nord.

    • Vi planlegger fem 240 meter brede strossepaneler med lengder som varierer fra 900 m til 2.800 m. Strosseutrustning vil i prinsippet bli lik den vi har i Svea Nord, men den vil være tilpasset høyden på kullaget i Lunckefjell, opplyser Hanssen.

    Oppfaring av hoved- og strossestoller vil skje med Continuous Miner, også dette på samme måte som i dag. Det gjelder også sikringssystem og utstyr for sikring (boltetyper og boltemaskiner).

    Kullet vil gå gjennom mange transportetapper. Inne i Lunckefjell vil det etableres et belteanlegg som frakter kullet ut av gruva. I Svea Nord vil det eksisterende belteanlegget, som tar kullet ned til Svea, fortsatt benyttes, og det vil forlenges ut til utslaget ved Marthabreen.

    For transporten over Marthabreen sto valget mellom transportbelte og dumpertransport. Et transportbelte på to kilometer ville ha den fordelen at det kunne frakte kullet direkte over breen uten omlasting.

    • Økonomisk sett er de to alternativene ganske like. Den store fordelen med dumperløsningen er imidlertid driftssikkerheten, og nettopp dette ble det avgjørende argumentet i valg av transportmåte, forteller Hanssen.

    Verdifullt kull

    Kullet fra Lunckefjell er et høyverdig, bituminøst energikull, med lavt innhold av aske (ubrennbart stoff), svovel og fosfor, samt et høyt innhold av tyngre hydrokarboner. Brennverdien på kullet fra Lunckefjell, på lik linje med kullet fra Svea Nord, gir også en markedsfordel. Store Norske oppnår derfor gode priser for kullet.

    Omtrent halvparten selges til kullkraftverk i Europa, det resterende går til stålproduksjon, sementproduksjon, kalkbrenning, metallstøping og kjemisk industri.

    Kundene vet nå at det blir stabile leveranser i minst fire ekstra år. Kanskje enda mer.

    Drift i 17 år

    Store Norskes kjente kullressurser i Svea-området består av restene av Svea Nord kjerne, Lunckefjell, Svea Nord randsone, Svea Øst og Ispallen. Etter at kjerneområdet i Svea Nord er utdrevet ved utgangen av 2014, er Lunckefjell den neste ressursen SNSG kan nyttiggjøre seg i Svea-området.

    Årsaken er at atkomsten ut til Marthabreen gjennom en forlengelse av stollsystemet i Svea Nord må etableres mens infrastruktur og maskineri er etablert i Svea Nord. Gruveganger, som innebærer et omfattende sikringssystem, har begrenset varighet fordi fjellet er ustabilt. Gruvegangene kan ikke ligge brakk i påvente av at andre ressurser (for eksempel Ispallen) produseres.

    Gjenværende ressurser og reserver i Svea-området per 1.1.2010 er fordelt på følgende forekomster:

    • Svea Nord kjerne: 6,3 mill. tonn – i hovedsak sannsynlige og sikre reserver
    • Lunckefjell: 11,1 mill. tonn målt ressurs. Anslått mengde salgstonn er 8,2 mill. tonn
    • Svea Nord randsone: 6 mill. tonn målt ressurs
    • Svea Øst: 3,8 mill. indikert ressurs
    • Ispallen: 14,3 mill. tonn indikert ressurs

    Uttak av disse ressursene vil kunne gi stabil kullproduksjon på Svalbard på 1,8 millioner tonn til og med 2028. Det foreligger imidlertid ikke godkjente planer for drift i Svea Øst og Ispallen. Før de kan foreligge trengs også ytterligere geologiske undersøkelser.

    Det er et mål for selskapet å få en jevn overgang mellom gruvene, slik at store opp- eller nedbemanningsprosesser unngås.

    Kilde: Konsekvensutredning Lunckefjell

    Gruveplan for Lunckefjell som viser de fem strossepanelene. Marthabreen ligger mellom infrastrukturen i Svea Nord og Lunckefjell. Tunnel under breen har blitt vurdert, men vei over breen (inntegnet) ansees som den beste og mest økonomiske løsningen. Illustrasjon: Store Norske
    Gruveplan for Lunckefjell som viser de fem strossepanelene. Marthabreen ligger mellom infrastrukturen i Svea Nord og Lunckefjell. Tunnel under breen har blitt vurdert, men vei over breen (inntegnet) ansees som den beste og mest økonomiske løsningen.
    Illustrasjon: Store Norske

    RELATERTE SAKER

    Gull: Bleka gullgruve

    mai 5, 2025

    Støtter oppheving av uranforbud

    april 30, 2025

    Foreløpig skuffelse fra EU-kommisjonen

    april 16, 2025
    KOMMENTER DENNE SAKEN

    Comments are closed.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Tre uker gjenstår
    May 09, 2025

    Tre uker gjenstår

    En underkommunisert faktor for CCS
    May 07, 2025

    En underkommunisert faktor for CCS

    Hva kan geologene lære av klimaendringene?
    May 06, 2025

    Hva kan geologene lære av klimaendringene?

    Oppnådde gjev status
    May 05, 2025

    Oppnådde gjev status

    Gull: Bleka gullgruve
    May 02, 2025

    Gull: Bleka gullgruve

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    HG1! price by TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Trykk Enter for å søke. Trykk Esc for å avbryte.