Bildet over: Blixtunnelen, en del av Follobanen, åpner desember 2022.
Ifølge Norsk forening for fjellsprengningsteknikk ble det i 2022 tatt ut drøyt 5,1 millioner faste kubikkmeter fra norske tunneler og bergrom. Det inkluderer i hovedsak prosjekter knyttet til vei og jernbane, men også vannforsyning og kraft- og lagringshaller.
I det store bildet viser statistikken (under) at volumet av masseuttak har vært nokså konstant de siste tiårene (toppåret var 2017 med åtte millioner m3).
På 1970- og deler av 1980-tallet var vannkrafttunneler den store driveren. Siden midten av 1980-tallet og frem til i dag har mesteparten av uttaket vært knyttet til jernbane- og veitunneler.
Blant prosjektene som har bidratt til det, finner vi Norges lengste jernbanetunnel Romeriksporten (14,6 km, åpnet 1999) og Norges lengste veitunnel Lærdalstunnelen (24,5 km, åpnet 2000).
Den kommende Boknafjordtunnelen, som utgjør en del av E39 Rogfast, vil bli den lengste veitunnelen med sine planlagte 26,7 km som gir fergefri forbindelse mellom Nord-Jæren og Haugalandet. Den blir dessuten den dypeste og lengste undersjøiske tunnelen i verden. Planlagt åpning er 2031.
Geo365.no: E39 Rogfast skrider frem

På jernbanefronten vil Blixtunnelen, som tilhører Follobanen mellom Oslo og Ski, bli landets lengste (og lengste i Norden) med sine 19,5 km.
Follobanen åpner for trafikk fra og med søndag 11. desember 2022.
Blixtunnelen vil kun kunne skilte med å være Norges lengste togtunnel i noen få år. Den planlagte tunnelen mellom Sundvollen og Sandvika (Jong), som utgjør en del av Ringeriksbanen, vil nemlig bli hele 23 km lang.
Prosjektet drives fremover sammen med E16 (fellesprosjektet), og regjeringen foreslo i statsbudsjettet for 2023 å splitte fellesprosjektet, noe som også ville innebåret utsettelser. I budsjettforliket med SV ble det imidlertid klart at fellesprosjektet videreføres.
Bane NOR anslår åpning av banen i 2028 eller 2029.
Statistikken over viser at det ble tatt ut nærmere én million fast kubikk for prosjekter tilknyttet ny vannforsyning. Dette kan blant annet tilskrives Ny vannforsyning Oslo, et prosjekt som skal sikre hovedstaden en ny reservevannforsyning innen 2028. Det skal blant annet drives en 19 km lang råvannstunnel mellom Holsfjorden og Huseby.
Geo365.no: Har startet tunneldriving under Oslo