Smal og svingete er den, terrenget tillater ikke noe annet, og i tillegg er skredfaren konstant.
Med loddrette fjellvegger, og vegen klistret inntil, uten noen buffersone for nedfall, er det lett å tenke seg at steinsprang, steinskred eller snøskred kan føre til en fatal hendelse.
I perioden 2000-2015 ble det i Hordaland registrert hele 5000 skredhendelser, og det er nærmest et under at ingen har omkommet langs E16. Et annet aspekt er alle forsinkelsene som oppstår etter at skredmasser har skyllet over veien, og omkjøringer i dette veilandskapet er en stor utfordring. Derfor jobbes det nå med en endelig løsning. Den kan innebære at det meste av strekningen på E16 mellom Arna og Voss ender opp som tunnel. Men så langt er det bare strekningen Arna-Stanghelle det jobbes med. Det er ikke engang halvveis fra Bergen til Voss.
Skredfaren på Vestlandet har sammenheng med topografi, klima og – selvsagt – berggrunnen. Fjellene er gjennomsatt av sprekker og svakhetssoner som gjør at store steinmasser lett kan løsne. Bildet viser steinsprangnett i den steile fjellsiden ved Dalseid.
LES OGSÅ: «ER BERGENSERNE DUMME?»
«Det er komplett uforståelig at bergenserne i så mange år har godtatt å leve med rasfaren langs innfartsåren fra Voss og Østlandet.»