Selskapet har ikke gjort nye, store funn på lang tid, skriver Dagens Næringsliv.
I fjor gikk selskapet offensivt ut og annonserte hele 6 såkalte high-impact-brønner globalt, hvorav 3 i Barentshavet, skriver avisen.
Statoils letekampanje i Barentshavet i fjor var som kjent en skuffelse. Det ble riktig nok gjort 4 funn (Blåmann, Gemini Nord, Kayak og Korpfjell), men ingen av brønnene levde opp til forventningene. Det største av funnene, Kayak, inneholder mellom 25 og 50 millioner fat oljeekvivalenter.
Magert leteår – økte reserver.
High-impact-brønner betyr leteprosjekter med mulighet for virkelig store funn – et potensial på over 250 millioner fat utvinnbar olje. Statoils konsernsjef Eldar Sætre bekrefter overfor DN at ingen av de 6 brønnene slo til.
![window.adn = window.adn || {};
adn.calls = adn.calls || [];
adn.calls.push(function() {
adn.request({
network: "2cddc6",
adUnits: [{
auId: "2e0bfb",
auW: 1230,
auH: 480
}]
});
});
Feilet 6 ganger](https://geo365.no/wp-content/uploads/2017/11/Statoil-Drilling-Campaign-2018-1024x683.png)