– Ja, jeg er fullstendig overbevist om at RoadCap-løsningen vil fungere. Dersom vi tar grep nå, kan vi ha en løsning på plass der rasfaren identifiseres som størst. Jeg mener fylkeskommunen må ta kostnadene med å sikre liv og helse i Skillefjord, sier Jan Martin Rishaug (Sp), varaordfører i Alta, til Altaposten.
Bakgrunnen er at det 12. mai gikk nok et steinskred langs fylkesvei 8830 Skillefjorden – Storekorsnes i Alta. Årsaken til skredet skal ha vært en kombinasjon av frost, is og snøsmelting på dårlig fjell.
To år tidligere, i 2021, gikk et større steinskred på samme strekning.
Løsningen Rishaug sikter til er en foldbar, ekspanderende, midlertidig tunnel som har stor styrke og som kan installeres på så lite som to timer. Modulene kan fungere som en forlengelse av tunneler eller for å sikre hele strekninger.
geo365.no: En enkel og smart løsning
Det er Sandnes-baserte RoadCap som leverer løsningen, og så sent som i mars hadde selskapet gitt formannskapet en grundig innføring i konseptet. RoadCap ønsker å etablere en pilotinstallasjon i Alta-området.
I lys av det siste raset, er Rishaug svært positiv til dette, og mener at Alta kan bli et senter for ras-/skredsikringsteknologi med en base med mobile RoadCap-moduler som raskt kan kjøres ut ved akutte rassituasjoner.
Ifølge Trond Jøran Nilsen, geolog i Troms og Finnmark fylkeskommune, har det blitt gjort mindre tiltak her og der langs den skredutsatte strekningen langs fjorden, men det har ikke vært midler tilgjengelig for tiltak som dekker hele strekningen.
Ifølge Altaposten skal kostnadene for å implementere Road-Cap-moduler være svært lave sammenliknet med ordinær tunnel, eventuelt betongoverbygg. Samtidig har selskapet dokumentert at modulene har en høy bruddstyrke.
– Nå har vi et akutt problem i Skillefjord. Det må løses, og jeg vil så sterkt jeg kan som varaordfører i Alta oppfordre fylkesrådet/fylkestinget til å få på plass en slik løsning straks, avslutter Jan Martin Rishaug, som vil følge opp saken med fylkesråd for samferdsel Agnethe Masternes Hanssen.