Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login ABONNÉR PÅ NYHETSBREV
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    • Download Media Guide
    Geo365
    You are at:Home » Riktige mål, men gale midler
    Bergindustri

    Riktige mål, men gale midler

    By Guest Authorseptember 29, 2015
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Utmarkskommunenes Sammenslutning går i rette med Norsk Bergindustris forslag vedrørende særskatt eller avgift på mineralutvinning.
    Utmarkskommunenes Sammenslutning mener at Norsk Bergindustri har fremlagt et skatteforslag som ikke er tjenlig for å nå målet om at kommunene må få inntekter fra mineralnæringen. Foto: Utmarkskommunenes Sammenslutning

    Utmarkskommunenes Sammenslutning mener at Norsk Bergindustri har fremlagt et skatteforslag som ikke er tjenlig for å nå målet om at kommunene må få inntekter fra mineralnæringen. Foto: Utmarkskommunenes Sammenslutning

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    Norsk Bergindustri har i et innlegg i GEO 05/2015 (side 60) beskrevet Utmarkskommunenes Sammenslutnings forslag til en skatt/avgift på mineralutvinning. Tilsynelatende uten å ha lest forslaget.
    Utmarkskommunenes Sammenslutning (USS) har 86 medlemskommuner, fra Kvalsund i nord til Kvinesdal i sør. USS fremmer medlemskommunenes interesser i utmarksspørsmål av enhver karakter. I 2013 ble Mineralkommunene opprettet som et utvalg i USS.
    USS har foreslått en særskatt eller avgift på mineralutvinning for at kommunene skal få en andel i verdiskapingen og kompensasjon for ulemper ved mineralutvinning. Hensyn som også er bærebjelker i skatteregimet for både vannkraft- og petroleumsnæringen, som på samme måte som mineralnæringen utnytter fellesskapets naturressurser i produksjonen.
    USS har ikke foreslått en økt skattebelastning på næringen, men en omfordeling av skatteinntekter fra staten til kommunene. USS’ forslag er at den kommunale skatten/avgiften direkte går til fradrag i utlignet selskapsskatt til staten. En omfordeling fra stat til kommune. Her er vi helt på linje med Norsk Bergindustri som skriver: «Vi er av den bestemte oppfatning at omfordeling av dagens skatteinntekter er veien å gå (…).».
    Der skatten/avgiften ikke kommer fullt ut til fradrag, for eksempel på grunn av lavt overskudd, har USS foreslått at fradraget kan fremføres med rente til neste skatteår, slik at fradraget er i behold om virksomheten ikke fullt ut får utnyttet det det enkelte år
    Norsk Bergindustri skriver i sitt innlegg at det er en avgjørende forskjell mellom skatter og avgifter fordi «avgifter tar som kjent ikke høyde for omsetning, eventuelle overskudd og andre forhold.» Her har Norsk Bergindustri misforstått: Det er ingen definitorisk forskjell mellom en skatt og en avgift. Hvordan skatten eller avgiften virker kommer nettopp an på hvordan den konkrete lovbestemmelsen er utformet. Bakgrunnen for at USS har omtalt sitt forslag som enten en skatt eller avgift, er at vi har foreslått at den kan inntas enten i mineralloven som en avgift eller i skatteloven, som en særskatt. Begrepene «skatt» eller «avgift» endrer ikke den foreslåtte bestemmelsens innhold.
    Norsk Bergindustri foreslår en omfordeling ved at deler av den statlige selskapsskatten skal gå til kommunene. Det har vært forsøkt tidligere. Erfaringer har vist at det er svært vanskelig å få til en ordning som innebærer at selskapsskatten går til vertskommunene der verdiene skapes. Før 1999 gikk en andel av selskapsskatten til kontorkommunene. Problemet er at hovedkontoret ofte ligger et annet sted enn der mineralutvinningen skjer. I årene 1999–2005 ble den kommunale andelen av selskapsskatten fjernet. I 2005 gikk en andel av skatten til kommunene basert på antall arbeidsplasser i foretaket i den enkelte kommune, men det reflekterer ikke en nødvendigvis en andel av verdiskapingen og gir ikke en forutsigbar skatteinngang for kommunen.
    Kommunal- og regionaldepartementet skrev i Kommuneproposisjonen for 2009 at det ikke finnes dokumentasjon på at kommunal selskapsskatt har effekter på kommunens innsats for næringsutvikling, St.prp. nr. 57 (2007-2008), s. 37–38.
    I tillegg til at det er vanskelig å sikre at selskapsskatten går til kommunen der virksomheten utøves, gir selskapsskatten også en uforutsigbar inntekt for kommunene: Skatteinngangen til kommunene blir avhengig av konjunkturene.
    Norsk Bergindustri er enig i målet om at kommunene må få inntekter fra mineralnæringen. Likevel har foreningen fremlagt et skatteforslag som ikke er tjenlig for å nå dette målet. Eiendomsskatten foreslås avviklet, og det foreslås en lokal mineralavgift – 3 promille – på ny virksomhet som utvinner statens mineraler. En slik forskjellsbehandling er ikke mulig. I tillegg foreslås det at 5 % av selskapsskatten skal gå til kommunene. Norsk Bergindustri har i sitt forslag ikke regnet på inntektene for kommunene, men man trenger ikke å være økonom for å forstå at forslagene vil gi reduserte inntekter for kommunene i forhold til situasjonen i dag. Norsk Bergindustris forslag har et riktig mål, men utjenlige midler.
    KARIANNE AAMDAL LUNDGAARD
    Advokat, Utmarkskommunenes Sammenslutning
    Les innlegget fra Norsk Bergindustri.

    Related Posts

    Mer slagkraft for bergindustrien

    november 12, 2025

    Vant i rettssak – driften fortsetter

    november 11, 2025

    Sikrer drift i tiår fremover

    november 6, 2025
    Add A Comment

    Comments are closed.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Fra skred til jordskjelv
    Nov 13, 2025

    Fra skred til jordskjelv

    Kongens fortjenestemedalje til Ellen Sigmond
    Nov 13, 2025

    Kongens fortjenestemedalje til Ellen Sigmond

    Gull: Kongsberg
    Nov 11, 2025

    Gull: Kongsberg

    Rock-Eval-pyrolyse gjenskaper ikke det som skjer i kildebergarter
    Nov 10, 2025

    Rock-Eval-pyrolyse gjenskaper ikke det som skjer i kildebergarter

    Viste bredden i geofagene
    Nov 07, 2025

    Viste bredden i geofagene

    When the ESP breaks down even before geothermal energy production has started
    Nov 14, 2025

    When the ESP breaks down even before geothermal energy production has started

    Does oil really stop diagenesis?
    Nov 13, 2025

    Does oil really stop diagenesis?

    PETRONAS’s digital gambit: Architecting an AI-powered E&P ecosystem
    Nov 12, 2025

    PETRONAS’s digital gambit: Architecting an AI-powered E&P ecosystem

    American Samoa offshore minerals planning advances
    Nov 12, 2025

    American Samoa offshore minerals planning advances

    Wildcat activity in the Latin American Atlantic Margin
    Nov 11, 2025

    Wildcat activity in the Latin American Atlantic Margin

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    Track all markets on TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.