Boknafjordtunnelen, som utgjør en del av vegprosjektet E39 Rogfast, vil bli verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel. Når den er ferdigstilt i 2033, vil den måle 26,7 km og forbinde Randaberg og Bokn (Nord-Jæren og Haugalandet).
Utbyggingen av E39 Rogfast ble vedtatt av Stortinget i 2017, og to entreprenører er i full gang med å drive tunneler fra henholdsvis Randaberg og Bokn mot Kvitsøy.
I en nyhetssak beskriver Statens vegvesen hvordan seismisk innsamling kan bidra til tunneldrivingen.
– Det er første gang i Norge at seismikk brukes systematisk og i så stor skala i forbindelse med tunneldriving, sier Ahmed Al-Samarray, geolog i Statens vegvesen.
Han forklarer at de utfører seismiske sprengninger hver 150. meter, og at disse dataene kan hjelpe prosjektpartnerne å se 150 meter innover i fjellet og få en forståelse av bergets sammensetning, kvalitet og stabilitet.
– Dette er veldig verdifull kunnskap som gir tunneldriverne en presis forutsigbarhet om hvilken type bergart de jobber med, slik at de slipper å bli overrasket over å «plutselig» treffe på vann eller porøse bergarter, sier Al-Samarray.
Bruken av seismikk til tunneldriving (Seismic Tunnel Prediction, STP) er et pilotprosjekt som så langt har vist seg lovende og som kan bli implementert som en standard i tilsvarende prosjekter i fremtiden. Metoden er effektiv, og kan også gi innsparinger da den reduserer behovet for tradisjonelle boremetoder for å vite hva slags berg en har foran seg.
Metoden kan kartlegge fjellkvalitet opptil 100 meter sidelengs, noe som gjør at STP-teknologien også kan brukes til drift, vedlikehold og oppgradering av eksisterende tunneler. Dette omfatter utvidelser som fjellhaller, tekniske rom og sidelengs tunneler, og gir en god oversikt over geologiske forhold, noe som bidrar til tryggere, mer effektiv og samfunnsnyttig tunnelbygging, opplyser Statens vegvesen.
Basert på de seismiske dataene kan Statens vegvesen informere entreprenøren om hvor det antas å være dårlig fjell. Da lages en sprengningsplan som er 30-50 cm bredere enn vanlig for å få plass til ekstra sikring, som tykkere og sterkere sprøytebetong, flere og lengre fjellbolter, samt ekstra støtte for å bevare tunnelens form.
– Ved at vi kan gi entreprenøren et detaljert bilde av fjellet kan de sørge for at sprengningen blir mest mulig effektiv fra første salve. Det at de slipper å møte på «overraskelser» som normalt ville ha forsinket fremdriften unngår vi nå ved hjelp av seismikk. Denne teknologien har potensial til å revolusjonere fremtidens tunnelprosjekter, sier Al-Samarray.
Når E39 Rogfast står klar, vil den redusere reisetiden mellom Stavanger og Bergen med 40 minutter. Prosjektet vil bidra til å knytte næringsliv og befolkning på Vestlandet tettere sammen.
Entreprenøren Implenia/Stangeland driver tunnelen fra Randaberg til Kvitsøy, mens Skanska driver fra Bokn til Kvitsøy. Totalsummen for prosjektet er 24,8 milliarder kroner, hvorav den statlige andelen utgjør 40 prosent, eller 8,24 mrd. kroner.