– Batteriproduksjon kan bli en ny storindustri i Norge, og støtten til Morrow Batteries’ utvikling av batterier til elbiler uten bruk av kobolt, er en viktig del av vår satsing på ny, bærekraftig industri i Norge, sier Håkon Haugli, administrerende direktør i Innovasjon Norge.

I en pressemelding skriver Innovasjon Norge at de ser på batteriproduksjon som en vekstnæring i Norge, der markedet er internasjonalt og mulighetene for å skape nye eksportinntekter er stor. Innovasjon Norge har støttet alle de fire store aktørene som satser på batteriutvikling og -produksjon her til lands – Freyr, Beyonder, Corvus og Morrow.
Senere i år skal Morrow starte byggingen av et innovasjonssenter i Grimstad og pilotfabrikk i Arendal. I tillegg kommer den planlagte gigafabrikken i Arendal, som fra 2026 vil kunne levere batterier til rundt 700 000 elbiler årlig.

– Vår visjon er å produsere de mest kostnadseffektive og bærekraftige battericellene i verden. Støtten fra innovasjon Norge bidrar til at vi kan fortsette utviklingen av koboltfrie batterier mot pilotproduksjon, som vil være et viktig industrielt gjennombrudd. Billigere og bærekraftige batterier vil bidra positivt til det grønne skiftet, så dette er innovasjon på internasjonalt nivå, sier Terje Andersen, CEO i Morrow Batteries.

På konferansen NCS Exploration – Deep Sea Minerals 2021, 20. – 21. oktober i Bergen, blir de viktigste utfordringene og mulighetene ved leting etter dyphavsmineraler diskutert av verdens fremste eksperter innen en rekke fagområder. Konferansen tar også opp andre aspekter ved dyphavsmineraler, så som dannelsen av dyphavsavsetninger, karakterisering av forekomster, behovet for kritiske mineraler og – ikke minst – hvordan leting og utvinning kan påvirke miljøet. Flere selskaper som har vist interesse for å være med i den aller første konsesjonsrunden vil også presentere sine tanker og ideer om utforskningen av dyphavet. Tom Einar Jensen, CEO i batteriprodusenten FREYR, vil holde foredrag under sesjonen «The Need for Critical Minerals».
Vil halvere materialkostnaden
I partnerskap med den danske, verdensledende kjemiprodusenten Haldor Topsøe, er Morrow allerede i gang med å utvikle neste generasjon batterier. Og med støtten fra Innovasjon Norge sikter selskapet på pilotproduksjon allerede i 2023. Koboltfrie batterier er basert på såkalt LNMO-teknologi, der metallet mangan erstatter kobolt i katode-delen i batteriet. Noe som ifølge selskapet vil halvere materialkostnaden i katoden, som i dag er den dyreste delen av et batteri.
LNMO står for litium-nikkel-mangan-oksid, og kan gi batterier med like høy energitetthet som de vi kjenner i dag, men uten kobolt. Mangan finnes i store mengder flere steder i verden, også i Norge, og er billigere og mindre problematisk å utvinne enn kobolt. Flere elbilprodusenter mener at batterier med denne typen teknologi kommer til å bli svært viktige i nær fremtid.
– Manganrike battericeller basert på LNMO-teknologi vil være en nøkkel for å åpne opp et stort volummarked innen mobilitet i årene som kommer. Teknologien vil redusere batteriindustriens avhengighet av nikkel og fjerne kobolt helt fra verdikjeden. Vår ambisjon er å være de første som klarer å industrialisere og kvalifisere LNMO battericeller for bilindustrien, uttaler Dr. Rahul Fotedar, CTO i Morrow Batteries, i meldingen fra Innovasjon Norge.
Mangan
Mangan er et grunnstoff som er et hardt metall. Samtidig er det så sprøtt at det lett lar seg pulverisere. Mangan er det første grunnstoffet i gruppe 7 i periodesystemet. Det står midt i d-blokken i periode 4, og er det hyppigst forekommende d-metallet i jordskorpen nest etter jern. Manganforekomster viser seg ofte ved at det dannes silikater og sekundærmineraler med en karakteristisk rosa farge. Forekomsten viser at det er høy konsentrasjon av mangan i berggrunnen. En mulig fremtidig kilde til mangan er manganknollene, som finnes som potetlignende klumper på visse områder av havbunnen.
