– Stad skipstunnel blir endelig bygget, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i forbindelse med lanseringen av Nasjonal transportplan 2018-2029.
Tunnelen ligger inne med finansiering allerede i første seksårsperiode av Nasjonal transportplan 2018-2029. Den er beregnet å koste om lag 2,7 milliarder kroner og vil ventelig ta 3-4 år å ferdigstille.
Se videoen.
Det er gjennomført Konseptvalgutredning (KVU) og ekstern kvalitetssikring av 2 alternativ: liten og stor tunnel. Prosjektet er planlagt med utgangspunkt i stor tunnel. Tunnelen blir 1700 meter lang, 50 meter fra bunn til tunneltak og 36 meter bred. Tunnelen er planlagt utbygd gjennom Stad-halvøya, mellom innerst i Moldefjorden og Kjødepollen i Vanylvsfjorden, sør i Selje kommune.
Havområdet utenfor Stad byr på store utfordringer for skipsfarten. En kombinasjon av havstrømmer og undersjøisk topografi skaper spesielt komplekse bølgeforhold som er vanskelige å spå. Svært høge bølger kan skape kritiske situasjoner for fartøy som passerer Stad. De vanskelige vær- og seglingsforholdene fører til at fartøy ofte bruker flere gonger så lang tid forbi Stad som ved normale værforhold. I de verste tilfellene må fartøy vente med å passere Stad, heter det i en pressemelding fra regjeringen.
Slik blir skipstunnelen.
Arbeidet går fremover.
1 kommentar
Tro om det er tenkt på muligheten for å pallsprenge rett ut i sjøen når toppen er tatt ut, da vil man kunne bruke grave/mudderapperat og lekter til å transportere ca. 70% av massene på denne måten. alle de massene kan da brukes til mollo prosjekter eller til sjøfylling av industriområder. Eventuelle overskuddsmasser kan da dumpes på dypt vann og problemer med lager plass for overskuddsmasser vil da være borte.