4,2 milliarder tonn. Det er Europas årlige forbruk av aggregater, eller byggeråstoffer (stein, pukk, grus og sand).
Det er vanskelig å ta inn over seg hvor store mengder det faktisk er. Derfor setter vi pris på alle bildene (både bokstavelig og som forklaringer) som følger med den nye rapporten til Sweco (Circular materials in infrastructure).
Som at mengden tilsvarer 33 ganger de øverste 300 meterne av det sveitsiske fjellet Matterhorn. Eller at massene kunne dekket hele Danmarks landareal med et 33 cm tykt lag.
Rapporten gir et innblikk i hvor mye og hvordan byggeråstoff brukes i infrastrukturprosjekter, og leverer en lang liste av tiltak som kan bidra til økt gjenbruk av disse.
Rapportforfatterne Elisabeth Gammelsæter og Karin Larsson påpeker at det kun er om lag syv prosent av disse massene som årlig gjenvinnes i dag, men at potensialet er mye større.
– Det er stort fokus på gjenbruk, spesielt av klær, vann og elektronikk. Det er viktig, men vi bør også fokusere på sirkularitet i sektorer der det monner. Sirkularitet av materialer i infrastrukturprosjekter som stein, grus og sand i dag har altfor lite fokus, på tross av at infrastruktur er en kritisk del av samfunnet og vi vet at det er mulig å redusere både store utslipp og store kostnader, uttaler Gammelsæter, som er seniorrådgiver i Sweco Norge.

Om Europa for eksempel når 20 prosent gjenvinning, vil besparelsene kunne være opptil 6 milliarder euro og 500 millioner tonn masser som ikke trengs å hentes ut fra naturen.
Ikke minst kan økt gjenbruk bidra til reduserte utslipp av drivhusgasser, både i forbindelse med uttak og i forbindelse med transport.
– Med bare små grep kan man få til store utslippsreduksjoner og reduksjon i kostnader. Dette er relevant for oss som rådgivere, vi er engasjerte i prosjekter som anvender masser både innen industri, energi, bygg og samferdsel. Det er også viktig for kundene våre, som kan spare utslipp, spare penger og bidra til at kvalitetsressurser varer lengre, fortsetter Gammelsæter.
Gammelsæter og Larsson trekker i rapporten frem flere eksempler på infrastrukturprosjekter som har gjennomført tiltak som har bidratt til økt ressursutnyttelse, blant annet Pådriv som har utviklet en «massehub» eller markedsplass for utveksling av steinmasser fra ulike prosjekter i Oslo. Et annet eksempel fra Norge er Velde Pukk som hjelper kundene sine med å ta i bruk en større andel gjenvunnet pukk og asfalt.
For større infrastrukturprosjekter blir de potensielle besparelsene regnet i masser, utslipp og kroner også nettopp større. Rapporten har sett nærmere på et par jernbaneutbygginger og beregnet hvordan selv marginale økninger i gjenbruksgrad kan resultere i betydelige gevinster.
Tiltakslisten i rapporten har som mål å sikre en raskere omstilling fra en lineær til en sirkulær strategi av tilslag i infrastrukturprosjekter. De er kategorisert innenfor områdene:
- Regulering og veiledning, anskaffelse og spesifikasjon
- Samarbeid, databruk og digitale verktøy
- Finansielle instrumenter og insentiver og planlegging
Gammelsæter ga i 2022 ut boka Ikke i mitt nabolag som omhandler problematikken rundt at «ingen» ønsker uttak av råvarer der de bor (NIMBY – Not in my backyard). Problemstillingen nevnes også i Sweco-rapporten, og økt gjenbruk er et tiltak som begrenser utfordringen.
1 kommentar
Leste nettopp en artikkel i TU der de hevdet at verdens biler, dvs også de norske har blitt dobbelt så tunge på bare en 2-3 tiår. Og.. for et par tiår siden leste jeg også i mediene, også kunnskapsbaserte medier, at Kina over flere tiår har forbrukt over halvparten av all produsert betong i verden, og det samme med armeringsjern og byggestål.