Kvikkleireskredet på Romerike på tampen av 2020 var nok et eksempel på hvordan geologien påvirker livene våre og samfunnet vårt.
Geologi kan utgjøre en trussel og kreve overvåking og sikring. Men geologi er så mye mer. Geologi er også ressurser. Hvordan ville Norge sett ut i dag uten vannkraften? Eller de store oljefunnene på norsk sokkel?
Også bergindustrien har hatt sin storhetstid i landet vårt. I dag kan vi imidlertid telle norske metallgruver på én hånd, men norske mineralforekomster har et stort potensial. De kan dekke deler av etterspørselen etter kritiske mineraler som det grønne skiftet vil kreve de kommende årene.
Dette inkluderer ikke minst de mulige mineralforekomstene som ligger langs midthavsryggene i dyphavet i norsk økonomisk sone. Det er sannsynlig at elektrifiseringen av samfunnet vil kreve mer metaller enn hva landbaserte gruver og resirkulering kan skaffe til veie. Her kan Norge bidra.
Matjord, grus og pukk (produkter av istiden) skal selvfølgelig også nevnes når vi snakker om geologiske ressurser.
Kanskje kan vi også se på spektakulære landskap som en form for ressurs? Geoturisme og geoparker er stikkordene der geologien er med på å skape både opplevelser og lokale arbeidsplasser.
I den kommende helårsutgaven av GEO 2022 dekker vi et bredt utvalg av temaer der geologien har en innvirkning på våre liv og samfunnet vårt, og vi viser hvordan, hvor og hvorfor geofaget kan brukes til det beste for samfunnet.
Konkret vil følgende temaer belyses:
- Energiressurser
- Bergindustri
- Havbunnsmineraler
- Bygging og sikring av infrastruktur
- Monitorering og forebygging av geofarer
- Grunnforskning og anvendt forsking
- Geoturisme
Temaene dekkes gjennom reportasjer, samtaler og intervjuer med de fremste ekspertene vi har i landet.
GEO 2022 vil bli distribuert til medlemmer av Norsk Geologisk Forening, Norsk Bergmekanikkgruppe, Norsk Bergforening og tidligere abonnenter. I tillegg vil det bli delt ut på alle våre konferanser og alle arrangementer vi deltar på gjennom året.
Vi oppfordrer alle selskaper, leverandørbedrifter, forskningssentre og akademiske institutter med geofaglig relevans til å selv anerkjenne verdien av det de gjør og bidra til å spre den geofaglige kunnskapen.
Du kan støtte utgivelsen av GEO 2022 gjennom annonser og logoplassering i tidsskriftet og/eller i den medfølgende geokalenderen for 2022.
Ta kontakt med Pia Himberg (pia@salgsfabrikken / 919 03 697) for mer informasjon om annonsering.
2 kommentarer
Hei!
Hvordan kan jeg få bladet, GEO 2022? Jeg underviser i naturfag og vil bruke det i undervisning.
GEO 2022 kan bestilles her:
https://geo365.no/bestill-geo-2022/