Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login NYHETSBREV
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    Geo365
    You are at:Home » Ufullstendig regnestykke
    Anlegg og infrastruktur

    Ufullstendig regnestykke

    By Halfdan Carstensjanuar 15, 2019
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Å redusere utslippene av CO2 er blitt et legitimt argument når prosjekter skal prioriteres. Men regnestykkene inkluderer sjelden alle variable.
    Stad skipstunnel skal romme båter på størrelse med den største hurtigruta, og blir 1,7 kilometer lang. 49 meter fra bunnen til taket, og 36 meter bred. Foto: KYSTVERKET/SNØHETTA

    Stad skipstunnel skal romme båter på størrelse med den største hurtigruta, og blir 1,7 kilometer lang. 49 meter fra bunnen til taket, og 36 meter bred. Foto: KYSTVERKET/SNØHETTA

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    Når det mangler en ukjent, er ikke regnestykket komplett. Dessverre er dette noe som gjentar seg gang på gang. Sist i utspillet i en rapport bestilt Havila Kystruten AS og Vanylven Utvikling AS. Rolls Royce har regnet på reduksjon i CO2-utslipp hvis det bygges en skipstunnel gjennom Stadlandet.

    Rolls Royce har sammenlignet tidsforbruk, drivstofforbruk og CO2-utslipp for en reise gjennom den planlagte tunnelen. Ikke overraskende er konklusjonen at utslippene vil reduseres fordi seilingstiden blir kortere.

    Men dette er langt fra noe fullstendig «klimaregnskap.

    Det mangler en viktig ukjent. Det sies nemlig ingenting om hvor mye utslipp som genereres under byggingen av tunnelen. Med utgangspunkt i at den skal bli 1,7 km lang, 37 m høy og 36 m bred vil det bli sprengt ut minst tre millioner m3 stein (tilsvarende åtte millioner tonn). Det må formodes at dette også vil gi et fotavtrykk.

    Når regnestykket er komplett, alle ukjente inkludert, påligger det regnemesteren å opplyse om hva reduksjonen i utslipp per tonn vil koste. Hvis dette er høyt, må det settes opp mot hvordan et så stort beløp kan benyttes på alternativ vis. Alle – også de som jobber for utslippsreduksjoner – må jo ha et ønske om at pengene brukes på mest mulig effektiv måte.

    Utspillet fra Havila Kystruten og Vanylven Utvikling må sees i lys av at regjerningen ikke bevilget en eneste krone for videre planlegging av Stad skipstunnel i statsbudsjettet for neste år. Og det til tross for at den ligger inne i Nasjonal Transportplan for 2014-2023.

    I ren desperasjon trekker to aktører «klimakortet» og fører debatten inn i helt feil spor. Enten vi er for eller mot en spektakulær tunnel, som vil bli den eneste i verden, må debatten føres på saklige premisser.

    Related Posts

    Halvveis der for Nord-Norges største veiprosjekt

    september 30, 2025

    Energiløsningen ligger under føttene våre

    september 10, 2025

    Trolig et resultat av menneskelig aktivitet

    september 1, 2025
    Add A Comment

    Comments are closed.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    «Under militærstøvlene til Kompani Lauritzen skjer det noe grønt og spennende»
    Oct 06, 2025

    «Under militærstøvlene til Kompani Lauritzen skjer det noe grønt og spennende»

    At olje tåler høye temperaturer, er gammelt nytt
    Oct 03, 2025

    At olje tåler høye temperaturer, er gammelt nytt

    Fjell som glir på skjulte glidesoner
    Oct 01, 2025

    Fjell som glir på skjulte glidesoner

    Havnivåstigning rammer ulikt
    Sep 29, 2025

    Havnivåstigning rammer ulikt

    Permafrostforskning og -utdanning – hvorfor er det viktig?
    Sep 24, 2025

    Permafrostforskning og -utdanning – hvorfor er det viktig?

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    Track all markets on TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.