– Vi er glade for å kunne presentere et forslag til løsning på deponibehovet som vil gjøre det mulig å drive videre i nye 50 år, sier Dag A. Larsen, administrerende direktør i Titania AS, i en pressemelding.
Løsningen innebærer en utvidelse av dagens deponi.
Titania har utvunnet ilmenitt (titanjernstein) fra Europas største forekomst i Tellnes i Sokndal siden 1960-tallet. Forekomsten, som ble oppdaget i 1954, har reserver for drift frem til 2070, og ressurser for drift inn i det neste århundret.
Avgangsmassene ble først deponert i sjø (Jøssingfjorden og Dyngadypet utenfor fjorden). Siden 1994 har avgangsmassene blitt deponert i landdeponiet.
At det snart vil være behov for å øke deponikapasiteten, har vært kjent lenge, og selskapet opplyser i pressemeldingen at de har vurdert 15 ulike alternativer og konsekvensutredet 6 av disse.
Alternativet som kom best ut og som er den anbefalte løsningen, innebærer at dagens deponi heves med 25 meter fra dagens godkjente nivå.
Titania skal utarbeide et forslag til reguleringsplan som vil avklare rammene for videreføring av deponiet. Forslaget skal etter planen sendes til Sokndal kommune i første halvår 2025.

100 års innsats for reduksjon
Selskapet skriver at mulighetene for alternativ bruk av avgangsmassene, samt tilbakefylling i dagbruddet også ble utredet, men at ingen av løsningene dekker behovet for Titania.
Under Norsk Bergindustris Høstmøte i Stavanger, var gjenbruk av overskuddsmasser et tema.
Knut Petter Netland, senior prosjektutvikler i Titania, fortalte at selskapet har jobbet med å redusere mengden overskuddsmasser fra driften i godt og vel 100 år.
Titania har opp gjennom årene levert store mengder masser til ulike anleggsprosjekter både lokalt og utenfor Norges grenser. Her har nærhet til sjø vært avgjørende. Det har likevel ikke vært mulig å eliminere behovet for deponi da det er snakk om store mengder masser – årlig uttak fra dagbruddet ligger på rundt ti millioner tonn.
Netland understreket at det ikke er kvaliteten av massene som er utfordringen, men at markedet dekkes av billigere råvarer, og at det mangler incentiver for å gjøre råvarer som deponeres til et produkt.
– Det er politikk, ikke teknikk, oppsummerte Netland.
De siste årene har Titania hatt et samarbeid med norske Cemonite (tidl. Saferock). Cemonite jobber med å utvikle mer klimavennlig betong basert på avgangsmasser fra Titania. Et pilotanlegg ble åpnet i Sandnes i september.
Ifølge Netland er dette det mest lovende prosjektet for avgangen som Titania har funnet etter mer enn 100 års innsats.
Prosjektutvikleren nevnte også at avsluttede deponier kan egne seg for sekundære formål. Ett eksempel på dette er det nye motorsportanlegget ved næringsområdet på Tellenes, KNA Raceway, som er bygget på gamle gråbergstipper.
