– Det er umulig å dekke fremtidig etterspørsel etter en rekke viktige mineraler og metaller fra landbaserte forekomster. Derfor trenger vi dyphavsmineraler, sa Tore Halvorsen, styremedlem i det ferske leteselskapet Loke Marine Minerals.
Halvorsen holdt foredrag under seminaret Marine Minerals som ble arrangert av GCE Ocean Technology og Norsk Forum for Marine Mineraler (NMM) 3. juni
Det er spesielt tre forhold som vil bidra til veksten i etterspørsel – befolkningsvekst, økonomisk vekst og Det grønne skiftet. De to førstnevnte har bidratt til en relativt stabil økning i etterspørselen i flere tiår.
Sistnevnte – bruk av metaller for teknologiutvikling og forsyning av grønne verdikjeder – kommer på toppen av det hele.

Vil øke etterspørselen betydelig
Det internasjonale energibyrået IEA publiserte i mai en ny rapport (The Role of Critical Minerals in Clean Energy Transition) der konklusjonen var at den raske utviklingen av Det grønne skiftet vil betydelig øke etterspørselen etter noen spesifikke metaller og mineraler, hovedsakelig kobber, litium, nikkel, kobolt og sjeldne jordartsmetaller.
Samtidig vet vi at gehaltene i gruver på land synker nærmest år for år, og stadig flere land og selskaper har derfor begynt å rette blikket mot dyphavet.
Dette gjelder ikke minst i Norge, der regjeringen har vært en sterk pådriver for både kartlegging av norsk sokkel (via Oljedirektoratet) og gjennom å starte et konsekvensutredningsprogram for mineralvirksomhet som kan legge til rette for en åpningsprosess.
Les også:
Dyphavsmineraler: Starter arbeidet med KU
«Norge må bli et foregangsland»
Kobolt i en særstilling
Halvorsen innledet presentasjonen med et diagram fra USGS som viser estimerte metallforekomster på land og i dyphavet. Batterimetallet kobolt er i en særstilling med 3,7 prosent av antatte ressurser på land mot hele 96,3 prosent i havet.
IEA skriver i rapporten at etterspørselen etter kobolt kan øke 6 – 30 ganger fra dagens etterspørsel, avhengig av teknologiutvikling for batterier og hvilken klimapolitikk som legges til grunn. I IEAs Sustainable Development Scenario (SDS) vil etterspørselen etter metallet multipliseres med 21 fra 2020 til 2040.
IEA påpeker at selv om markedet for kobolt på kort sikt er i overskudd, vil fremtidig produksjon basert på eksisterende prosjekter ikke kunne dekke det fremtidige behovet.
Dagens koboltproduksjon løper også en geopolitisk risiko ved at om lag 70 prosent utvinnes fra kun ett land – Kongo. Kina står på sin side for nesten 70 prosent av prosesseringen/foredlingen av koboltmalm.

Kan dekke 10 prosent
– Gjenvinning omtales av IEA som et viktig grep for å sikre fremtidig tilbud av viktige metaller og mineraler. Vi omfavner gjenvinning, men det er ikke en fullstendig løsning. For kobolt har energibyrået anslått at gjenvinning kan dekke 10 prosent av etterspørselen.
– Det er derfor vanskelig å se at dyphavsmineraler ikke vil spille en viktig rolle i det grønne skiftet, avsluttet Tore Halvorsen.
LES OGSÅ: Norsk industri i startblokken
Sirkulærøkonomi – men ikke i dag
Under det digitale seminaret var det mange deltakere som diskuterte temaene fra foredragene og presenterte ideer, løsninger og fakta.
I forbindelse med en diskusjon rundt gjenvinning, mer spesifikt gjenvinning av metaller fra elektriske kjøretøy (EV), skrev tidligere president i The Cobolt Institute David Weight følgende:
EVs are relatively new and the batteries have a life of about 10 years in this application. From then the batteries can be repurposed for use in stationary applications which enable renewable energy sources where they can operate satisfactorily for probably another 10 years or more.
Hence batteries ready for recycling are nowhere near a critical mass to instigate large scale operations and will not be so for some years. Also, there is no established recycling process available, though a number of processes are in operation. Vehicles at end of life are scrapped, then stripped down and recoverable materials recycled.
Currently the circular economy will not be workable for EVs because the sector is in a nascent phase with EVs replacing ICE vehicles and this is expected to accelerate – a large input of critical energy metals will be required until the sector is mature.
At that point the circular economic model can kick in and metals are perfectly suited for this as they are only ever used but not consumed in products and processes and so in theory are infinitely recyclable.
Oljedirektoratet har uttalt at sulfidforekomster er påvist på norsk sokkel langs den norske delen av Den midt-atlantiske spredningsryggen (MASR). Der er de dannet av dagens og tidligere tiders vulkanske aktivitet knyttet til havbunnsspredningen.
Forekomster tilgjengelige for utvinning vil kunne finnes innenfor et belte langs spredningsryggen der de ikke har rukket å bli for dypt begravet av sedimenter.
Under konferansen NCS Exploration – Deep Sea Minerals 20. og 21. oktober 2021 holder administrerende direktør i Loke Marine Minerals Walter Sognnes foredrag om deres planer for norsk sokkel.