Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login ABONNÉR PÅ NYHETSBREV
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    • Download Media Guide
    Geo365
    You are at:Home » Skipstunnelen blir bygd
    Anlegg og infrastruktur

    Skipstunnelen blir bygd

    By Halfdan Carstensapril 5, 2017
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Nå er det helt sikkert. Det blir ny skipstunnel innenfor Stad. Regjeringen har den med i kommende seksårsperiode av Nasjonal transportplan.
    Tunnelen er planlagt gjennom den smaleste delen av Stadlandet, men får likevel en lengde på 1,7 km. Tunnelen skal være 12 meter dyp og 36 meter bred, mens takhøyden over havet er 37 meter. Da blir det også plass til hurtigruten.

    Tunnelen er planlagt gjennom den smaleste delen av Stadlandet, men får likevel en lengde på 1,7 km. Tunnelen skal være 12 meter dyp og 36 meter bred, mens takhøyden over havet er 37 meter. Da blir det også plass til hurtigruten.

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    – Stad skipstunnel blir endelig bygget, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i forbindelse med lanseringen av Nasjonal transportplan 2018-2029.
    Tunnelen ligger inne med finansiering allerede i første seksårsperiode av Nasjonal transportplan 2018-2029. Den er beregnet å koste om lag 2,7 milliarder kroner og vil ventelig ta 3-4 år å ferdigstille.
    Se videoen.
    Det er gjennomført Konseptvalgutredning (KVU) og ekstern kvalitetssikring av 2 alternativ: liten og stor tunnel. Prosjektet er planlagt med utgangspunkt i stor tunnel. Tunnelen blir 1700 meter lang, 50 meter fra bunn til tunneltak og 36 meter bred. Tunnelen er planlagt utbygd gjennom Stad-halvøya, mellom innerst i Moldefjorden og Kjødepollen i Vanylvsfjorden, sør i Selje kommune.
    Havområdet utenfor Stad byr på store utfordringer for skipsfarten. En kombinasjon av havstrømmer og undersjøisk topografi skaper spesielt komplekse bølgeforhold som er vanskelige å spå. Svært høge bølger kan skape kritiske situasjoner for fartøy som passerer Stad. De vanskelige vær- og seglingsforholdene fører til at fartøy ofte bruker flere gonger så lang tid forbi Stad som ved normale værforhold. I de verste tilfellene må fartøy vente med å passere Stad, heter det i en pressemelding fra regjeringen.
    Slik blir skipstunnelen.
    Arbeidet går fremover.

    Related Posts

    Skipstunnelen fortsatt i spill

    oktober 28, 2025

    Noe mangler i betongen ved Skøyen stasjon

    oktober 23, 2025

    Nytt materiale i europaveiene

    oktober 14, 2025
    View 1 Comment

    1 kommentar

    1. gunnar Jakobsen on april 19, 2017 09:38

      Tro om det er tenkt på muligheten for å pallsprenge rett ut i sjøen når toppen er tatt ut, da vil man kunne bruke grave/mudderapperat og lekter til å transportere ca. 70% av massene på denne måten. alle de massene kan da brukes til mollo prosjekter eller til sjøfylling av industriområder. Eventuelle overskuddsmasser kan da dumpes på dypt vann og problemer med lager plass for overskuddsmasser vil da være borte.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Fra klasserom til skredterreng i Troms 
    Nov 18, 2025

    Fra klasserom til skredterreng i Troms 

    Fra skred til jordskjelv
    Nov 13, 2025

    Fra skred til jordskjelv

    Kongens fortjenestemedalje til Ellen Sigmond
    Nov 13, 2025

    Kongens fortjenestemedalje til Ellen Sigmond

    Gull: Kongsberg
    Nov 11, 2025

    Gull: Kongsberg

    Rock-Eval-pyrolyse gjenskaper ikke det som skjer i kildebergarter
    Nov 10, 2025

    Rock-Eval-pyrolyse gjenskaper ikke det som skjer i kildebergarter

    Offshore Otway Basin drilling campaign
    Nov 17, 2025

    Offshore Otway Basin drilling campaign

    Porosity in compressional stress regimes
    Nov 17, 2025

    Porosity in compressional stress regimes

    When the ESP breaks down even before geothermal energy production has started
    Nov 14, 2025

    When the ESP breaks down even before geothermal energy production has started

    Does oil really stop diagenesis?
    Nov 13, 2025

    Does oil really stop diagenesis?

    PETRONAS’s digital gambit: Architecting an AI-powered E&P ecosystem
    Nov 12, 2025

    PETRONAS’s digital gambit: Architecting an AI-powered E&P ecosystem

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    Track all markets on TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.