Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    Geo365
    Du er her:Home » «Lete-og-selge» er tilbake
    Olje og gass

    «Lete-og-selge» er tilbake

    Av Guest Authormai 26, 2019
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Leting etter olje og gass på norsk sokkel er stadig verdiskapende. Forretningsmodellen med «lete-og-selge» for fokuserte, enkeltselskap er tilbake.
    Facebook Twitter LinkedIn Email

    Forretningsmodellen er drevet av fortsatt moderate letekostnader og økte omsetningspriser fra kjøpere som ønsker å investere i nye feltutbygginger og produksjon.

    WEPC har tidligere vist at verdiskapingen fra norsk sokkel totalt viser en avkastning på leteinvesteringene på ca. 3x i perioden 2005-2017 (GEO 03/2018: «Leting skaper store verdier»). For 2018 er den foreløpige verdiskapingen lavere, slik at det historiske snittet også blir lavere. For de siste årene 2015-2018 er det gjort verdifulle funn blant annet av Equinor, AkerBP, Wellesley, og Faroe.

    Verdiskaping fra leting drives av verdien av funn som gjøres og kostnadene for leteaktiviteten. I prinsippet er det verdiskaping også når det ikke gjøres funn, f.eks. læring og forbedring av letemodeller, eller når man unngår å bore tørre letebrønner i det hele tatt, men alt dette er mer krevende å kvantifisere.

    Kostnadene for leteaktiviteten på norsk sokkel er godt dokumentert av Oljedirektoratet og SSB, og inkluderer alle kostnader som brønnkostnader, data, studier og andre selskapskostnader (GEO 08/ 2017: «Kostnadene faller»).

    Anders Wittemann, Wittemann E&P Consulting.

    Verdien av funn av olje og gass kan baseres på markedspriser oppnådd i en handel eller nåverdien av forventede, framtidige kontantstrømmer fra funnet ettersom det kommer i produksjon (antatt framtidige kostnader og oljepriser).

    I perioden fra funn til produksjonsstart (og underveis i produksjonsperioden) er det andre verdidrivere og risikofaktorer enn geologi som gjelder, f.eks. reserveestimater, kostnader, tid fram til utbygging, kommersielle tie-in betingelser, og det kan derfor være naturlig at andre oljeselskap overtar og håndterer disse.

    Leteaktiviteten på norsk sokkel økte fra 2005 som følge av at det ble etablert nye selskaper som skulle fokusere på leting og realisere verdien av disse. Selskaper som lykkes med dette strategien var spesielt Revus Energy (som solgte hele selskapet i 2008) og Spring Energy. Etter oljeprisfallet fra 2014 ble omsetningsverdien av funn også lavere, det typiske eksemplet var da Svenska Petroleum ble solgt til Det norske til en lavere pris enn gjennomsnittlig funnkostnad på norsk sokkel.

    I løpet av 2018 er det tydelig at funn, selv de som ikke er vedtatt utbygget, blir verdsatt høyere. Eksempler på dette var AkerBPs kjøp fra Total (Heimdal-området og Alve Nord) og Equinor (King Lear), Lundins kjøp av Luno II/Solveig, og i 2019, Limes salg av Rolvsnes og Concedos salg av Grosbeak til Neptune og etter hvert Wellesleys salg av Grosbeak og Duva/Cara.

    Utsiktene til verdiskaping fra leting som forretningsmodell for fokuserte, enkeltselskap er nå altså på god vei opp. De underliggende driverne må være at oljeselskapene fokuserer på det de har best forutsetninger for å lykkes med, enten faktisk finne eller bygge ut og/eller produsere olje og gass.

    Skrevet av Anders Witteman

    RELATERTE SAKER

    Kan bidra til økt leteaktivitet

    mai 7, 2025

    Unlocking Norway’s tight gas potential

    april 25, 2025

    Styrker Barentshavet som petroleumsprovins

    mars 31, 2025
    KOMMENTER DENNE SAKEN

    Comments are closed.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Tre uker gjenstår
    May 09, 2025

    Tre uker gjenstår

    En underkommunisert faktor for CCS
    May 07, 2025

    En underkommunisert faktor for CCS

    Hva kan geologene lære av klimaendringene?
    May 06, 2025

    Hva kan geologene lære av klimaendringene?

    Oppnådde gjev status
    May 05, 2025

    Oppnådde gjev status

    Gull: Bleka gullgruve
    May 02, 2025

    Gull: Bleka gullgruve

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    HG1! price by TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Trykk Enter for å søke. Trykk Esc for å avbryte.