Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    Geo365
    Du er her:Home » Nær startskudd for Norges største tunnelprosjekt
    Anlegg og infrastruktur

    Nær startskudd for Norges største tunnelprosjekt

    2. juni avgjøres finansieringen av vei- og jernbaneprosjektet Arna–Stanghelle i Stortinget, men skredsikringsarbeidet for de fremtidige anleggsområdene er i gang.
    Av Ronny Setsåmai 20, 2025
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    default

    Dagens E16 på Helle i retning Stanghelle. Området til venstre skal skredsikres før det etter hvert sprenges ut en ny vegtunnel. Foto: Statens vegvesen

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    Strekningen Arna–Stanghelle, en del av E18 Bergen-Voss som har blitt kalt «Norges verste vei», får nå Norges største tunnelprosjekt. Ny E16 og Vossebanen har vært i Nasjonal transportplan siden 2017, men finansieringen har drøyd til tross for mye medie- og politisk oppmerksomhet.

    I fjor høst lovet daværende finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) at ventetiden kan være over:

    – Nå skal veien bygges, nå skal jernbanen bygges, og dette er et viktig nasjonalt prosjekt. Dette handler om å binde Norge sammen, uttalte Slagsvold Vedum ifølge nrk.no.

    2. juni legger Samferdselsdepartementet frem proposisjonen for Stortinget. Blir den vedtatt, er finansieringen sikret. Statens vegvesen har allerede fått midler fra Statsbudsjettet 2025 til å starte berg- og skredsikringsarbeid langs traseen. Nordisk Fjellsikring utfører arbeidet, som ventes å ta ett år.

    Statens vegvesen beskriver veien og banen som skredutsatte, med lav standard og tunneler som krever omfattende oppgraderinger. De legger heller ikke skjul på at Arna-Stanghelle har vært åstedet mange trafikkulykker, der hovedproblemet har vært de mange alvorlige møteulykkene.

    Som en sentral del av transportkorridoren mellom Oslo og Bergen, vil prosjektet gi økt trafikksikkerhet, mer forutsigbar transport, større godskapasitet på bane og kortere reisetid.

    Strekningen skal nesten utelukkende gå i tunnel. Kilde: Statens vegvesen

    Dette blir Norges største tunnelprosjekt noensinne. Vei og bane går nesten utelukkende i tunnel for å tilpasses vestlandsk terreng. Totalt planlegges 63 km hovedtunneler, 16 km rampe- og rømningstunneler, og tre tverrslag – til sammen nesten 80 km. E16 får tre tunneler, jernbanen to.

    Prosjektet vil produsere opptil 10 millioner m3 tunnelmasser, og Statens vegvesen og Bane NOR har utredet både gjenbruk, deponi på land og i sjø og eksterne mottakere i reguleringsplanen.

    Det skal dessuten bygges to nye jernbanestasjoner, tre store broer og tre nye veikryss i tre korte soner i dagen.

    Forventet byggetid er 12 – 14 år. Ny E16 mellom Trengereid og Helle ferdigstilles og åpnes for trafikk i 2037. Ny E16 mellom Arna og Trengereid åpnes i 2038. Ny jernbane mellom Arna og Stanghelle åpnes i 2038, med fullt dobbeltspor i 2039. Totalkostnaden er anslått til 40 milliarder kroner.

    RELATERTE SAKER

    Grønn omstilling med en fot i bakken

    juni 17, 2025

    Satellitter gir tidlig varsling om setninger

    juni 12, 2025

    Ny veistrekning med unikt underlag

    juni 5, 2025
    KOMMENTER DENNE SAKEN
    LEGG IGJEN DIN KOMMENTAR Cancel Reply

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Svalbard vokste i 2024
    Jun 18, 2025

    Svalbard vokste i 2024

    Livsfarlige innsjøer
    Jun 17, 2025

    Livsfarlige innsjøer

    Energiløsningen ligger under føttene våre
    Jun 13, 2025

    Energiløsningen ligger under føttene våre

    Da Drammen eksploderte
    Jun 11, 2025

    Da Drammen eksploderte

    Geoskravl 20: Sjeldne jordarter, patruljer og kryolitt
    Jun 11, 2025

    Geoskravl 20: Sjeldne jordarter, patruljer og kryolitt

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    Track all markets on TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Trykk Enter for å søke. Trykk Esc for å avbryte.