Strekningen Arna–Stanghelle, en del av E18 Bergen-Voss som har blitt kalt «Norges verste vei», får nå Norges største tunnelprosjekt. Ny E16 og Vossebanen har vært i Nasjonal transportplan siden 2017, men finansieringen har drøyd til tross for mye medie- og politisk oppmerksomhet.
I fjor høst lovet daværende finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) at ventetiden kan være over:
– Nå skal veien bygges, nå skal jernbanen bygges, og dette er et viktig nasjonalt prosjekt. Dette handler om å binde Norge sammen, uttalte Slagsvold Vedum ifølge nrk.no.
2. juni legger Samferdselsdepartementet frem proposisjonen for Stortinget. Blir den vedtatt, er finansieringen sikret. Statens vegvesen har allerede fått midler fra Statsbudsjettet 2025 til å starte berg- og skredsikringsarbeid langs traseen. Nordisk Fjellsikring utfører arbeidet, som ventes å ta ett år.
Statens vegvesen beskriver veien og banen som skredutsatte, med lav standard og tunneler som krever omfattende oppgraderinger. De legger heller ikke skjul på at Arna-Stanghelle har vært åstedet mange trafikkulykker, der hovedproblemet har vært de mange alvorlige møteulykkene.
Som en sentral del av transportkorridoren mellom Oslo og Bergen, vil prosjektet gi økt trafikksikkerhet, mer forutsigbar transport, større godskapasitet på bane og kortere reisetid.

Dette blir Norges største tunnelprosjekt noensinne. Vei og bane går nesten utelukkende i tunnel for å tilpasses vestlandsk terreng. Totalt planlegges 63 km hovedtunneler, 16 km rampe- og rømningstunneler, og tre tverrslag – til sammen nesten 80 km. E16 får tre tunneler, jernbanen to.
Prosjektet vil produsere opptil 10 millioner m3 tunnelmasser, og Statens vegvesen og Bane NOR har utredet både gjenbruk, deponi på land og i sjø og eksterne mottakere i reguleringsplanen.
Det skal dessuten bygges to nye jernbanestasjoner, tre store broer og tre nye veikryss i tre korte soner i dagen.
Forventet byggetid er 12 – 14 år. Ny E16 mellom Trengereid og Helle ferdigstilles og åpnes for trafikk i 2037. Ny E16 mellom Arna og Trengereid åpnes i 2038. Ny jernbane mellom Arna og Stanghelle åpnes i 2038, med fullt dobbeltspor i 2039. Totalkostnaden er anslått til 40 milliarder kroner.