Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login ABONNÉR PÅ NYHETSBREV
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    • Download Media Guide
    Geo365
    You are at:Home » Bekymret over mange skredulykker
    Aktuelt

    Bekymret over mange skredulykker

    By Halfdan Carstensapril 21, 2020
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Årsdøgntrafikk er en styrende parameter for rassikring av norske veier. Skal det en storulykke til før myndighetene tvinges til å tenke annerledes?

    Tenkt sikring med bruk av tunnelmoduler slik firmaet RoadCap ser det for seg. Illustrasjon: Slingshot AS

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    – En så høy risiko som bilistene tar, ville aldri blitt akseptert offshore. Det har livet i oljeindustrien lært meg. Myndighetene trenger derfor å rette mer oppmerksomhet mot rassikring, fremholder Knut Pedersen, bergingeniør av utdannelse og med bred erfaring som boreingeniør på norsk sokkel.

    Med bakgrunn fra oljevirksomheten, og mange opphold på borerigger og produksjonsplattformer, ser han tydelig at sikringsarbeidet på norske veger er for dårlig og det tar for lang tid.

    Sagt med andre ord, han mener at kompetanse for risikoforståelse bør bli betydelig bedre innen samferdsel.

    Les også: Enda et skred

    En smart idé

    Snøskredet på Svalbard 19. desember 2015 initierte ideen om et nytt og effektivt rassikrings konsept. Det ble etter hvert utviklet til en foldbar, transportabel og ekspanderende tunnelmodul, en beskyttende kappe med stor styrke, som kunne forlenge tunnelene forbi kritiske partier.

    Etter en skredulykke på Fylkesvei 45 inn til Sirdal for noen år siden, fikk Pedersen med seg en tidligere kjenning og etablerte selskapet RoadCap AS (geo365.no: «Enkel og smart løsning»).

    Vissheten om at det finnes rasfarlige veistrekninger også der det er bratte skråninger, og at slike portaler kunne gi sikrere vei på et minimum av tid, bidro til å forsterke troen på at ideen hadde noe for seg.

    – RoadCaps formål er å hindre ulykker, og aller helst vil vi selvsagt hindre ulykkene før de skjer, sier Pedersen, og ser for seg sikring av kritiske strekninger gjennom et større antall tunnelmoduler i kombinasjon med de metodene som brukes i dag.

    Etter skredet utenfor Sauda i mars (geo365.no: «Enda et skred») har RoadCap gjort en henvendelse både til ordføreren i bygda og samferdselssjefen i Rogaland.

    – Det finnes løsninger for å sikre mot slike ras, mener Pedersen.

    Les også: Fjellsikring tas ikke på alvor

    Kritiserer bruk av ÅDT

    Pedersen er sterkt kritisk til bruk av statistikk som benytter tall basert på «årsdøgntrafikk» (ÅDT).

    – En farlig, rasutsatt strekning kan havne i «grønn sone» i risikovurderingen fordi døgntrafikken er liten. Men det er nok å forestille seg det forrykte i dette hvis en busslast med 30 skiungdommer blir tatt av ras, fremholder Pedersen.

    – Skredet som nylig gikk utenfor Sauda er et eksempel på dette (geo365.no: «Enda et skred»).

    På rasutsatte veistrekninger bør noen ta eierskap til denne risikoen, uten bruk av ÅDT, og gjøre det som er nødvendig sikring. ÅDT må altså ikke bli en «kamuflasje» i risikovurderingen på rasfarlige veier med liten døgntrafikk, legger han til.

    Pedersen refererer til at Petroleumstilsynet (Ptil) benytter begrepet «Må det en storulykke til?».

    – Det kan nesten virke slik. Derfor må noen få tildelt eierskap til rassikring langs det norske vegnettet.

    Boreingeniøren mener det da må fokuseres mer på geologisk forståelse og ingeniørgeologi generelt og bergmekanikk, skredanalyse, barriereforståelse og risikoforståelse spesielt.

    – Dette er samfunnsnyttig og bærekraftig arbeid, og vi har mye av denne kompetansen i Norge, avslutter Knut Pedersen.

    Skredstatistikk for Norge fra 2000 til 2019. Det totale antallet skred i perioden er 40 277. Statistikken viser at fjellskred er absolutt vanligst, og at Vestland, Rogaland og Nordland er mest utsatt. Kilde: Statens vegvesen Grafikk: Knut Pedersen

    Related Posts

    Statsbudsjettet 2026

    oktober 15, 2025

    Nytt materiale i europaveiene

    oktober 14, 2025

    Gullprisen til himmels

    oktober 8, 2025
    Add A Comment

    Comments are closed.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Slik så Norge ut i ordovicium
    Oct 16, 2025

    Slik så Norge ut i ordovicium

    Seabed Minerals 2026: Call for papers
    Oct 15, 2025

    Seabed Minerals 2026: Call for papers

    Hele Arktis og litt til
    Oct 13, 2025

    Hele Arktis og litt til

    Gull: Eidsvoll
    Oct 08, 2025

    Gull: Eidsvoll

    «Under militærstøvlene til Kompani Lauritzen skjer det noe grønt og spennende»
    Oct 07, 2025

    «Under militærstøvlene til Kompani Lauritzen skjer det noe grønt og spennende»

    The hidden lithium treasure of South Australia
    Oct 17, 2025

    The hidden lithium treasure of South Australia

    Using horizontal drilling technology to permanently store radioactive waste
    Oct 16, 2025

    Using horizontal drilling technology to permanently store radioactive waste

    Open for business, again
    Oct 16, 2025

    Open for business, again

    The tech powering the future of geothermal energy
    Oct 16, 2025

    The tech powering the future of geothermal energy

    The New Gas Consortium: Angola’s first non-associated gas project
    Oct 14, 2025

    The New Gas Consortium: Angola’s first non-associated gas project

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    Track all markets on TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.