Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    Geo365
    Du er her:Home » E39 Rogfast skrider frem
    Anlegg og infrastruktur

    E39 Rogfast skrider frem

    Av Ronny Setsånovember 25, 2022
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Entreprenørselskapet Skanska har sikret seg den første store kontrakten for det som skal bli verdens lengste undersjøiske tunnel.
    Rogfast blir verdens lengste undersjøiske vegtunnel med sine 26,7 kilometer. Illustrasjonen viser et tverrsnitt av hvordan tunnelen vil gå under havet. Foto: Statens vegvesen/Vianova

    Illustrasjon: Statens vegvesen/Vianova

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    Bildet over: Rogfast blir verdens lengste undersjøiske vegtunnel med sine 26,7 kilometer. Illustrasjonen viser et tverrsnitt av hvordan tunnelen vil gå under havet.

    Skanska Norge AS ble tildelt den første av tre store kontrakter på å bygge den undersjøiske tunnelen mellom Randaberg og Bokn (Nord-Jæren og Haugalandet). Det melder Statens vegvesen.

    Tunnelen, som med sine 26,7 km vil bli den lengste i sitt slag, utgjør en del av prosjektet E39 Rogfast. Utbygging og finansiering ble vedtatt av Stortinget i 2017, og prosjektet vil bidra til å knytte næringsliv og befolkning tettere sammen på Vestlandet.

    Boknafjordtunnelen vil bli verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel. Per i dag er Norges lengste veitunnel Lærdalstunnelen (24,5 km).

    Geo365.no: Nye rekorder settes

    Kontrakten som nå er tildelt inkluderer bygging av to ganger ni kilometer tunnel mellom Bokn i nord og halvveis mot Kvitsøy. Det skal også bygges to kilometer med vei i dagen.

    Kartografi: Statens vegvesen

    Prosjektsjef i Statens vegvesen Oddvar Kaarmo forteller at planen er å signere kontrakten med Skanska i 2022, og at oppstart av arbeidene ved Bokn vil finne sted tidlig i 2023.

    Den neste store kontrakten som gjelder Randaberg i sør og halvveis mot Kvitsøy er i sluttfasen. Det er forventet at også denne kontrakten signeres i 2022.

    Like før julen 2021 kunne Statens vegvesen melde at første salve var fyrt av på Kvitsøy. Fra Kvitsøy skal det gå en 3,5 km lang tunnel ned til hovedløpene.

    Det er forventet at E39 Rogfast vil åpnes i 2031.

    RELATERTE SAKER

    Manglende helhetlig kontroll

    mai 9, 2025

    Veien til bedre masseforvaltning

    mars 24, 2025

    Anbefaler sikringstiltak

    mars 17, 2025
    KOMMENTER DENNE SAKEN

    Comments are closed.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Tre uker gjenstår
    May 09, 2025

    Tre uker gjenstår

    En underkommunisert faktor for CCS
    May 07, 2025

    En underkommunisert faktor for CCS

    Hva kan geologene lære av klimaendringene?
    May 06, 2025

    Hva kan geologene lære av klimaendringene?

    Oppnådde gjev status
    May 05, 2025

    Oppnådde gjev status

    Gull: Bleka gullgruve
    May 02, 2025

    Gull: Bleka gullgruve

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    HG1! price by TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Trykk Enter for å søke. Trykk Esc for å avbryte.