Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    Geo365
    Du er her:Home » Ny testmetode effektiviserer TBM-tunneldriving 
    Anlegg og infrastruktur

    Ny testmetode effektiviserer TBM-tunneldriving 

    Av Njål Hagennovember 29, 2021
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Berglaboratoriet ved Sintef har utviklet ny og forbedret metode for å teste bergarters borbarhet.
    Her testes en bergprøve med testmetoden RIAT. Foto: Kriti Panthi

    Her testes en bergprøve med testmetoden RIAT. Foto: Kriti Panthi

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    – Slike utbyggingsprosjekter utgjør betydelige investeringer for samfunnet, og vi trenger gode tids- og kostnadsestimater for tunneldrivingen, både i beslutningsfasen og i gjennomføringsfasen, sier Joakim Eggen, laboratorieleder hos Sintef. 

    For ytterligere å forbedre tids- og kostnadsprognoser kan Berglaboratoriet ved Sintef nå tilby en ny testmetode som i miniatyrskala gjenskaper TBM-tunneldriving. En TBM benytter kutterringer som bryter berget med en rullende bevegelse under høyt trykk. 

    Den nye testmetoden er konstruert i tett samarbeid med SERVI Group. Metoden skal gjøre det mulig å bestemme bergarters motstandsdyktighet mot inntrengning, og slitasjen de påfører stålet i kutterringene, i en og samme test. Data om rotasjonshastighet, dreiemoment, matetrykk og inntrengning blir også logget i sanntid. 

    Les på Geo365: TBM-prosjekt med verdensrekord 

    FoU-prosjekt  

    – Testmetoden har fått navnet Rolling Indentation Abrasion Test (RIAT), og er en skalert test, som i kontrollerte laboratorieforhold benytter miniatyrkutterringer med relevant stålkvalitet for TBM-kuttere og et representativt intakt bergartstykke, forklarer Dirk van Oosterhout, forsker hos Sintef. 

    RIAT ble utviklet i doktorgraden til Javier Macias gjennom prosjektet FAST-Tunn (Future Advanced Steel Technology for Tunnelling), et FoU-prosjekt støttet av Forskningsrådet og industrien. 

    Ifølge Sintef har de 40 års erfaring med testing av bergarters slitasjeegenskaper for å prognostisere tid og kostnad for tunnelprosjekter.  

    – De eksisterende testmetodene for bestemmelse av bergarters borbarhet, som er utviklet av Sintef og NTNU, benyttes regelmessig og er internasjonalt anerkjente som referansetester, skriver Sintef i en melding. 

    RELATERTE SAKER

    Nær startskudd for Norges største tunnelprosjekt

    mai 20, 2025

    Starter utbedring av Strindheimtunnelen

    mai 12, 2025

    Manglende helhetlig kontroll

    mai 9, 2025
    KOMMENTER DENNE SAKEN

    Comments are closed.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Den hemmelige historien om den gamle jorden
    May 28, 2025

    Den hemmelige historien om den gamle jorden

    Skjelv følt i Longyearbyen
    May 26, 2025

    Skjelv følt i Longyearbyen

    A blueprint for Norwegian sulfide exploration
    May 23, 2025

    A blueprint for Norwegian sulfide exploration

    Advarer om vårflom
    May 21, 2025

    Advarer om vårflom

    Elektrisitet kan bekjempe kysterosjon 
    May 20, 2025

    Elektrisitet kan bekjempe kysterosjon 

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    Track all markets on TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Trykk Enter for å søke. Trykk Esc for å avbryte.