Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login ABONNÉR PÅ NYHETSBREV
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    • Download Media Guide
    Geo365
    You are at:Home » Ettersikrer 40 veiskjæringer
    Anlegg og infrastruktur

    Ettersikrer 40 veiskjæringer

    By Ronny Setsådesember 15, 2020
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Raset ved Bommestad langs E18 før jul i fjor var en oppvekker for Statens vegvesen. Nå tar de grep etter at en rapport avdekket kritikkverdige forhold.

    Utløsningsplanet et par dager etter raset over E18 ved Bommestad i Larvik. Foto: Sveinung Sundby

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    13. desember i fjor gikk et stort steinsprang over den nye veistrekningen langs E18 nordøst for Larvik. Til alt hell ble ingen kjøretøy rammet, men hendelsen skapte store trafikale utfordringer.

    Norge er et land som er godt kjent med steinsprang som krysser veier. Det som er spesielt med hendelsen ved Bommestad i Vestfold og Telemark, er at store steinblokker gled ut fra en tilsynelatende godt sikret veiskjæring lang et nyåpnet veistykke.

    28. februar i år kom rapporten som avdekket flere kritikkverdige forhold.

    Rapporten var knusende i sin dom over arbeidet som ble utført etter utsprengning for å sikre kilen som raste ut fra bergskjæringen.

    For mangelfullt vurdert sikringsbehov, for dårlig fjellsikring etter angitt behov, og dårlig kvalitetskontroll av tredjeparts kontrollør får skylden for det 1 100 m3 store skredet over E18.

    – Vi må ta selvkritikk på at det har vært for lite fokus på inspeksjon av fjellskjæringer. Bommestad-raset var en oppvekker som vi har tatt lærdom av, og nå gjøres det grep, sier prosjektleder Tore Jan Hansen i Statens vegvesen i en sak på bygg.no.

    Ifølge Hansen har Statens vegvesen i kjølvannet av rapporten satt i gang en prosess med å kartlegge samtlige fjellskjæringer på den 95 kilometer lange E18-strekningen mellom Bergsenga og Langangen.

    Av 111 veiskjæringer med en høyde på minst 5 meter, ble det gjennomført befaring på rundt 50, Til sist satt de igjen med 35 – 40 veiskjæringer de ville prioritere (ettersikre).

    Så langt har 25 personer som deltar aktivt i sikringsarbeidet gjort seg ferdig med ettersikring av 6 veiskjæringer.

    Ifølge Hansen prøver Statens vegvesen så langt som mulig å unngå sprengningsarbeider i forbindelse med sikringen av skjæringene. Hovedsikringsbiten består av bolter, stag og noe sprøytebetong.

    På spørsmål om hvem som har skylden for at Statens vegvesen nå må ettersikre for om lag 50 millioner kroner, svarer Hansen at de første og fremst erkjenner at det har vært manglende fokus på vedlikehold av veiskjæringene.

    – Vi har nok i for mange år lent oss på driftskontraktene og en liten setning om at entreprenørene skal se over fjellet. Bommestad-raset var et varsko til oss selv. Dette er et område hvor vi har forsømt oss, og det må vi være ærlige på, men nå gjøres det som sagt grep, sier Hansen videre til bygg.no.

    Statens vegvesen har tatt flere grep etter Bommestad-raset. Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik nevner blant annet et tydeligere fokus på veiskjæringer over ti meter, sikring mellom hva som har blitt anvist og hva som faktisk har blitt gjort når det kommer til bolting, og anbefaling om at en geolog eller bergkyndig person skal utføre regelmessig inspeksjon.

    Det uavhengige ekspertutvalget ble nedsatt av vegdirektøren og ledet av Bjørn Nilsen, professor i ingeniørgeologi og bergmekanikk ved NTNU. De andre i utvalget var Eivind Okstad (Sintef), Vidar Kveldsvik (NGI), Anders Beitnes (Beitnes Consulting) og Øystein Nordgulen (NGU).

    Les mer om Bommestad-raset her

    Les mer om rapporten fra ekspertutvalget her

    Related Posts

    Skipstunnelen fortsatt i spill

    oktober 28, 2025

    Noe mangler i betongen ved Skøyen stasjon

    oktober 23, 2025

    Nytt materiale i europaveiene

    oktober 14, 2025
    Add A Comment

    Comments are closed.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Viste bredden i geofagene
    Nov 07, 2025

    Viste bredden i geofagene

    Uten kandidater og kritiske metaller, intet grønt skifte
    Nov 04, 2025

    Uten kandidater og kritiske metaller, intet grønt skifte

    Tid for nytenkning i norsk oljeleting
    Nov 03, 2025

    Tid for nytenkning i norsk oljeleting

    A Digital Trailblazer Candidate: Anders Waldeland
    Oct 30, 2025

    A Digital Trailblazer Candidate: Anders Waldeland

    Karlsen & Hanken mangler fysisk forklaring
    Oct 28, 2025

    Karlsen & Hanken mangler fysisk forklaring

    Sponge clasts in calciturbidites
    Nov 07, 2025

    Sponge clasts in calciturbidites

    EMGS in troubled waters
    Nov 06, 2025

    EMGS in troubled waters

    Fracture connectivity and power laws
    Nov 05, 2025

    Fracture connectivity and power laws

    Libya – exploration stories
    Nov 04, 2025

    Libya – exploration stories

    The forgotten science
    Nov 03, 2025

    The forgotten science

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    Track all markets on TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.