Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    Geo365
    Du er her:Home » Ettersikrer 40 veiskjæringer
    Anlegg og infrastruktur

    Ettersikrer 40 veiskjæringer

    Av Ronny Setsådesember 15, 2020
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Raset ved Bommestad langs E18 før jul i fjor var en oppvekker for Statens vegvesen. Nå tar de grep etter at en rapport avdekket kritikkverdige forhold.

    Utløsningsplanet et par dager etter raset over E18 ved Bommestad i Larvik. Foto: Sveinung Sundby

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    13. desember i fjor gikk et stort steinsprang over den nye veistrekningen langs E18 nordøst for Larvik. Til alt hell ble ingen kjøretøy rammet, men hendelsen skapte store trafikale utfordringer.

    Norge er et land som er godt kjent med steinsprang som krysser veier. Det som er spesielt med hendelsen ved Bommestad i Vestfold og Telemark, er at store steinblokker gled ut fra en tilsynelatende godt sikret veiskjæring lang et nyåpnet veistykke.

    28. februar i år kom rapporten som avdekket flere kritikkverdige forhold.

    Rapporten var knusende i sin dom over arbeidet som ble utført etter utsprengning for å sikre kilen som raste ut fra bergskjæringen.

    For mangelfullt vurdert sikringsbehov, for dårlig fjellsikring etter angitt behov, og dårlig kvalitetskontroll av tredjeparts kontrollør får skylden for det 1 100 m3 store skredet over E18.

    – Vi må ta selvkritikk på at det har vært for lite fokus på inspeksjon av fjellskjæringer. Bommestad-raset var en oppvekker som vi har tatt lærdom av, og nå gjøres det grep, sier prosjektleder Tore Jan Hansen i Statens vegvesen i en sak på bygg.no.

    Ifølge Hansen har Statens vegvesen i kjølvannet av rapporten satt i gang en prosess med å kartlegge samtlige fjellskjæringer på den 95 kilometer lange E18-strekningen mellom Bergsenga og Langangen.

    Av 111 veiskjæringer med en høyde på minst 5 meter, ble det gjennomført befaring på rundt 50, Til sist satt de igjen med 35 – 40 veiskjæringer de ville prioritere (ettersikre).

    Så langt har 25 personer som deltar aktivt i sikringsarbeidet gjort seg ferdig med ettersikring av 6 veiskjæringer.

    Ifølge Hansen prøver Statens vegvesen så langt som mulig å unngå sprengningsarbeider i forbindelse med sikringen av skjæringene. Hovedsikringsbiten består av bolter, stag og noe sprøytebetong.

    På spørsmål om hvem som har skylden for at Statens vegvesen nå må ettersikre for om lag 50 millioner kroner, svarer Hansen at de første og fremst erkjenner at det har vært manglende fokus på vedlikehold av veiskjæringene.

    – Vi har nok i for mange år lent oss på driftskontraktene og en liten setning om at entreprenørene skal se over fjellet. Bommestad-raset var et varsko til oss selv. Dette er et område hvor vi har forsømt oss, og det må vi være ærlige på, men nå gjøres det som sagt grep, sier Hansen videre til bygg.no.

    Statens vegvesen har tatt flere grep etter Bommestad-raset. Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik nevner blant annet et tydeligere fokus på veiskjæringer over ti meter, sikring mellom hva som har blitt anvist og hva som faktisk har blitt gjort når det kommer til bolting, og anbefaling om at en geolog eller bergkyndig person skal utføre regelmessig inspeksjon.

    Det uavhengige ekspertutvalget ble nedsatt av vegdirektøren og ledet av Bjørn Nilsen, professor i ingeniørgeologi og bergmekanikk ved NTNU. De andre i utvalget var Eivind Okstad (Sintef), Vidar Kveldsvik (NGI), Anders Beitnes (Beitnes Consulting) og Øystein Nordgulen (NGU).

    Les mer om Bommestad-raset her

    Les mer om rapporten fra ekspertutvalget her

    RELATERTE SAKER

    Ny veistrekning med unikt underlag

    juni 5, 2025

    Avdekker Oslos seismiske risiko

    juni 3, 2025

    Nær startskudd for Norges største tunnelprosjekt

    mai 20, 2025
    KOMMENTER DENNE SAKEN

    Comments are closed.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Hva om Skjelvet ble virkelighet? Vurdering av Oslos reelle jordskjelvrisiko
    Jun 05, 2025

    Hva om Skjelvet ble virkelighet? Vurdering av Oslos reelle jordskjelvrisiko

    Forstå Ustabile Fjellsider med Kunstig og Naturlig Intelligens
    Jun 04, 2025

    Forstå Ustabile Fjellsider med Kunstig og Naturlig Intelligens

    En brusende geysir: Når fjellet lekker CO2
    Jun 03, 2025

    En brusende geysir: Når fjellet lekker CO2

    Grønn omstilling med en fot i bakken – Bømoen Plussbygd
    Jun 03, 2025

    Grønn omstilling med en fot i bakken – Bømoen Plussbygd

    Da Drammen eksploderte
    Jun 02, 2025

    Da Drammen eksploderte

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    Track all markets on TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Trykk Enter for å søke. Trykk Esc for å avbryte.