Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    Geo365
    Du er her:Home » Oppsprukkent fjell ryster veinettet vårt
    Anlegg og infrastruktur

    Oppsprukkent fjell ryster veinettet vårt

    Av Halfdan Carstensmars 31, 2023
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Ingen ble skadet eller omkom. Men det var på hengende håret. Enda en gang. Likevel fortsetter alt som før.

    Avdelingsdirektør Tore Jan Hansen i Statens vegvesen utenfor Lillesand dagen etter raset gikk på E18. Foto: Statens vegvesen

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    Statistikken lyver ikke. Det går mellom tre og fire steinskred hver dag i dette landet. Da det igjen skjedde i mars i år, og Dagsrevyen valgte å slå det opp, var det på E18 i Agder med stor trafikk og stort skadepotensial. At ingen biler ble truffet, var et lykketreff av de sjeldne.

    Bildene fra ulykkesstedet forteller ikke om en vertikal fjellvegg på flere hundre meters høyde, slik vi er kjent med fra Vestlandet (bt.no: «Er bergenserne dumme?»), men en ganske uanselig fjellvegg som de færreste ville ha ansett som skredutsatt. Men vi er godt kjent med at slike fjellvegger også kan falle fra hverandre.

    Steinskred

    ngi.no: Et steinskred er en massebevegelse der større bergparti beveger seg ned en skråning. Partiklene i skredet interagerer og splittes ofte i mindre deler nedover i skredbanen.

    nve.no: Steinsprang er hendinger der steinmassene (ei til et fåtall blokker) til sammen har et relativt lite volum på inntil noen hundre kubikkmeter.

    Vi husker for eksempel da en større mengde steinblokker raste ut fra en veiskjæring over en nybygd veistrekning langs E18 nordøst for Larvik i Vestfold i 2019. Årsaken var kileutglidning langs to sprekker og alt for dårlig bergsikring (geo365.no: «Knusende rapport klar etter E-18-skredet ved Larvik»).

    Bare noen få måneder senere rykket akuttgeologen igjen ut («en geolog er på vei»). Et 30-40 meter bredt skred på fylkesvei 520 i Sauda fylte veibanen med små og store steiner (geo365.no: «Enda et skred»). Den umiddelbare reaksjonen fra legmann burde være at veien er for dårlig sikret i forhold til den betydelige risikoen for at det kan gå et skred. Like fullt går trafikken i dag som normalt.

    Skredstatistikk for Norge fra 2000 til 2019. Det totale antallet skred i perioden er 40 277. Statistikken viser at fjellskred/steinskred/steinsprang er absolutt vanligst, og at Vestland, Rogaland og Nordland er mest utsatt. Kilde: Statens vegvesen. Grafikk: Knut Pedersen

    Vi kan samtidig minne om fakta: Gjennom de siste 20 årene har det i snitt gått mer enn 2000 skred og nedfall på norske veger per år. Vi snakker altså om mer enn fem hendelser per dag. Bare de færreste er heldigvis så fatale at de når avissidene.

    Stadige skred på norske veier skyldes ikke bare «dårlig» fjell. Mangelfulle anbudsrutiner og useriøse firmaer er også en sterkt medvirkende årsak, mener en nestor i fjellsikringsbransjen.

    geo365.no: Fjellsikring tas ikke på alvor

    Det er vanskelig å unngå disse skredene på gamle norske veger. Til det er det for mange av dem. Men det er mulig å sikre veiene langt bedre enn det blir gjort i dag. Stavanger-baserte RoadCap har skissert en innovativ løsning som kunne redusert risikoen på norske veger betydelig, men basert på den inngrodde norske konservatismen er det fortsatt ingen som har grepet ideen.

    Vi kan trygt slå fast at sikringsarbeid er og opp gjennom årene har vært et stebarn på norske veier.

    Skredsikring

    En tunnelmodul med stor styrke kan forlenge tunnelene forbi kritiske partier eller stå som frittstående moduler på utsatte veistrekninger. Eksempelet er fra Skillefjord utenfor Alta, slik RoadCap ser det for seg.

    RELATERTE SAKER

    Not just any water, Watson

    mai 23, 2025

    Nær startskudd for Norges største tunnelprosjekt

    mai 20, 2025

    Starter utbedring av Strindheimtunnelen

    mai 12, 2025
    KOMMENTER DENNE SAKEN

    Comments are closed.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Den hemmelige historien om den gamle jorden
    May 28, 2025

    Den hemmelige historien om den gamle jorden

    Skjelv følt i Longyearbyen
    May 26, 2025

    Skjelv følt i Longyearbyen

    A blueprint for Norwegian sulfide exploration
    May 23, 2025

    A blueprint for Norwegian sulfide exploration

    Advarer om vårflom
    May 21, 2025

    Advarer om vårflom

    Elektrisitet kan bekjempe kysterosjon 
    May 20, 2025

    Elektrisitet kan bekjempe kysterosjon 

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    Track all markets on TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Trykk Enter for å søke. Trykk Esc for å avbryte.