To år etter at samferdselsminister Jon-Ivar Nygård tok det første spadetaket, er Nord-Norges største veiprosjekt, OPS Hålogalandsvegen, 50 prosent ferdig, melder Statens vegvesen.
– Vi er svært fornøyde med fremdriften som er oppnådd så langt i prosjektet. Effektiv planlegging, tett samarbeid mellom alle parter og dyktige team har vært avgjørende for den gode fremdriften, forteller Reidar Johansen, prosjektsjef i Statens vegvesen.
Prosjektet, et offentlig-privat samarbeid (OPS), omfatter utbygging av riksvegnettet mellom Sortland, Kvæfjord, Lødingen, Tjeldsund og Harstad, som en del av E10 Hålogalandsvegen.
Målet er økt fremkommelighet, bedre trafikksikkerhet og en reisetidsreduksjon på 39 minutter. Utbyggingen omfatter strekningene:
- rv. 85 fra Sigerfjordtunnelen til Gullesfjordbotn
- E10 fra Gullesfjordbotn til Tjeldsund bru
- rv. 83 fra Tjeldsundbrua til Fauskevåg
- rv. 85 fra Kåringen til Fiskefjord
Totalt bygges 82 km ny vei, hvorav 35 km følger dagens trasé og 20 km er ny trasé. 27 km av veien går gjennom syv tunneler.
Statens vegvesen inngikk OPS-kontrakten med Skanska Norge i 2023, som har med seg Multiconsult, Aas-Jakobsen, Hæhre Entreprenør og Svevia Norge. Så langt er 2,7 millioner arbeidstimer lagt ned, og over 900 ansatte jobber i rotasjon.
– Tunneldrivvingen er 85 prosent ferdig. Det vil si at 23 000 av totalt 27 000 meter tunnel er ferdig drevet, og det er gjennomslag i 2 av prosjektets 7 tunneler. Av totalt 55 kilometer vei i dagen er 40 prosent ferdig. Vi har fått på plass 45 prosent av alle konstruksjonene, blant annet flere av strekningens 22 broer. Det gir totalt en ferdiggrad på 50 prosent. Det er vi veldig stolte av, oppsummerer Are Eliassen, prosjektdirektør i Skanska Norge.

Prosjektet, med en prislapp på 9,2 milliarder kroner og delvis bompengefinansiering, har en planlagt byggetid på 5,5 år og forventes ferdig sent i 2028. Men med et halvferdig prosjekt etter kun to år, øyner partene håp om raskere ferdigstillelse.
– Det er for tidlig å si om vi kan fremskynde åpningsdato for hele anlegget. Men det ligger i kortene at vi kan få tidligere åpning av ulike delstrekninger, dersom den høye fremdriften fortsetter, påpeker Johansen.
Offisiell åpning av prosjektets første ferdige delstrekning, Kåringskrysset, fant sted 17. september.