Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login ABONNÉR PÅ NYHETSBREV
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    • Download Media Guide
    Geo365
    You are at:Home » Halvveis der for Nord-Norges største veiprosjekt
    Anlegg og infrastruktur

    Halvveis der for Nord-Norges største veiprosjekt

    Hålogalandsvegen, bestående av 82 km vei, 27 km tunneler og 22 broer, er 50 prosent ferdig og foran tidsskjema.
    By Ronny Setsåseptember 30, 2025
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email

    E10 i retning Lofastkrysset. Foto: Tomas Rolland / Statens vegvesen

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    To år etter at samferdselsminister Jon-Ivar Nygård tok det første spadetaket, er Nord-Norges største veiprosjekt, OPS Hålogalandsvegen, 50 prosent ferdig, melder Statens vegvesen.

    – Vi er svært fornøyde med fremdriften som er oppnådd så langt i prosjektet. Effektiv planlegging, tett samarbeid mellom alle parter og dyktige team har vært avgjørende for den gode fremdriften, forteller Reidar Johansen, prosjektsjef i Statens vegvesen.

    Prosjektet, et offentlig-privat samarbeid (OPS), omfatter utbygging av riksvegnettet mellom Sortland, Kvæfjord, Lødingen, Tjeldsund og Harstad, som en del av E10 Hålogalandsvegen.

    Målet er økt fremkommelighet, bedre trafikksikkerhet og en reisetidsreduksjon på 39 minutter. Utbyggingen omfatter strekningene:

    • rv. 85 fra Sigerfjordtunnelen til Gullesfjordbotn
    • E10 fra Gullesfjordbotn til Tjeldsund bru
    • rv. 83 fra Tjeldsundbrua til Fauskevåg
    • rv. 85 fra Kåringen til Fiskefjord

    Totalt bygges 82 km ny vei, hvorav 35 km følger dagens trasé og 20 km er ny trasé. 27 km av veien går gjennom syv tunneler.

    Statens vegvesen inngikk OPS-kontrakten med Skanska Norge i 2023, som har med seg Multiconsult, Aas-Jakobsen, Hæhre Entreprenør og Svevia Norge. Så langt er 2,7 millioner arbeidstimer lagt ned, og over 900 ansatte jobber i rotasjon.

    – Tunneldrivvingen er 85 prosent ferdig. Det vil si at 23 000 av totalt 27 000 meter tunnel er ferdig drevet, og det er gjennomslag i 2 av prosjektets 7 tunneler. Av totalt 55 kilometer vei i dagen er 40 prosent ferdig. Vi har fått på plass 45 prosent av alle konstruksjonene, blant annet flere av strekningens 22 broer. Det gir totalt en ferdiggrad på 50 prosent. Det er vi veldig stolte av, oppsummerer Are Eliassen, prosjektdirektør i Skanska Norge.

    Kilde: Statens vegvesen

    Prosjektet, med en prislapp på 9,2 milliarder kroner og delvis bompengefinansiering, har en planlagt byggetid på 5,5 år og forventes ferdig sent i 2028. Men med et halvferdig prosjekt etter kun to år, øyner partene håp om raskere ferdigstillelse.

    – Det er for tidlig å si om vi kan fremskynde åpningsdato for hele anlegget. Men det ligger i kortene at vi kan få tidligere åpning av ulike delstrekninger, dersom den høye fremdriften fortsetter, påpeker Johansen.

    Offisiell åpning av prosjektets første ferdige delstrekning, Kåringskrysset, fant sted 17. september.

    Related Posts

    Nytt materiale i europaveiene

    oktober 14, 2025

    Energiløsningen ligger under føttene våre

    september 10, 2025

    Trolig et resultat av menneskelig aktivitet

    september 1, 2025
    Add A Comment
    Leave A Reply Cancel Reply

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    A Digital Trailblazer Candidate: Morten Ofstad
    Oct 20, 2025

    A Digital Trailblazer Candidate: Morten Ofstad

    Slik så Norge ut i ordovicium
    Oct 16, 2025

    Slik så Norge ut i ordovicium

    Seabed Minerals 2026: Call for papers
    Oct 15, 2025

    Seabed Minerals 2026: Call for papers

    Hele Arktis og litt til
    Oct 13, 2025

    Hele Arktis og litt til

    Gull: Eidsvoll
    Oct 08, 2025

    Gull: Eidsvoll

    Drilling deeper for new resources in Uzbekistan
    Oct 20, 2025

    Drilling deeper for new resources in Uzbekistan

    The hidden lithium treasure of South Australia
    Oct 17, 2025

    The hidden lithium treasure of South Australia

    Using horizontal drilling technology to permanently store radioactive waste
    Oct 16, 2025

    Using horizontal drilling technology to permanently store radioactive waste

    Open for business, again
    Oct 16, 2025

    Open for business, again

    The tech powering the future of geothermal energy
    Oct 16, 2025

    The tech powering the future of geothermal energy

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    Track all markets on TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.