Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    Geo365
    Du er her:Home » Kvikkleire forsinker jernbaneprosjekt
    Anlegg og infrastruktur

    Kvikkleire forsinker jernbaneprosjekt

    Av Njål Hagenmai 30, 2021
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Bane NOR var kjent med at det var vanskelige grunnforhold i Moss, men ny informasjon viser at de er mer krevende enn antatt.  
    Utgraving av innvendig avstivet spuntgrop i Moss. (Foto: Anders Aamodt / Bane NOR)

    Foto: Anders Aamodt / Bane NOR

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    Bane NOR mottok Norges Geotekniske Institutts (NGI) områdestabilitetsrapport tidligere i år, og denne konkluderte med at sikkerheten i skråningen mot Moss havn er lavere enn antatt. Det vil derfor være behov for betydelige tiltak for å bedre stabiliteten.  

    Det er i dette området Bane NOR bygger ny jernbanestasjon i Moss. 

    – For oss er det veldig viktig at vi nå har fått på plass bedre kunnskap om grunnforholdene og områdestabiliteten hvor vi skal gjennomføre prosjektet. Det er små marginer for feil i gjennomføringen, og vi vil nå gjøre en risikoanalyse basert på denne nye informasjonen for å definere hvilke tiltak som kreves i alle ledd av prosjektet, uttaler Bane NOR i en melding.  

    Les mer på geoforskning.no:  Fant mer kvikkleire i Moss sentrum

    To risikosoner 

    I forbindelse med kartleggingen av kvikkleiren i Moss ble det identifisert to risikosoner – “Moss Havn” og “Moss Sentrum”. Begge sonene er vurdert til faregrad “Middels”, skadekonsekvens “Meget alvorlig” og risikoklasse 4.   

    Kvikkleire risikosone “Moss Sentrum” ligger utenfor jernbaneutbyggingen og stabiliteten i sonen er tilfredsstillende. 

    I risikosone “Moss Havn”, hvor den aktuelle jernbaneutbyggingen pågår, er det flere delområder med veldig lav stabilitet. Her anbefales det ytterligere fysiske tiltak og omfattende geoteknisk oppfølging og overvåkning. På bakgrunn av Norges vassdrags- og energidirektorats (NVE) gjeldene veileder, skal området detaljprosjekteres, og det kan komme endringer og anbefalinger om ytterligere tiltak.  

    Kartet viser de to røde kvikkleiresonene i Moss. Den ene, Moss Havn, befinner seg under den nye traseen til Bane NOR. (Illustrasjon: NGI rapport IC Sandbukta-Moss-Såstad)

    Stabiliseringstiltak  

    Bane Nor opplyser at de har igangsatt flere tiltak for å sikre kvikkleiresonen.  

    Blant tiltakene er installering av kalk-/sementpeler. Dette gjøres ved at de borer seg ned i leiren og blander inn sement og kalk. Dette skal øke styrken og gjøre området mindre rasutsatt.  

    Et annet tiltak er å etablere motfyllinger ved å fylle på ny masse i en skråning. Dette gir motvekt som stabiliserer, og kan hindre at skråningen kan gli ut og forårsake skred. Det blir også byttet ut tunge masser som leire, jord og stein, med lette masser. I tillegg fjernes en del masser for å sikre bedre balanse og områdestabilitet.  

    Installering av kalk-/sementpeler. (Foto: Bane NOR)

    Les mer på geo365: Kun smuler til kartlegging av kvikkleire 

    Budsjettsprekk og forsinkelser 

    Regjeringen mener at den sannsynlige kostnaden (styringsrammen) for utbyggingen nå vil være 14,9 milliarder kroner. Det er 5,3 milliarder mer enn da Stortinget vedtok byggingen i 2017, skriver nrk.no. I tillegg økes kostnadsrammen fra 10,5 milliarder kroner til 17,9 milliarder kroner.  

    Økningen skal ta høyde for at det dukker opp flere uforutsette kostnader, og er den øvre grensen for pengebruk i prosjektet før man på ny må gå til Stortinget. Åpningen av det nye jernbaneprosjektet er utsatt i 19 måneder. Nå tror regjeringen dobbeltsporet vil stå ferdig i 2026. 

    Les mer på geo365: Mange byggeplaner på kvikkleire  

    Fakta om Østfoldbanen: 

    På Østfoldbanen er Follobanen under bygging og flere strekninger under planlegging. Når Follobanen står ferdig, vil reisetiden mellom Oslo og Ski halveres til elleve minutter. Første tog på nytt dobbeltspor på strekningen Sandbukta-Moss-Såstad skal etter planen gå i desember 2024, og prosjektet skal stå ferdig i 2025 (Før NGIs områdestabilitetsrapport). Nytt dobbeltspor planlegges videre til Sarpsborg i 2029, og ferdigstilles til Halden i 2034 (NTP 2018-2029). 

    Satsingen, som skal gi kortere reisetid og mulighet for flere avganger, inkluderer seks nye stasjoner på strekningen: Ski, Moss, Råde, Fredrikstad, Sarpsborg og Halden. 

     

    Delprosjekt: Sandbukta–Moss–Såstad 

    Bane NOR skal bygge ti kilometer dobbeltspor på strekningen fra Sandbukta i nord til Såstad i Rygge i sør, inkludert to tunneler og en ny jernbanestasjon i Moss på ca. 800 meter.
    Forberedende arbeider startet høsten 2017. Byggestart for hovedarbeidene var 2019. De første togene skal etter planen gå i 2026. 

    Nye Moss stasjon bygges slik at det i fremtiden blir mulig med fire avganger pr. time hver vei for både lokaltog og InterCity-tog, i tillegg til godstog. Reisetiden til Oslo blir ca. 30 minutter for de raskeste togene, og det nye dobbeltsporet inngår i utbyggingen av InterCity-strekningene på Østlandet. 

    Les hele NGIs områdestabilitetsrapport på Bane NOR 

    RELATERTE SAKER

    Manglende helhetlig kontroll

    mai 9, 2025

    Veien til bedre masseforvaltning

    mars 24, 2025

    Anbefaler sikringstiltak

    mars 17, 2025
    KOMMENTER DENNE SAKEN

    Comments are closed.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Tre uker gjenstår
    May 09, 2025

    Tre uker gjenstår

    En underkommunisert faktor for CCS
    May 07, 2025

    En underkommunisert faktor for CCS

    Hva kan geologene lære av klimaendringene?
    May 06, 2025

    Hva kan geologene lære av klimaendringene?

    Oppnådde gjev status
    May 05, 2025

    Oppnådde gjev status

    Gull: Bleka gullgruve
    May 02, 2025

    Gull: Bleka gullgruve

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    HG1! price by TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Trykk Enter for å søke. Trykk Esc for å avbryte.