Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    Geo365
    Du er her:Home » Lover tryggere og mer effektiv fremdrift
    Anlegg og infrastruktur

    Lover tryggere og mer effektiv fremdrift

    Av Ronny Setsåseptember 22, 2020
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Byggherren valgte tunnelboremaskiner for de 19 km som i 2028 skal sikre hovedstaden ny reservedrikkevannskilde.

    Steinar Johannessen ga en oppdatering på prosjektet Ny vannforsyning Oslo under Tunneldagene 2020. Foto: Skjermdump fra NFFs digitale konferanse

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    – Sårbarheten i Oslo er uakseptabel høy, det finnes per i dag kun én drikkevannskilde og ett vannrenseanlegg som forsyner 90 prosent av byens innbyggere med drikkevann, sa Steinar Johannessen, prosjektdirektør for prosjektet Ny vannforsyning Oslo under Norsk forening for fjellsprengningsteknikks (NFF) Tunneldagene 2020 3. september.

    Prosjektet skal sikre Oslo en fullgod reservevannforsyning i 2028 ved å tilføre vann fra Holsfjorden i Viken. Per i dag kommer 90 prosent av byens drikkevann fra Maridalsvannet.

    Parallelt med Ny vannforsyning skal også deler av byens vannledningsnett oppgraderes gjennom det såkalte stamnettprosjektet. De to prosjektene skal ferdigstilles til samme tid.

    – Arbeidet starter ved Huseby vest for Oslo i løpet av et par uker. Fra Holsfjorden til Huseby, der vannrenseanlegget skal bygges, skal det graves ut 19 kilometer tunnel, forklarte prosjektdirektøren.

    Tunnelen vil, i likhet med tunnelene i forbindelse med de kommende utbyggingsprosjektene Ringerikebanen og E16, gå gjennom Vestmarka og Krokskogen. Disse områdene øst for Holsfjorden består av Oslofeltets sedimentære og vulkanske bergarter (GEO 07/2019: «På god vei mot første salve»).

    Planleggingsarbeidet og kartleggingen i forbindelse med Ringerikebanen og E16 viser at tunnelene vil skjære gjennom i hovedsak fire hovedtyper av bergarter; kambrosilurske skifre og kalksteiner, Ringerikegruppens sandsteiner, Askergruppens skifre og lavabergarter av perm alder (basalt og rombeporfyr).

    De sistnevnte lavabergartene dominerer tunneltraseene for Ringerikebanen, og vil trolig også opptre i forbindelse med vanntunnelen.

    I artikkelen i GEO hevder prosjektmedarbeiderne at på grunn av store variasjoner i type bergart, regner de med overraskelser, og i den ingeniørgeologiske fagrapporten omtales grunnforholdene som «uoversiktlige og komplekse».

    Det finnes i hovedsak to metoder for å bore tunneler; bruk av tunnelboremaskiner (TBM) og drill and blast-metoden (DBM). På generell basis er DBM mest kostnadseffektivt for kortere utgravingslengder, mens TBM er foretrukket for lange tunneler. Det er også andre faktorer som spiller inn som geologi, geometri, fleksibilitet og helse, miljø og sikkerhet. For Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 er DBM valgt som drivemetode.

    Det er nå vedtatt at vanntunnelen Huseby-Holsfjorden skal graves ut ved hjelp av to tunnelboremaskiner og ifølge Johannessen gir det mange fordeler sammenliknet med DBM for dette prosjektet.

    – TBM krever mindre plass på og under bakken. Drivetiden reduseres også betydelig (124 uker mot 193 uker med DBM). Ikke minst er det redusert risiko for forsinkelser i områder der de geologiske forholdene er mer krevende enn antatt, oppsummerte Johannessen.

    Bruk av TBM skal også gi renere avgangsmasser, og Johannessen nevnte flere mulige bruksområder for de kommende massene som blant annet kvalitetsfyllinger på land, betongtilslag og utlegging i sjø.

    – Valg av TBM-løsning for prosjektet har for oss vært selve nøkkelen for å kunne lykkes; vi får sløyfet flere anleggsplasser i byen og vi kan gjennomføre driftingen raskere og med lavere kostnader, avsluttet Steinar Johannessen.

    Fra Holsfjorden skal vannet føres inn i tunnel ved Vefsrud i Lier og deretter de 19 kilometerne gjennom Lier, Hole og Bærum til det kommende vannbehandlingsanlegget ved Huseby. Videre skal det bygges en rentvannstunnel inn mot Oslo sentrum og det eksisterende vannledningsnettet.

    I forbindelse med prosjektet Ny vannforsyning Oslo skal det blant annet graves ut en 19 kilometer lang tunnel fra Holsfjorden til Huseby. Illustrasjon: Oslo kommune

    RELATERTE SAKER

    Manglende helhetlig kontroll

    mai 9, 2025

    Veien til bedre masseforvaltning

    mars 24, 2025

    Anbefaler sikringstiltak

    mars 17, 2025
    KOMMENTER DENNE SAKEN

    Comments are closed.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Tre uker gjenstår
    May 09, 2025

    Tre uker gjenstår

    En underkommunisert faktor for CCS
    May 07, 2025

    En underkommunisert faktor for CCS

    Hva kan geologene lære av klimaendringene?
    May 06, 2025

    Hva kan geologene lære av klimaendringene?

    Oppnådde gjev status
    May 05, 2025

    Oppnådde gjev status

    Gull: Bleka gullgruve
    May 02, 2025

    Gull: Bleka gullgruve

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    HG1! price by TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Trykk Enter for å søke. Trykk Esc for å avbryte.