Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login ABONNÉR PÅ NYHETSBREV
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    • Download Media Guide
    Geo365
    You are at:Home » Manglende helhetlig kontroll
    Anlegg og infrastruktur

    Manglende helhetlig kontroll

    I februar gikk et skred over E6 nord for Eidsvoll, og til alt hell ble ingen bilister truffet. Et ekspertutvalg har avdekket svikt som lot ustabile geologiske forhold forbli uoppdaget.
    By Ronny Setsåmai 9, 2025
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    default

    Oversiktsbilde fra rasstedet i februar 2025. Foto: Bjørn Frode Johansen, Statens vegvesen

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    8. februar rammet et skred E6 ved Morskogen langs Mjøsa nord for Eidsvoll, da en bergskjæring ovenfor en lokalvei løsnet og dro med seg 1 500 kubikkmeter jord- og steinmasser ned på nordgående felt av europaveien.

    Ytterligere 2 500 kubikkmeter masser ble i tillegg tatt bort i det påfølgende sikringsarbeidet. Veien var stengt i fem dager.

    Statens vegvesen oppnevnte et uavhengig ekspertutvalg ledet av professor emeritus Bjørn Nilsen ved NTNU, og utvalget har nå avgitt sin rapport. Den avdekker kritiske svikt i ingeniørgeologisk oppfølging og gir konkrete anbefalinger for å styrke fremtidig vegbygging.

    Skredet ble utløst fra en fjellskjæring som består av en 7 – 8 meter bred hylle for en lokalvei ca. 20 meter over E6, med ytterligere 10 meter skjæring opp til naturlig terreng.

    En avgjørende feil var at den øvre delen av skjæringen ikke ble vurdert som en del av den totale 30 meter høye strukturen. Dette førte til mangelfull geologisk kontroll under bygging, og overgangen til det naturlige terrenget ovenfor ble oversett.

    Synlige sprekker ble oversett, stabilitetsberegninger ble ikke utført og i forbindelse med befaring etter skredet ble kun 3 av 11 sikringsbolter funnet, noe som kan indikere prosjekteringsfeil (for korte bolter) eller utførelsesfeil (feil vinkel).

    Ekspertutvalget er også tydelig på at bemanningen for ingeniørgeologisk oppfølging i byggefasen var utilfredsstillende. En nyutdannet ingeniørgeolog var alene om oppgaven vedrørende prosjektering av sikring i skjæringen over lokalveien.

    «Berggrunnsgeologien er generelt ganske kompleks, men etter ekspertutvalgets mening ikke mer kompleks enn at faren for utglidning hvor skredet gikk burde vært identifisert ved normal ingeniørgeologisk oppfølging av sprengningsarbeidene.»

    Utvalgets konklusjon peker på flere svikt: mangelfull ingeniørgeologisk oppfølging, fravær av uavhengig kontroll, og manglende helhetlig vurdering av skjæringen. Disse faktorene tillot ustabile geologiske forhold å gå uoppdaget.

    Årsaker til raset

    • Mangelfull ingeniørgeologisk oppfølging mht. vurdering av stabilitet og sikringsbehov i byggefasen.
    • Mangelfull oppfølging/ egenkontroll av utført sikring og manglende uavhengig kontroll under bygging i byggefasen.
    • Skjæringen fra E6 og opp til terreng ovenfor skjæringstopp ble ikke behandlet som en helhet.
    • Mulig medvirkende årsak kan ha vært feil i sikringsutførelse (kun spor av 3 av 11 bolter etter skredet).

    Utløsningsårsak

    At skredet kunne gå 12 år etter at bergskjæringen ble sprengt ut, tilskrives en forvitret glideflate med et tynt belegg leirmineraler, som ved tilgang på vann og oksygen kan ha fått redusert friksjon/styrke.

    Kilde: Ekspertutvalgets rapport

    Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland erkjenner alvoret i hendelsen og takker utvalget for deres solide arbeid. Hun lover å gjennomgå anbefalingene for å endre rutiner og sikre bedre kontroll av veiskjæringer.

    Hendelsen har likhetstrekk med skredet som gikk over E18 ved Larvik i 2019. I begge tilfeller ble en sikret europavei rammet av skred, og i begge tilfeller kunne liv ha gått tapt.

    For å forhindre lignende hendelser anbefaler utvalget flere tiltak. For det første må kontinuerlig og kompetent ingeniørgeologisk oppfølging under sprengningsarbeider prioriteres for å oppdage ustabile forhold i tide. Ansvarlige geologer bør ha minst 5–6 års erfaring.

    Skjæringer med hyller, som ved Morskogen, må behandles som en helhet, og overgangen til naturlig terreng krever spesiell oppmerksomhet. Utvalget foreslår også bruk av 3D-geomodeller basert på dronefoto eller laserskanning for bedre sprekkekartlegging, samt avansert stabilitetsovervåkning for usikre skjæringer.

    Videre anbefales presiseringer i vegnormaler og veiledere om krav til slike skjæringer.

    Vedrørende lærdom fra hendelsen i Larvik, påpeker utvalget at planlegging og bygging av de to strekningene ble utført til omtrent samme tid. Følgelig var ikke erfaringer og anbefalinger fra Larvik-rapporten tilgjengelig ved prosjektering og bygging av E6 Morskogen. Nilsen ledet også ekspertutvalget som undersøkte årsakene til Larvik-skredet.

    Hele rapporten kan leses her

     

    Related Posts

    Vil lære av Rogfast

    desember 22, 2025

    Færre stengte veier med skredtårn

    desember 9, 2025

    Skipstunnelen fortsatt i spill

    oktober 28, 2025
    Add A Comment

    Comments are closed.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Formidlingspris til Jan Mangerud 
    Dec 22, 2025

    Formidlingspris til Jan Mangerud 

    Michelsen lukker øynene for det som ikke passer
    Dec 22, 2025

    Michelsen lukker øynene for det som ikke passer

    Første kobber fra det norske dyphavet
    Dec 22, 2025

    Første kobber fra det norske dyphavet

    Kommer: GEO 2026 og Geokalenderen 
    Dec 22, 2025

    Kommer: GEO 2026 og Geokalenderen 

    Toktet i mål
    Dec 17, 2025

    Toktet i mål

    Where the earth yawns
    Dec 23, 2025

    Where the earth yawns

    When your oil reservoir turns out to be a lithium deposit
    Dec 22, 2025

    When your oil reservoir turns out to be a lithium deposit

    Subsurface noise, Issue 5, 2025
    Dec 19, 2025

    Subsurface noise, Issue 5, 2025

    Quantifying the hydrogen-generation potential of iron-bearing rocks
    Dec 18, 2025

    Quantifying the hydrogen-generation potential of iron-bearing rocks

    Mitigation, precaution, and exclusion zones: Aligning science with policy
    Dec 17, 2025

    Mitigation, precaution, and exclusion zones: Aligning science with policy

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    Track all markets on TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.