Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login ABONNÉR PÅ NYHETSBREV
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    • Download Media Guide
    Geo365
    You are at:Home » Nattestenger Lærdalstunnelen i fem år
    Anlegg og infrastruktur

    Nattestenger Lærdalstunnelen i fem år

    By Ronny Setsådesember 29, 2023
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Fra 2025 skal verdens lengste tunnel stenges 12 timer i døgnet for oppgraderinger. Dette vil ramme trafikken mellom øst og vest, inkludert beredskapstilbudet og det lokale næringslivet.

    Med lengde på hele 24 509 meter er Lærdalstunnelen verdens lengste veitunnel. Anleggsarbeidet startet i mars 1995, og tunnelen ble åpnet for trafikk i 2000. Tunnelen har tre store fjellhaller med diameter på 28 meter. Spesiell belysning i disse skaper en mer positiv opplevelse for bilistene, og gjør at trafikantene føler at kjøreturen ikke blir monoton. Foto: Halfdan Carstens

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    Det er 23 år siden Lærdalstunnelen i kommunene Aurland og Lærdal åpnet for trafikk. Med en lengde på 24 509 meter er den fortsatt verdens lengste vegtunnel, og døgntrafikken er godt og vel 2 000 kjøretøy på årsbasis. I fellesferien i juli nesten det dobbelte.

    Nå har tiden kommet for oppgraderinger for å oppfylle kravene til tunnelsikkerhetsforskriften som er i samsvar med minimumskravene i EU-direktivet for tunnelsikkerhet (se liste over arbeidene lenger ned i saken).

    At Lærdalstunnelen skal stenges over en lengre tidsperiode har vært kjent lenge. Statens vegvesen har brukt tid på å utarbeide planer for hvordan oppgraderingen skal utføres, og har hatt dialog med blant annet kommunene, næringsliv, energileverandører og politi og arrangert folkemøter.

    Statens vegvesen la to hovedalternativer på bordet – enten fullstendig nedstengning av tunnelen i et helt år, eller delvis stengning over flere år. Basert på møter og innspill fra alle berørte parter, falt valget på sistnevnte.

    – Det er ikke mulig å oppgradere tunnelen uten at det får konsekvenser for omverdenen. Vi har kommet frem til at det er bedre med kvelds- og nattestengning enn å stenge tunnelen helt, sier Stig Berg-Thomassen, leder for tunneloppgradering i vest i Statens vegvesen.

    Fra 2025 vil tunnelen være stengt for arbeider i tidsrommet 18.00 – 06.00. Arbeidene vil vare i 4 – 5 år.

    Arbeidene er delt inn i to faser. Først skal Statens vegvesen drive sprengnings- og sikringsarbeid, noe de anslår vil ta to til tre år. Deretter starter arbeidet med tekniske installasjoner i tunnelen, og vegvesenet anslår at dette vil ta om lag tre år.

    Berg-Thomassen informerer imidlertid at lengden på tunnelen tillater noe overlapp mellom fasene. Fase 2 kan igangsettes før fase 1 er ferdig, så lenge utrustningsarbeidet kan gjøres i god avstand fra der det gjøres sprengninger. Arbeidene skal dermed kunne ferdigstilles i 2030.

    Lærdalstunnelen er et viktig ledd i forbindelsen mellom øst og vest, og trafikk både over rv. 52/rv. 7 Hemsedal/Hallingdal og E16 Valdres benytter Lærdalstunnelen. Tunnelen er også viktig som nord-sør-forbindelse for indre deler av Vestlandet.

    Den har også bidratt positivt til utviklingen av regionen og har en vesentlig funksjon for samfunnssikkerhet og beredskap, for pendlere, skoleelever, turisme, næringsliv og for sosiale og fritidsaktiviteter.

    Lærdalstunnelen ligger på en av de viktigste forbindelsesveiene mellom øst og vest. For øvrig finner vi verdens bratteste tunnel kun en kort kjøretur unna (ved Årdalstangen). Kilde: Statens vegvesen

    Trafikken varierer imidlertid mye gjennom døgnet, og er betydelig høyere om dagen enn om natta. Selv om stenging 12 timer i døgnet vil ramme mange av trafikantene, er det kanskje samfunnssikkerhet (som trafikk i forbindelse med arbeider med energiforsyning) og beredskap (som ambulanser) som påvirkes i størst grad.

    Av hensyn til sikkerheten vil ikke Statens vegvesen slippe gjennom utrykningskjøretøy når tunnelen er stengt. I den andre fasen vil de kunne slippe gjennom alle kjøretøy to til tre ganger i løpet av kvelden og natta.

    Statens vegvesen forventer at trafikken vil øke med i overkant av 30 prosent for riksveg 7 for Hardangervidda i fase 1. For riksveg 13 Vikafjellet kan trafikkøkningen bli 50 prosent. Det korteste alternativet mellom Lærdal og Aurland er veien over Aurlandsfjellet. Dette er imidlertid en smal og svingete vei som er vinterstengt syv måneder i året.

    Statens vegvesen skriver at det er aktuelt å forsterke fergetilbudet på strekningen riksveg 13 Vangsnes-Hella, samt å sette opp persontransport med båt mellom Lærdal og Aurland når det er behov for det.

    Prosjektet har en godkjent kostnadsramme på 2,4 milliarder kroner (2022-kroner). Statens vegvesen vil jobbe videre med å optimalisere arbeidsplanene frem til start, og omfanget og gjennomføringen av oppgraderingene, og endelig tidsbruk er derfor ikke fastsatt.

    Arbeidene i Lærdalstunnelen omfatter blant annet:

    • Bygging av nye tekniske bygg i tunnel – 24 stk i alt
    • Sprengning og sikring av bergrommene for disse byggene
    • Etablering av havarilommer ved alle tekniske bygg
    • Utvidelse av snunisjer i tunnelen
    • Nødskap med telefon og brannslukkere for hver 250 meter
    • Kameraovervåkning
    • DAB-radio med mulighet for innsnakk
    • Nye bommer og skilt
    • Ny belysning og ledelys
    • Nødnett
    • Ny og forbedret ventilasjon i tunnelløpet
    • Nye avtrekksvifter for utlufting til Tynjadalen
    • Rensebasseng for vaskevann og utskillelse av giftig og brannfarlig væske

    Kilde: Statens vegvesen

    Related Posts

    Vil lære av Rogfast

    desember 22, 2025

    Færre stengte veier med skredtårn

    desember 9, 2025

    Skipstunnelen fortsatt i spill

    oktober 28, 2025
    View 1 Comment

    1 kommentar

    1. Per Thore on oktober 11, 2024 16:41

      Hva med å sette opp en ferge så lenge arbeidet pågår. Trengs også ellers når tunnelen må stenges. ???

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Formidlingspris til Jan Mangerud 
    Dec 22, 2025

    Formidlingspris til Jan Mangerud 

    Michelsen lukker øynene for det som ikke passer
    Dec 22, 2025

    Michelsen lukker øynene for det som ikke passer

    Første kobber fra det norske dyphavet
    Dec 22, 2025

    Første kobber fra det norske dyphavet

    Kommer: GEO 2026 og Geokalenderen 
    Dec 22, 2025

    Kommer: GEO 2026 og Geokalenderen 

    Toktet i mål
    Dec 17, 2025

    Toktet i mål

    Where the earth yawns
    Dec 23, 2025

    Where the earth yawns

    When your oil reservoir turns out to be a lithium deposit
    Dec 22, 2025

    When your oil reservoir turns out to be a lithium deposit

    Subsurface noise, Issue 5, 2025
    Dec 19, 2025

    Subsurface noise, Issue 5, 2025

    Quantifying the hydrogen-generation potential of iron-bearing rocks
    Dec 18, 2025

    Quantifying the hydrogen-generation potential of iron-bearing rocks

    Mitigation, precaution, and exclusion zones: Aligning science with policy
    Dec 17, 2025

    Mitigation, precaution, and exclusion zones: Aligning science with policy

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    Track all markets on TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.