Det er 23 år siden Lærdalstunnelen i kommunene Aurland og Lærdal åpnet for trafikk. Med en lengde på 24 509 meter er den fortsatt verdens lengste vegtunnel, og døgntrafikken er godt og vel 2 000 kjøretøy på årsbasis. I fellesferien i juli nesten det dobbelte.
Nå har tiden kommet for oppgraderinger for å oppfylle kravene til tunnelsikkerhetsforskriften som er i samsvar med minimumskravene i EU-direktivet for tunnelsikkerhet (se liste over arbeidene lenger ned i saken).
At Lærdalstunnelen skal stenges over en lengre tidsperiode har vært kjent lenge. Statens vegvesen har brukt tid på å utarbeide planer for hvordan oppgraderingen skal utføres, og har hatt dialog med blant annet kommunene, næringsliv, energileverandører og politi og arrangert folkemøter.
Statens vegvesen la to hovedalternativer på bordet – enten fullstendig nedstengning av tunnelen i et helt år, eller delvis stengning over flere år. Basert på møter og innspill fra alle berørte parter, falt valget på sistnevnte.
– Det er ikke mulig å oppgradere tunnelen uten at det får konsekvenser for omverdenen. Vi har kommet frem til at det er bedre med kvelds- og nattestengning enn å stenge tunnelen helt, sier Stig Berg-Thomassen, leder for tunneloppgradering i vest i Statens vegvesen.
Fra 2025 vil tunnelen være stengt for arbeider i tidsrommet 18.00 – 06.00. Arbeidene vil vare i 4 – 5 år.
Arbeidene er delt inn i to faser. Først skal Statens vegvesen drive sprengnings- og sikringsarbeid, noe de anslår vil ta to til tre år. Deretter starter arbeidet med tekniske installasjoner i tunnelen, og vegvesenet anslår at dette vil ta om lag tre år.
Berg-Thomassen informerer imidlertid at lengden på tunnelen tillater noe overlapp mellom fasene. Fase 2 kan igangsettes før fase 1 er ferdig, så lenge utrustningsarbeidet kan gjøres i god avstand fra der det gjøres sprengninger. Arbeidene skal dermed kunne ferdigstilles i 2030.
Lærdalstunnelen er et viktig ledd i forbindelsen mellom øst og vest, og trafikk både over rv. 52/rv. 7 Hemsedal/Hallingdal og E16 Valdres benytter Lærdalstunnelen. Tunnelen er også viktig som nord-sør-forbindelse for indre deler av Vestlandet.
Den har også bidratt positivt til utviklingen av regionen og har en vesentlig funksjon for samfunnssikkerhet og beredskap, for pendlere, skoleelever, turisme, næringsliv og for sosiale og fritidsaktiviteter.
Trafikken varierer imidlertid mye gjennom døgnet, og er betydelig høyere om dagen enn om natta. Selv om stenging 12 timer i døgnet vil ramme mange av trafikantene, er det kanskje samfunnssikkerhet (som trafikk i forbindelse med arbeider med energiforsyning) og beredskap (som ambulanser) som påvirkes i størst grad.
Av hensyn til sikkerheten vil ikke Statens vegvesen slippe gjennom utrykningskjøretøy når tunnelen er stengt. I den andre fasen vil de kunne slippe gjennom alle kjøretøy to til tre ganger i løpet av kvelden og natta.
Statens vegvesen forventer at trafikken vil øke med i overkant av 30 prosent for riksveg 7 for Hardangervidda i fase 1. For riksveg 13 Vikafjellet kan trafikkøkningen bli 50 prosent. Det korteste alternativet mellom Lærdal og Aurland er veien over Aurlandsfjellet. Dette er imidlertid en smal og svingete vei som er vinterstengt syv måneder i året.
Statens vegvesen skriver at det er aktuelt å forsterke fergetilbudet på strekningen riksveg 13 Vangsnes-Hella, samt å sette opp persontransport med båt mellom Lærdal og Aurland når det er behov for det.
Prosjektet har en godkjent kostnadsramme på 2,4 milliarder kroner (2022-kroner). Statens vegvesen vil jobbe videre med å optimalisere arbeidsplanene frem til start, og omfanget og gjennomføringen av oppgraderingene, og endelig tidsbruk er derfor ikke fastsatt.
Arbeidene i Lærdalstunnelen omfatter blant annet:
- Bygging av nye tekniske bygg i tunnel – 24 stk i alt
- Sprengning og sikring av bergrommene for disse byggene
- Etablering av havarilommer ved alle tekniske bygg
- Utvidelse av snunisjer i tunnelen
- Nødskap med telefon og brannslukkere for hver 250 meter
- Kameraovervåkning
- DAB-radio med mulighet for innsnakk
- Nye bommer og skilt
- Ny belysning og ledelys
- Nødnett
- Ny og forbedret ventilasjon i tunnelløpet
- Nye avtrekksvifter for utlufting til Tynjadalen
- Rensebasseng for vaskevann og utskillelse av giftig og brannfarlig væske
Kilde: Statens vegvesen
1 kommentar
Hva med å sette opp en ferge så lenge arbeidet pågår. Trengs også ellers når tunnelen må stenges. ???