I september 2025 markerte Northern Lights-partnerskapet at det har injisert og lagret de første volumene av CO2 i Aurora-lageret, 2 600 meter under havbunnen sørvest for Troll i Nordsjøen.
Drivhusgassen, som ble sendt til mottaksterminalen i Øygarden med skip, ble levert av Heidelberg Materials’ sementfabrikk i Brevik, som nå har startet fangst.
geo365.no: CO2-lagringen er i gang
Knappe to måneder senere melder Heidelberg at den første forsendingen av deres «karbonfangstbetong», evoZero, er levert til Skanska, som skal bygge Skøyen T-banestasjon. Stasjonen er en del av samferdselsprosjektet Fornebubanen, som ferdigstilles i 2029.
– Med evoZero tar vi et historisk steg mot mer bærekraftig bygging. Dette er ikke bare et nytt produkt, det er bevis på at det er mulig å produsere sement med nær null CO₂-utslipp, kommenterte Vetle Houg, adm.dir. i Heidelberg Materials Sement Norge.
– Betong står for den største delen av utslippene fra byggingen vår, og derfor er tiltak på dette området blant de mest effektive vi kan gjøre for å kutte utslipp, sier Irene Måsøval, direktør i Fornebubanen.
Produksjon av sement, hovedingrediensen i betong, står for om lag fire prosent av de globale CO2-utslippene. Når fangstanlegget i Brevik er i full drift, vil det kunne redusere Norges utslipp med ca. én prosent.
Fornebubanen er en ny T-banestrekning på ca. 7,7 km mellom Majorstua og Fornebu, som i sin helhet skal gå i tunnel. Totalt skal det bygges seks nye T-banestasjoner.
Heidelbergs CO2-fangstanlegg i Brevik har blitt støttet av staten gjennom Langskip-prosjektet, som utvikler en full verdikjede for karbonhåndtering. Også Northern Lights og Hafslund Oslo Celsios avfallsforbrenningsanlegg på Klemetsrud i Oslo (i drift fra 2029) får finansiell støtte som en del av Langskip. Den totale styringsrammen for Langskip er om lag 30 mrd. kroner, hvorav statens andel av kostnadene er ca. 20 mrd. kroner.