Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    Geo365
    Du er her:Home » Ny testmetode effektiviserer TBM-tunneldriving 
    Anlegg og infrastruktur

    Ny testmetode effektiviserer TBM-tunneldriving 

    Av Njål Hagennovember 29, 2021
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Berglaboratoriet ved Sintef har utviklet ny og forbedret metode for å teste bergarters borbarhet.
    Her testes en bergprøve med testmetoden RIAT. Foto: Kriti Panthi

    Her testes en bergprøve med testmetoden RIAT. Foto: Kriti Panthi

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    – Slike utbyggingsprosjekter utgjør betydelige investeringer for samfunnet, og vi trenger gode tids- og kostnadsestimater for tunneldrivingen, både i beslutningsfasen og i gjennomføringsfasen, sier Joakim Eggen, laboratorieleder hos Sintef. 

    For ytterligere å forbedre tids- og kostnadsprognoser kan Berglaboratoriet ved Sintef nå tilby en ny testmetode som i miniatyrskala gjenskaper TBM-tunneldriving. En TBM benytter kutterringer som bryter berget med en rullende bevegelse under høyt trykk. 

    Den nye testmetoden er konstruert i tett samarbeid med SERVI Group. Metoden skal gjøre det mulig å bestemme bergarters motstandsdyktighet mot inntrengning, og slitasjen de påfører stålet i kutterringene, i en og samme test. Data om rotasjonshastighet, dreiemoment, matetrykk og inntrengning blir også logget i sanntid. 

    Les på Geo365: TBM-prosjekt med verdensrekord 

    FoU-prosjekt  

    – Testmetoden har fått navnet Rolling Indentation Abrasion Test (RIAT), og er en skalert test, som i kontrollerte laboratorieforhold benytter miniatyrkutterringer med relevant stålkvalitet for TBM-kuttere og et representativt intakt bergartstykke, forklarer Dirk van Oosterhout, forsker hos Sintef. 

    RIAT ble utviklet i doktorgraden til Javier Macias gjennom prosjektet FAST-Tunn (Future Advanced Steel Technology for Tunnelling), et FoU-prosjekt støttet av Forskningsrådet og industrien. 

    Ifølge Sintef har de 40 års erfaring med testing av bergarters slitasjeegenskaper for å prognostisere tid og kostnad for tunnelprosjekter.  

    – De eksisterende testmetodene for bestemmelse av bergarters borbarhet, som er utviklet av Sintef og NTNU, benyttes regelmessig og er internasjonalt anerkjente som referansetester, skriver Sintef i en melding. 

    RELATERTE SAKER

    – En gamechanger

    juli 14, 2025

    Grønn omstilling med en fot i bakken

    juni 17, 2025

    Satellitter gir tidlig varsling om setninger

    juni 12, 2025
    KOMMENTER DENNE SAKEN

    Comments are closed.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Slik så Norge ut i kambrium
    Jul 21, 2025

    Slik så Norge ut i kambrium

    Ser litiumpotensial på norsk sokkel
    Jul 17, 2025

    Ser litiumpotensial på norsk sokkel

    Mindre skogbranner, men …
    Jul 15, 2025

    Mindre skogbranner, men …

    Fem ganger mer kraft fra jordens indre  
    Jul 10, 2025

    Fem ganger mer kraft fra jordens indre  

    The future of deep-sea mining
    Jul 05, 2025

    The future of deep-sea mining

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    Track all markets on TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Trykk Enter for å søke. Trykk Esc for å avbryte.