Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    Geo365
    Du er her:Home » Ny undersjøisk tunnel
    Anlegg og infrastruktur

    Ny undersjøisk tunnel

    Av Halfdan Carstensmars 21, 2016
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Romsdalsfjorden ligger mellom Ålesund og Molde. Når den undersjøiske tunnelen står ferdig, vil reisetiden kunne reduseres med en hel time.
    Ferjen skal med tid og stunder erstattes med en undersjøisk tunnel. De foreløpige undersøkelsene viser at berggrunnen i traseen for det meste består av gneis. Det er gneis vi her ser i forgrunnen. Foto: Halfdan Carstens

    Ferjen skal med tid og stunder erstattes med en undersjøisk tunnel. De foreløpige undersøkelsene viser at berggrunnen i traseen for det meste består av gneis. Det er gneis vi her ser i forgrunnen. Foto: Halfdan Carstens

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    Det gjennomføres nå reguleringsplanarbeid som skal være ferdig i løpet av 2016, og i den forbindelse skal hele traseen kjernebores med teknologi fra Devico. For selskapet dreier det seg om totalt 6500 meter med styrt presisjonsboring.
    Seismikken viser at det er flere svakhetssoner som går på langs av fjorden. Kjerneboringen som utføres vil gi grunnlag for å kartlegge disse svakhetssonene i detalj. Totalt bores det fire hull fra tre ulike boresteder, to fra øya Tautra, ett fra Vik og ett fra Otrøya.

    Prosjektet E39 Romsdalsfjorden (Vik-Julbøen) omfatter utarbeidelse av reguleringsplaner for fjordkryssinga mellom Vestnes og Molde, dvs. fra Vik via Nautneset til Julbøen. Strekningen er totalt 21 km lang. Kartografi: Statens vegvesen
    Prosjektet E39 Romsdalsfjorden (Vik-Julbøen) omfatter utarbeidelse av reguleringsplaner for fjordkryssinga mellom Vestnes og Molde, dvs. fra Vik via Nautneset til Julbøen. Strekningen er totalt 21 km lang.
    Kartografi: Statens vegvesen

    I tillegg blir det utført flere andre undersøkelser som sjøseismikk, landseismikk, resistivitetsmålinger, UV-filming, magnetometri, berggrunnskartlegging, fjellskredvurderinger, jordskjelvrisiko, insarmålinger, borehullslogging og tomografi.
    Samlet gir dette svært god informasjon om grunnforholdene, noe som skal gjøre det mulig å anslå hvor mye sikring som trengs.

    RELATERTE SAKER

    Starter utbedring av Strindheimtunnelen

    mai 12, 2025

    Manglende helhetlig kontroll

    mai 9, 2025

    Veien til bedre masseforvaltning

    mars 24, 2025
    KOMMENTER DENNE SAKEN

    Comments are closed.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    HG1! price by TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Trykk Enter for å søke. Trykk Esc for å avbryte.