Mandag 2. juni åpnet den nybygde strekningen E39 gjennom Lyngdal for trafikk, og den offisielle markeringen finner sted fredag 6. juni.
Et unikt trekk ved E39 Lyngdal er en 200 meter lang pilotstrekning der slagg, et nytt veibyggingsmateriale, er testet som forsterkningslag.
Slagget, kjent som Silica Green Stone (SiGS), utgjør 1 500 tonn. Dette er et restprodukt fra Eramets smelteverk i Kvinesdal. Gjennom smelteprosessen produseres 180 000 tonn manganlegering (silikomangan) og rundt 220 000 tonn slagg årlig.
Slagg fra industri er nå tillatt i veiprosjekter under veinormalen N200, forutsatt at det møter kvalitetskravene.
Bruk av gjenbruksmaterialer som slagg reduserer behovet for jomfruelige masser, minimerer naturinngrep og kutter ofte klimagassutslipp.

De seneste årene har Eramet undersøkt ulike bruksområder for SiGS, og teststrekningen ved E39 Lyngdal er en del av et større forskningsprosjekt ved navn Bærekraftig verdikjede og materialbruk i veibygging.
Gjennom prosjektet testes SiGS blant annet som forsterkningslag til vei og som innsatsfaktor til sement (inkludert berginjeksjon i tunneler og betongkonstruksjoner langs vei).
I et separat prosjekt har SiGS også blitt blandet inn i asfalt med lovende resultater.
Les mer om slaggets mange potensielle bruksområder: Et allsidig restprodukt
E39 Lyngdal øst–vest omfatter 9,5 km firefelts motorvei, to tunneler og fem broer. JV Implenia Stangeland er totalentreprenør, og Nye Veier er oppdragsgiver.