Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login ABONNÉR PÅ NYHETSBREV
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    • Download Media Guide
    Geo365
    You are at:Home » Nytt materiale i europaveiene
    Anlegg og infrastruktur

    Nytt materiale i europaveiene

    Industrislagg får nytt liv i veiprosjekter under veinormalen N200. På E39 i Lyngdal testes slagg som forsterkningslag, mens det i Høviktunnelen langs E18 brukes i klimavennlig sement for å hindre vanngjennomtrengning.
    By Ronny Setsåoktober 14, 2025
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    DCIM101MEDIADJI_0315.JPG

    Ny E39 gjennom Lyngdal, mars 2025. Her testes slagg fra industri som forsterkningslag i veien. Foto: Nils Bernt Rinde, Nye Veier.

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    I juni 2025 åpnet den nye E39 gjennom Lyngdal. Et unikt trekk er en 200 meter lang pilotstrekning der slagg, et nytt veibyggingsmateriale, testes som forsterkningslag.

    Slagget, kjent som Silica Green Stone (SiGS), utgjør 1 500 tonn i pilotstrekningen. Dette er et restprodukt fra Eramets smelteverk i Kvinesdal, som årlig produserer 180 000 tonn manganlegering og rundt 220 000 tonn slagg (geoforskning.no: «Et allsidig restprodukt»).

    Under veinormalen N200 er slagg nå godkjent for bruk i veiprosjekter, så lenge det møter strenge kvalitetskrav. Ved å bruke restmaterialer som slagg reduseres behovet for jomfruelige ressurser, naturinngrep minimeres, og klimagassutslipp kuttes.

    De seneste årene har Eramet undersøkt ulike bruksområder for SiGS, og teststrekningen ved E39 Lyngdal er en del av et større forskningsprosjekt ved navn Bærekraftig verdikjede og materialbruk i veibygging.

    Gjennom prosjektet testes SiGS blant annet som forsterkningslag i veier og som en ingrediens i sement, blant annet til berginjeksjon i tunneler og betongkonstruksjoner.

    Parallelt med arbeidet med E39, prøves slagget også ut i sement i Høviktunnelen i Bærum.  Den 2km lange tunnelen, som utgjør en del av prosjektet E18 Vestkorridoren, skal etter planen åpnes for trafikk i 2028, mens hele strekningen fra Lysaker til Ramstadsletta skal være ferdigstilt i 2030.

    Sementen har allerede høstet mange lovord. Den skal bidra til reduserte klimagassutslipp, økt gjenbruk av masser, og reduserte kostnader – den unike ingrediensen er SiGS.

    SiGS-sementen er et klimavennlig alternativ til tradisjonell sement fordi ca. 20 prosent av kalksementen er erstattet med finknust slagg. Sementproduksjon står for om lag fire prosent av de globale CO2-utslippene.

    – SiGS-sementen kan bli en gamechanger i arbeidet med kutte klimagassutslippene fra anleggsplasser verden over, tror utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen.

    De tre partnerne – Statens vegvesen, Skanska og SINTEF – tester SiGS-sementen for å sikre at den oppfyller kravene til vannsikring, med maksimalt 1,5 liter vanninnsig per 100 meter tunnelløp. For høyt innsig kan føre til setninger i fjellet og skader på bygg over tunnelen.

    Testene har så langt vært lovende, og partnerne forventer at SiGS-sementen også blir rimeligere å produsere enn tradisjonell sement.

    De neste 10-15 årene skal flere titalls kilometer tunneler bygges og oppgraderes. Om Statens vegvesen og andre byggherrer som Bane Nor, Nye veier og fylkeskommunene erstatter deler av tradisjonell kalksement med SiGS-sement, kan de oppnå betydelige kutt i CO2-utslipp.

    Det produseres nok slagg til å benyttes som erstatter i hele produksjonen av tradisjonell injeksjonssement i Norge.

    Related Posts

    Halvveis der for Nord-Norges største veiprosjekt

    september 30, 2025

    Energiløsningen ligger under føttene våre

    september 10, 2025

    Trolig et resultat av menneskelig aktivitet

    september 1, 2025
    Add A Comment
    Leave A Reply Cancel Reply

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Hele Arktis og litt til
    Oct 13, 2025

    Hele Arktis og litt til

    Gull: Eidsvoll
    Oct 08, 2025

    Gull: Eidsvoll

    «Under militærstøvlene til Kompani Lauritzen skjer det noe grønt og spennende»
    Oct 07, 2025

    «Under militærstøvlene til Kompani Lauritzen skjer det noe grønt og spennende»

    At olje tåler høye temperaturer, er gammelt nytt
    Oct 03, 2025

    At olje tåler høye temperaturer, er gammelt nytt

    Fjell som glir på skjulte glidesoner
    Oct 01, 2025

    Fjell som glir på skjulte glidesoner

    The New Gas Consortium: Angola’s first nonassociated gas project
    Oct 14, 2025

    The New Gas Consortium: Angola’s first nonassociated gas project

    Why target the surface synclines in the flat foreland of a fold-and-thrust belt?
    Oct 13, 2025

    Why target the surface synclines in the flat foreland of a fold-and-thrust belt?

    Maybe there is silver lining, but does that mean there is an obvious upturn in marine seismic data acquisition?
    Oct 10, 2025

    Maybe there is silver lining, but does that mean there is an obvious upturn in marine seismic data acquisition?

    Are deep closed-loop geothermal systems doomed?
    Oct 08, 2025

    Are deep closed-loop geothermal systems doomed?

    Better illuminating the Rotliegend beneath a heavily deformed overburden
    Oct 07, 2025

    Better illuminating the Rotliegend beneath a heavily deformed overburden

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    Track all markets on TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.