Med nok ressurser til å opprettholde produksjonen i mange tiår fremover, har Rana Gruber blitt børsnotert.
Rana Gruber er nå det eneste operative gruveselskapet på børsen i Oslo.
Børsnoterte Nordic Mining befinner seg i en utviklingsfase og jobber for tiden med en oppdatert endelig mulighetsstudie. Selskapet har indikert at utbygging kan starte i 2022, og vil pågå i to år.
Også den kommende kobberprodusenten Nussir har indikert en fremtidig børsnotering, men det foreligger ingen konkrete planer om dette per i dag.
CO2-fri produksjon
Selskapet skryter på sine nettsider (ranagruber.no) av at det «gjennom store investeringer i flere tiår har blitt den jernmalmprodusenten i verden som har lavest karbonavtrykk per tonn produkt levert».
Målet er å bli fullstendig CO2-fri innen 2025, noe som inkluderer elektrifisering av hele maskinparken og delvis elektrifisering av jernbanetransporten av malm fra gruvene og ned til prosessanlegget i Guldsmedvik i Mo. Et pilotprosjekt for hydrogendrevne tog er også på trappene.
Det overordnede målet er å øke konkurransekraften «for de neste 200 årene».
Milliardomsetning
Rana Gruber, med gruve i Storforshei og Ørtfjell omtrent 35 km nord for Mo i Rana, har 300 ansatte og produserer 1,8 millioner tonn malmkonsentrater i året (hematitt og magnetitt).
Selskapet hadde i 2020 en omsetning på 1,3 milliarder kroner og et driftsresultat (EBITDA) på 677 millioner kroner.Store
Hovedproduktet er et jernmalmkonsentrat som stålprodusenter og kjemisk industri. I tillegg produserer datterselskapet Rana Gruber Mineral AS mikroniserte jernoksider til malingfabrikanter samt bygge- og bilindustrien.
Miljøvennlig produksjon: «I dag er jernmalmproduktene fra Rana Gruber AS verdens mest miljøvennlige, fordi produksjonen og transporten etterlater seg et langt mindre CO2-avtrykk enn konkurrentene rundt om i verden. Det hevder administrerende direktør Gunnar Moe i Rana Gruber AS. Han begrunner det blant annet med at malmen fra Mo bruker mindre tid på transport enn malmen fra andre gruveselskap. I Rana Gruber er det 35 kilometer med jernbane fra gruve til prosessanlegget og kun tre dagers seiling før produktene er fremme hos kundene. Direktøren viser til at de tilsvarende tallene for Australia og Brasil, kan være opp mot 1500 kilometer med tog og 10-14 seilingsdøgn. Kilde: Store verdier i grunnen».