Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login ABONNÉR PÅ NYHETSBREV
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    • Download Media Guide
    Geo365
    You are at:Home » Seismikk sikrer tunnelfremdrift
    Anlegg og infrastruktur

    Seismikk sikrer tunnelfremdrift

    Gjennom et pilotprosjekt tester Statens vegvesen ut bruk av seismikk i Boknafjordtunnelen for å kartlegge fjellets egenskaper. Metoden gir sikrere og mer forutsigbar tunneldriving.
    By Ronny Setsånovember 22, 2024
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email

    Ahmed Al-Samarray, geolog i Statens vegvesen, mener bruken av seismikk kan revolusjonere fremtidens tunnelprosjekter. Foto: Øyvind Ellingsen/Statens vegvesen

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    Boknafjordtunnelen, som utgjør en del av vegprosjektet E39 Rogfast, vil bli verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel. Når den er ferdigstilt i 2033, vil den måle 26,7 km og forbinde Randaberg og Bokn (Nord-Jæren og Haugalandet).

    Utbyggingen av E39 Rogfast ble vedtatt av Stortinget i 2017, og to entreprenører er i full gang med å drive tunneler fra henholdsvis Randaberg og Bokn mot Kvitsøy.

    I en nyhetssak beskriver Statens vegvesen hvordan seismisk innsamling kan bidra til tunneldrivingen.

    – Det er første gang i Norge at seismikk brukes systematisk og i så stor skala i forbindelse med tunneldriving, sier Ahmed Al-Samarray, geolog i Statens vegvesen.

    Han forklarer at de utfører seismiske sprengninger hver 150. meter, og at disse dataene kan hjelpe prosjektpartnerne å se 150 meter innover i fjellet og få en forståelse av bergets sammensetning, kvalitet og stabilitet.

    – Dette er veldig verdifull kunnskap som gir tunneldriverne en presis forutsigbarhet om hvilken type bergart de jobber med, slik at de slipper å bli overrasket over å «plutselig» treffe på vann eller porøse bergarter, sier Al-Samarray.

    Bruken av seismikk til tunneldriving (Seismic Tunnel Prediction, STP) er et pilotprosjekt som så langt har vist seg lovende og som kan bli implementert som en standard i tilsvarende prosjekter i fremtiden. Metoden er effektiv, og kan også gi innsparinger da den reduserer behovet for tradisjonelle boremetoder for å vite hva slags berg en har foran seg.

    Metoden kan kartlegge fjellkvalitet opptil 100 meter sidelengs, noe som gjør at STP-teknologien også kan brukes til drift, vedlikehold og oppgradering av eksisterende tunneler. Dette omfatter utvidelser som fjellhaller, tekniske rom og sidelengs tunneler, og gir en god oversikt over geologiske forhold, noe som bidrar til tryggere, mer effektiv og samfunnsnyttig tunnelbygging, opplyser Statens vegvesen.

    Kartografi: Statens vegvesen

    Basert på de seismiske dataene kan Statens vegvesen informere entreprenøren om hvor det antas å være dårlig fjell. Da lages en sprengningsplan som er 30-50 cm bredere enn vanlig for å få plass til ekstra sikring, som tykkere og sterkere sprøytebetong, flere og lengre fjellbolter, samt ekstra støtte for å bevare tunnelens form.

    – Ved at vi kan gi entreprenøren et detaljert bilde av fjellet kan de sørge for at sprengningen blir mest mulig effektiv fra første salve. Det at de slipper å møte på «overraskelser» som normalt ville ha forsinket fremdriften unngår vi nå ved hjelp av seismikk. Denne teknologien har potensial til å revolusjonere fremtidens tunnelprosjekter, sier Al-Samarray.

    Når E39 Rogfast står klar, vil den redusere reisetiden mellom Stavanger og Bergen med 40 minutter. Prosjektet vil bidra til å knytte næringsliv og befolkning på Vestlandet tettere sammen.

    Entreprenøren Implenia/Stangeland driver tunnelen fra Randaberg til Kvitsøy, mens Skanska driver fra Bokn til Kvitsøy. Totalsummen for prosjektet er 24,8 milliarder kroner, hvorav den statlige andelen utgjør 40 prosent, eller 8,24 mrd. kroner.

    Related Posts

    Skipstunnelen fortsatt i spill

    oktober 28, 2025

    Noe mangler i betongen ved Skøyen stasjon

    oktober 23, 2025

    Nytt materiale i europaveiene

    oktober 14, 2025
    Add A Comment

    Comments are closed.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Viste bredden i geofagene
    Nov 07, 2025

    Viste bredden i geofagene

    Uten kandidater og kritiske metaller, intet grønt skifte
    Nov 04, 2025

    Uten kandidater og kritiske metaller, intet grønt skifte

    Tid for nytenkning i norsk oljeleting
    Nov 03, 2025

    Tid for nytenkning i norsk oljeleting

    A Digital Trailblazer Candidate: Anders Waldeland
    Oct 30, 2025

    A Digital Trailblazer Candidate: Anders Waldeland

    Karlsen & Hanken mangler fysisk forklaring
    Oct 28, 2025

    Karlsen & Hanken mangler fysisk forklaring

    Sponge clasts in calciturbidites
    Nov 07, 2025

    Sponge clasts in calciturbidites

    EMGS in troubled waters
    Nov 06, 2025

    EMGS in troubled waters

    Fracture connectivity and power laws
    Nov 05, 2025

    Fracture connectivity and power laws

    Libya – exploration stories
    Nov 04, 2025

    Libya – exploration stories

    The forgotten science
    Nov 03, 2025

    The forgotten science

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    Track all markets on TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.