«Det eneste som vil skje dersom Norge begrenser oljeproduksjonen, er at noen andre vil ta over, mener oljetopp Neil Atkinson,» skriver nettavsien.no.
Atkinson er Head of the Oil Markets Division for IEA.
Les også: «The world’s cleanest production»
«Det jeg kan si, er at det er press i mange land til å flytte over til et lavkarbonsamfunn, noe som vil innebære lavere oljeproduksjon. Samtidig vet vi at oljeetterspørselen vil vokse i den overskuelige fremtiden,» sier Atkinson til avisen.
Selv om IEA tror at olje som drivstoff til biler kommer til å nå toppen i løpet av 2020-årene, vil petrokjemisk industri, lastebiler, fly og skip sørge for at etterspørselen etter olje vil fortsette å øke. Omtrent hele veksten vil komme fra utviklingslandene, mener IEA i følgen Nettavisen.
Les også: Verdens energiforbruk øker
Bli oppdatert på den teknologiske utviklingen: NCS-Exploration, 21.-22. mai, Fornebu
2 kommentarer
Redaktøren må lese Alexander Grau – Hypermoral.
https://www.documentforlag.no/produkt/hypermoral-forhandsbestilling/
https://www.rights.no/2018/11/hypermoral-en-knusende-bok-om-en-syk-tid/
Da vil Redaktøren forstå hvorfor selvpining og flagellantisme står sterke i dag enn noen gang. Selvpining er nytteløst – men det «føles bra» og er «moralsk selvrettferdiggjørende»
Redaktøren og IEA har selvsagt helt rett, men problemet er at «den kompakte majoritet –jfr Ibsens verk) – ikke tenker logisk, men etter det de oppfatter som moral.
Så lenge det er en eneste tønne oljer som brennes, en eneste isbjørn på et isflak uten sel, en eneste drept i trafikken i Oslo, vel så er dette en for meget (jfr Aftenposten i dag «vi har ingen flere å miste i Oslo – til saken 10 syklister drept i trafikken hittil i år – den opplagte konklusjonen blir – biler må forbys).
Det faktum at antall trafikkdrepte i Norge ikke har vært lavere totalt sett på mange tiår går hus forbi, det faktum at bestanden av isbjørn er sterkere nå enn siden 70taller betyr intet, det faktum at blåhvalen er kommet tilbake fra utryddelsens rand sammen med grønnlandsvalen – ikke noe av dette betyr noe så lenge EN hval dør på land med plast i magen – dvs «0-visjonen» i trafikken råder på mange felt.
Redaktøren vil da forstå at «vi i Norge MÅ gå foran «som ledende moralsk eksempel i verden» og forby alt av gruver, industri, oljeutvinning, oppdrettsnæring, moderne jordbruk mm.
Selv om vi er 0.07% av verdens befolkning så er det slik at «Nordmenn har størst ansvar i verden (tygg litt på dette) for å kutte klimautslippene» (sic. Abc Nyheter 21/11-18 – jfr klimarådgiver i Kirkens Nødhjelp Håkon Grindheim vdr Klimarapport – Journalist Vermes).
Grindheim fortsetter med at Norge har «3x så stort ansvar som EU samlet, og større ansvar enn USA – da vi «har en så vanvittig økonomisk kapasitet» (sic. Grindheim), og han konkluderer med at Norge må ut med 65 milliarder i året til klimatiltak i andre land samt 15 milliarder per år i tiltak her hjemme (se Rapporten «Norway`s fair share of meeting the Paris Agreement»). Se også: DN – 5de april vdr «Klimaskrekken/Klimaangsten» «Grete Thunberg ble så redd for fremtiden at hun sluttet å spise» (sic.).
Redaktøren må ta innover seg at «logos» er erstattet av «etos» i den offentlige debatt («Norge har nesten tidobbelt ansvar for klima – tallet kommer frem da vi har 0.07% av verdens befolkning, men økonomisk ansvar for 0.65% av samlede klimatiltak – dvs en faktor på 10».
For å forstå omfanget av, og dybden i denne moraliseringen – kan man ty til det den tyske filosof og forfatter Alexander Grau kaller «hypermoral/hypermoralitet – og på denne bakgrunn forsøke å forstå dagens forskrudde offentlige debatt.
Denne debatten er umulig å vinne direkte i konfrontasjon med moralistene, men må møtes gjennom langsiktig faktabegrunnet argumentasjon.
Her må alle bidra – for dette tar tid og krefter.
Vel talt! (Og jeg liker analogien med bilkjøring …)