Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    Geo365
    Du er her:Home » Skal drive tog med jernmalm
    Bergindustri

    Skal drive tog med jernmalm

    Av Ronny Setsåseptember 7, 2022
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Det elektriske toget som skal frakte jernmalm til Australias kyst skal aldri trenge å lades på ladestasjon, lover gruveselskapet Fortescue.

    Foto: Fortescue Railway

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    «Infinity Train», kalles innovasjonen som skal være med på å gjøre det australske gruveselskapet Fortescue Metals Group karbonnøytrale allerede innen 2030.

    Gruveselskapet opererer sitt eget nett av togbanelinjer i Pilbara-regionen i Vest-Australia. 54 lokomotiver drar 16 togsett som hver er 2,8 kilometer lange og som alle kan frakte drøyt 34 000 tonn jernmalm fra gruvene og ut til kysten.

    En pågående studie, som Fortescue gjennomfører sammen med Williams Advanced Engineering (som de for øvrig har kjøpt opp), indikerer at disse togene kan drives helt uten tilførsel av hverken elektrisitet eller drivstoff.

    Ved å gå over til elektriske lokomotiver med innebygde batteripakker, kan togene ved hjelp av såkalt regenerativ bremsing, lade batteriene i nedoverbakkene mot kysten. Batteriene tappes når togene så kjører oppover til gruvene igjen.

    Dette er et regnestykke som går opp fordi togsettene er fylt med jernmalm når de genererer energi i nedoverbakkene. Når togene kjører i oppoverbakkene, er de tomme og dermed mye lettere.

    Gruveselskapet mener de kan spare betydelige beløp knyttet til forbruk av diesel ved å gå over til batterielektriske tog. I 2021 var forbruket 82 millioner liter diesel. Dieselforbruket i fjor utgjorde elleve prosent av selskapets klimagassutslipp (Scope 1).

    Om prosjektet viser seg å være gjennomførbart, baner det veien for tilsvarende gruvetog på strekninger der gruven ligger mange høydemetre over endestasjonen.

    Det er langt i fra sikkert at malmtoget fra Kiruna til Narvik kan implementere et liknende konsept. Selv om Kiruna ligger 304 meter over havet og Narvik Havn kun 6 meter over havnivå, er det flere høyere partier underveis på strekningen.

    RELATERTE SAKER

    Ny giv for Nussir

    mai 13, 2025

    Gull: Bleka gullgruve

    mai 5, 2025

    Støtter oppheving av uranforbud

    april 30, 2025
    Vis 1 kommentar(er)

    1 kommentar

    1. Johan Michelsen on september 16, 2022 07:03

      Husker fra gamledager at det ble sagt at Narvikbanen produserte netto strøm fra samme prinsipp.  Men vet ikke om det stemmer.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Hefaistos og Psamathe – Kan de gamle greske gudene redde dagens klimatragedie?
    May 12, 2025

    Hefaistos og Psamathe – Kan de gamle greske gudene redde dagens klimatragedie?

    Tre uker gjenstår
    May 09, 2025

    Tre uker gjenstår

    En underkommunisert faktor for CCS
    May 07, 2025

    En underkommunisert faktor for CCS

    Hva kan geologene lære av klimaendringene?
    May 06, 2025

    Hva kan geologene lære av klimaendringene?

    Oppnådde gjev status
    May 05, 2025

    Oppnådde gjev status

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    HG1! price by TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Trykk Enter for å søke. Trykk Esc for å avbryte.