Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login ABONNÉR PÅ NYHETSBREV
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    • Download Media Guide
    Geo365
    You are at:Home » Skal drive tog med jernmalm
    Bergindustri

    Skal drive tog med jernmalm

    By Ronny Setsåseptember 7, 2022
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Det elektriske toget som skal frakte jernmalm til Australias kyst skal aldri trenge å lades på ladestasjon, lover gruveselskapet Fortescue.

    Foto: Fortescue Railway

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    «Infinity Train», kalles innovasjonen som skal være med på å gjøre det australske gruveselskapet Fortescue Metals Group karbonnøytrale allerede innen 2030.

    Gruveselskapet opererer sitt eget nett av togbanelinjer i Pilbara-regionen i Vest-Australia. 54 lokomotiver drar 16 togsett som hver er 2,8 kilometer lange og som alle kan frakte drøyt 34 000 tonn jernmalm fra gruvene og ut til kysten.

    En pågående studie, som Fortescue gjennomfører sammen med Williams Advanced Engineering (som de for øvrig har kjøpt opp), indikerer at disse togene kan drives helt uten tilførsel av hverken elektrisitet eller drivstoff.

    Ved å gå over til elektriske lokomotiver med innebygde batteripakker, kan togene ved hjelp av såkalt regenerativ bremsing, lade batteriene i nedoverbakkene mot kysten. Batteriene tappes når togene så kjører oppover til gruvene igjen.

    Dette er et regnestykke som går opp fordi togsettene er fylt med jernmalm når de genererer energi i nedoverbakkene. Når togene kjører i oppoverbakkene, er de tomme og dermed mye lettere.

    Gruveselskapet mener de kan spare betydelige beløp knyttet til forbruk av diesel ved å gå over til batterielektriske tog. I 2021 var forbruket 82 millioner liter diesel. Dieselforbruket i fjor utgjorde elleve prosent av selskapets klimagassutslipp (Scope 1).

    Om prosjektet viser seg å være gjennomførbart, baner det veien for tilsvarende gruvetog på strekninger der gruven ligger mange høydemetre over endestasjonen.

    Det er langt i fra sikkert at malmtoget fra Kiruna til Narvik kan implementere et liknende konsept. Selv om Kiruna ligger 304 meter over havet og Narvik Havn kun 6 meter over havnivå, er det flere høyere partier underveis på strekningen.

    Related Posts

    For suverenitet og nasjonal beredskap

    desember 16, 2025

    Metalljakt på Finnmarksvidda

    desember 12, 2025

    Gull: Etiopia

    desember 11, 2025
    View 1 Comment

    1 kommentar

    1. Johan Michelsen on september 16, 2022 07:03

      Husker fra gamledager at det ble sagt at Narvikbanen produserte netto strøm fra samme prinsipp.  Men vet ikke om det stemmer.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Formidlingspris til Jan Mangerud 
    Dec 22, 2025

    Formidlingspris til Jan Mangerud 

    Michelsen lukker øynene for det som ikke passer
    Dec 22, 2025

    Michelsen lukker øynene for det som ikke passer

    Første kobber fra det norske dyphavet
    Dec 22, 2025

    Første kobber fra det norske dyphavet

    Kommer: GEO 2026 og Geokalenderen 
    Dec 22, 2025

    Kommer: GEO 2026 og Geokalenderen 

    Toktet i mål
    Dec 17, 2025

    Toktet i mål

    Where the earth yawns
    Dec 23, 2025

    Where the earth yawns

    When your oil reservoir turns out to be a lithium deposit
    Dec 22, 2025

    When your oil reservoir turns out to be a lithium deposit

    Subsurface noise, Issue 5, 2025
    Dec 19, 2025

    Subsurface noise, Issue 5, 2025

    Quantifying the hydrogen-generation potential of iron-bearing rocks
    Dec 18, 2025

    Quantifying the hydrogen-generation potential of iron-bearing rocks

    Mitigation, precaution, and exclusion zones: Aligning science with policy
    Dec 17, 2025

    Mitigation, precaution, and exclusion zones: Aligning science with policy

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    Track all markets on TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.