Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login NYHETSBREV
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    Geo365
    You are at:Home » Skal drive tog med jernmalm
    Bergindustri

    Skal drive tog med jernmalm

    By Ronny Setsåseptember 7, 2022
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Det elektriske toget som skal frakte jernmalm til Australias kyst skal aldri trenge å lades på ladestasjon, lover gruveselskapet Fortescue.

    Foto: Fortescue Railway

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    «Infinity Train», kalles innovasjonen som skal være med på å gjøre det australske gruveselskapet Fortescue Metals Group karbonnøytrale allerede innen 2030.

    Gruveselskapet opererer sitt eget nett av togbanelinjer i Pilbara-regionen i Vest-Australia. 54 lokomotiver drar 16 togsett som hver er 2,8 kilometer lange og som alle kan frakte drøyt 34 000 tonn jernmalm fra gruvene og ut til kysten.

    En pågående studie, som Fortescue gjennomfører sammen med Williams Advanced Engineering (som de for øvrig har kjøpt opp), indikerer at disse togene kan drives helt uten tilførsel av hverken elektrisitet eller drivstoff.

    Ved å gå over til elektriske lokomotiver med innebygde batteripakker, kan togene ved hjelp av såkalt regenerativ bremsing, lade batteriene i nedoverbakkene mot kysten. Batteriene tappes når togene så kjører oppover til gruvene igjen.

    Dette er et regnestykke som går opp fordi togsettene er fylt med jernmalm når de genererer energi i nedoverbakkene. Når togene kjører i oppoverbakkene, er de tomme og dermed mye lettere.

    Gruveselskapet mener de kan spare betydelige beløp knyttet til forbruk av diesel ved å gå over til batterielektriske tog. I 2021 var forbruket 82 millioner liter diesel. Dieselforbruket i fjor utgjorde elleve prosent av selskapets klimagassutslipp (Scope 1).

    Om prosjektet viser seg å være gjennomførbart, baner det veien for tilsvarende gruvetog på strekninger der gruven ligger mange høydemetre over endestasjonen.

    Det er langt i fra sikkert at malmtoget fra Kiruna til Narvik kan implementere et liknende konsept. Selv om Kiruna ligger 304 meter over havet og Narvik Havn kun 6 meter over havnivå, er det flere høyere partier underveis på strekningen.

    Related Posts

    Hva bygger vi med hvis stein blir mangelvare?

    oktober 10, 2025

    Byggeråstoff: Rogaland topper listen

    oktober 8, 2025

    Ny mulighet for norske mineralprosjekter

    oktober 6, 2025
    View 1 Comment

    1 kommentar

    1. Johan Michelsen on september 16, 2022 07:03

      Husker fra gamledager at det ble sagt at Narvikbanen produserte netto strøm fra samme prinsipp.  Men vet ikke om det stemmer.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Gull: Eidsvoll
    Oct 08, 2025

    Gull: Eidsvoll

    «Under militærstøvlene til Kompani Lauritzen skjer det noe grønt og spennende»
    Oct 07, 2025

    «Under militærstøvlene til Kompani Lauritzen skjer det noe grønt og spennende»

    At olje tåler høye temperaturer, er gammelt nytt
    Oct 03, 2025

    At olje tåler høye temperaturer, er gammelt nytt

    Fjell som glir på skjulte glidesoner
    Oct 01, 2025

    Fjell som glir på skjulte glidesoner

    Havnivåstigning rammer ulikt
    Sep 29, 2025

    Havnivåstigning rammer ulikt

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    Track all markets on TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.