Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    Geo365
    Du er her:Home » Sviktet på flere punkter
    Anlegg og infrastruktur

    Sviktet på flere punkter

    Av Ronny Setsåaugust 29, 2023
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Det fatale skredet på Hennset i Trøndelag ble utløst av veiarbeid. Det kunne ha vært unngått, og ekspertgruppe peker på tydelige mangler i planlegging, risikovurdering og oppfølging av byggingen av E39.

    Skredet gikk på Hennset i Heim kommune 2. september 2022. Foto: Politiet Kilde: Ekspertgruppens rapport 1

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    2. september 2022 gikk et 200 meter langt og 20 meter bredt jordras på Hennset i Heim kommune i Trøndelag, omtrent midt mellom Molde og Trondheim.

    Raset tok med seg deler av et hus, og én person omkom. Ytterligere fem personer ble sendt til sykehus.

    Det ble raskt klart at skredet ble utløst i et område høyere opp i åsen der Statens vegvesen og totalentreprenør Bertelsen & Garpestad AS gjorde arbeider i forbindelse med utbygging av E39.

    En ekspertgruppe konkluderte i desember at det var arbeidet i forbindelse med veiutbyggingen som var den direkte årsaken til skredet.

    Nå har ekspertgruppen lagt frem en ny rapport som tar for seg de bakenforliggende årsakene til skredet. Konklusjonen er klar – skredet kunne ha vært unngått.

    – Vi mener at Vegvesenet og entreprenør må ta et stort ansvar for at disse tingene ikke ble fulgt opp tilstrekkelig i prosjektet. Hadde dette vært gjort på en god måte, mener vi at skredet kunne vært unngått, uttaler Lars Andresen, leder for ekspertgruppa og adm.dir. i Norges Geotekniske Institutt (NGI).

    Skredet ble utløst som følge av at 1) utbyggingen ledet utilsiktet vann fra en lokal bekk inn mot løsmassene i skredområdet, samtidig som måneden før skredet gikk var særdeles våt. 2) Skråningen, som da var mettet på vann og hadde redusert bæreevne, ble overbelastet som følge av fylling av jordmasser i forbindelse med etablering av fot for veifylling og adkomst for grunnundersøkelser.

    På ukjent grunn

    De bakenforliggende årsakene oppsummeres i fem punkter (se lenger ned). Det første punktet peker på manglende data om grunnforholdene.

    Som geo365.no påpekte i denne artikkelen, kunne vi i Nasjonal database for grunnundersøkelser (NADAG) se at vegvesenets data fra boringer fra E39-prosjektet lå som perler på en snor langs den kommende traseen, unntatt i området der skredet gikk. Der var det ikke gjort grunnundersøkelser med boring.

    De blå punktene markerer boringer utført i forbindelse med arbeidet med nye E39. Raset er omtrentlig markert med rød sirkel og ble utløst i området der Statens vegvesen ikke hadde boret. Dagens E39 går langs fjorden. Kartografi: NADAG

    Det er også varierende hvor gode grunndata som kom ut av de nærmeste borehullene. Det nærmeste, borehull 990, ble kun boret til en dybde av 0,5 meter. Her ble det ifølge NADAG gjort en «enkel sondering».

    En enkel sondering er ifølge NGU sondering med slagbormaskin for bestemmelse av mindre dybder til fast grunn eller antatt fjell i ikke steinholdige materialer. I stein- og blokkholdige materialer, er metoden uegnet.

    Sonderingen, som altså boret ned 0,5 meter, traff ikke fast fjell og forteller dermed lite om tykkelsen av løsmassene i området. I etterkant har det blitt kjent at grunnen bestod av finsand, silt og leire, deriblant tynne kvikkleirelag.

    For vanskelig å komme til

    I den geotekniske rapporten for E39 Klettelva – Otneselva (2013) skrev Statens vegvesen følgende om området som ikke ble boret:

    «På grunn av vanskeleg tilkomst for borrigg er det ikkje grunnboringar på denne strekninga. Visuelle observasjonar tyder på at det er grunt til berg, men med noko løsmasse i flatare parti.»

    I lys av at det var nettopp i dette området skredet løsnet, var det grunn til å spørre om Statens vegvesen hadde nok kunnskap om grunnforholdene da de startet utbyggingsarbeidet. Den ferske rapporten fra ekspertgruppa bekrefter at det ikke var tilfellet.

    Må kjenne grunnforholdene

    Det er som nevnt flere bakenforliggende årsaker til at skredet gikk for nesten ett år siden. Utilstrekkelig kunnskap om grunnforholdene er kanskje den viktigste.

    Andresen peker på at det er utfordrende at regelverket åpner for at man kan utsette grunnundersøkelser. Dette kan føre til at man mangler kunnskap om utfordrende grunnforhold og tilhørende risiko tidlig i prosjektet. Ekspertgruppa påpekte i den første rapporten at det var planlagt for supplerende prøvegravinger i det aktuelle området uken etter skredet gikk.

    Ekspertgruppen oppsummerer: «Til tross for at man visste at det manglet grunnundersøkelser, beskrives grunnforholdene gjennom valg av geoteknisk kategori som konvensjonelle og uten unormale risikoer. Risikoen som følger av manglende grunnundersøkelser identifiseres ikke og følges ikke opp».

    Bakenforliggende årsaker til skredet

    1. Grunnforholdene der skredet gikk, var ikke kjent. Manglende grunnundersøkelser fra planfasen ble ikke bøtet på før utarbeidelse av konkurransegrunnlaget eller i gjennomføringen.
    2. Risikoen for skred med alvorlige konsekvenser ble feilaktig vurdert til å være lav i planfasen og ble ikke videre vurdert senere i prosjektet.
    3. Svakheter og mangler ved byggherrens ivaretagelse av ansvar i prosjektet.
    4. Svakheter og mangler ved entreprenørens ivaretagelse av krav i kontrakten.
    5. Gjeldende vegnormal åpner for å utsette grunnundersøkelser til etter inngåelse av Totalentreprisekontrakt.

    Kilde: Hennsetskredet Rapport 2

    RELATERTE SAKER

    Manglende helhetlig kontroll

    mai 9, 2025

    Veien til bedre masseforvaltning

    mars 24, 2025

    Anbefaler sikringstiltak

    mars 17, 2025
    KOMMENTER DENNE SAKEN

    Comments are closed.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Tre uker gjenstår
    May 09, 2025

    Tre uker gjenstår

    En underkommunisert faktor for CCS
    May 07, 2025

    En underkommunisert faktor for CCS

    Hva kan geologene lære av klimaendringene?
    May 06, 2025

    Hva kan geologene lære av klimaendringene?

    Oppnådde gjev status
    May 05, 2025

    Oppnådde gjev status

    Gull: Bleka gullgruve
    May 02, 2025

    Gull: Bleka gullgruve

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    HG1! price by TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Trykk Enter for å søke. Trykk Esc for å avbryte.